بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
فوریه 6, 2022
9 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
فوریه 6, 2022
9 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا

کشور کانادا یکی از کشورهایی است که در قاره آمریکای شمالی قرار دارد و از 13 استان تشکیل شده است. در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی  توانسته به عنوان یکی از بهترین کشورهای این منطقه معرفی شود. آمار مهاجرت تحصیلی به این کشور بسیار بالاست، دولت کانادا هرساله تعداد بسیاری از دانشجویان را جذب دانشگاه‌ها و کالج‌ها می‌کند. زیر ساخت مناسب، سیستم آموزشی با کیفیت و… همگی دست به دست هم داده‌اند تا کانادا را به عنوان یک کشور برتر در حوزه علمی معرفی کنند.
دانشگاه‌های کشور کانادا به دلیل سیستم آموزشی که دارند زبان زد خاص و عام هستند، از طرفی وجود رشته‌های جدیدی چون هوش مصنوعی در سیستم دانشگاهی کشور کانادا باعث شده تا این کشور از دیگر کشورهای جهان کمی متفاوت باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

درباره رشته هوش مصنوعی

امروزه با توجه به پیشرفته شدن ابزار و تجهیزات، بشر تمایل بسیار زیادی به هوشمند سازی لوازم پیدا کرده است. شاید اکنون نتوانید به راحتی هوش مصنوعی و کاربرد آن را درک کنید، قطعا در 20 سال آینده می‌توانید به درک درستی از این موضوع برسید. در حال حاضر هم هوش مصنوعی کاربرد بسیاری در زندگی ما دارد. به عنوان مثال از هوش مصنوعی در تشخیص نتایج اشعه ایکس استفاده می‌کنند یا از هوش مصنوعی در تمام پروازهای هواپیمایی استفاده می‎شود. البته استفاده از آن تنها به این دو زمینه محدود نمی‌شود، در وب سایت آمازون و نت فیلیکس هوش مصنوعی در پشت صحنه کالا و خدمات به مراجعه کننده خدمات و محصولات پیشنهاد می‌کند.

اما آیا شما هم فکر می‌کنید که هوش مصنوعی یک ایده جدید و تازه است؟ پاسخ این سوال منفی است، در واقع باید بگوییم که در سال 1950 آلن تورینگ در رابطه با هوش مصنوعی و استفاده از آن در بخش‌های مختلف زندگی انسان نظریه‌هایی را عنوان کرده بود. در حال حاضر شاهد حضور هوش مصنوعی در بخش‌هایی از زندگی انسان هستیم. این نظریه‌ها کم کم به واقعیت تبدیل شدند.
اکنون این رشته به دلیل کاربردی که دارد به عنوان یک رشته مجزا در دانشگاه تبدیل شده است. در حال حاضر رشته هوش مصنوعی را در زمره گرایش‌های ارشد مهندسی کامپیوتر قرار داده‌اند. این رشته در بین نرم افزار و سخت افزار قرار گرفته است، از این رو دانشجویان می‌توانند با توجه به علاقه و توانایی خود انتخاب کنند. هوش مصنوعی توانایی آن را دارد تا ماشین‌های هوشمندی را بسازد، البته ساخت این ماشین‌ها به طور کلی نیاز به هوش انسانی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله درآمد رشته هوش مصنوعی در کانادا را از سایت کن اپلای بخوانید.

گرایش های هوش مصنوعی در کانادا

دانشجویان می‌توانند با توجه به علاقه و توانایی خود یکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد را برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا انتخاب کنند. در واقع اگر قصد دارید تا در این رشته به یک پیشرفت چشمگیر دست پیدا کنید، لازم است که از ابتدا و پایه اقدام به یادگیری رشته هوش مصنوعی کنید. دوره کارشناسی رشته هوش مصنوعی همانند دیگر رشته‌ها حدود هشت ترم طول است. در این مدت زمان دانشجو با مباحث مختلفی چون علوم کامپیوتر، برنامه پایتون و کار در آزمایشگاه، پردازش اطلاعات شبکه‌ها، یادگیری محاسبات و برنامه نویسی با لینوکس، فناوری پردازش وب، نظریه محاسباتی، آشنایی با رباتیک، برنامه ریزی و مدیریت پروژه و…. آشنا خواهد شد. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته حدود 4 تا 5 سال طول می‌کشد. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آن هم همانند دیگر رشته‌ها حدود 2 سال خواهد بود.

اما رشته هوش مصنوعی هم مانند دیگر رشته‌ها دارای زیرشاخه‌ها و گرایش‌های مختلفی است. ازجمله گرایشات مطرح و پرطرفدار این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رباتیک

 یکی از رشته‌های پرطرفدار و جدید در هوش مصنوعی، رشته رباتیک است. در واقع رشته رباتیک را می‌توان به عنوان یک رشته بین علوم و مهندسی معرفی کرد. این رشته با مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم کامپیوتر و… سر و کار دارد. رباتیک می‌تواند اعمال انسان را انجام دهد و در بیشتر مواقع وظایف انسان را با کارهای مکانیکی جایگزین کند.

شبکه عصبی

 یکی از مهم‌ترین گرایش‌های رشته هوش مصنوعی، شبکه عصبی است. این شبکه عصبی در واقع یک شبکه عصبی بیولوژیکی است که شامل دسته‌ای از نورون‌ها بوده و از آن برای حل مشکلات موجود در شبکه عصبی استفاده می‌کنند.

سیستم‌های تخصصی

 یکی از پرکاربردترین گرایش‌های رشته هوش مصنوعی است که با استفاده از یک سیستم هوشمند اقدام به حل مشکلات خواهد کرد. این سیستم‌ها برای اولین بار در سال 1970 طراحی شدند.

پردازش زبان طبیعی

در حال حاضر از پردازش زبان طبیعی در بخش بازیابی اطلاعات و سیستم‌های گفتگو استفاده می‌کنند. ترجمه کامپیوتر در اصل ترجمه ماشین‌ها و ابزارها بوده، زمانی که به دنبال اطلاعات خاصی در کامپیوتر هستید و آن را جست و جو می‌کنید در واقع از پردازش زبان طبیعی استفاده کرده‌اید.

بینایی کامپیوتری

هدف از این رشته آن است تا کامپیوترها بتوانند جایگزین بینایی انسان شوند. در حال حاضر بینایی کامپیوتری به دنبال آن است تا بتواند فاکتور دریافتی از یک شرکت را بدون دخالت انسان ثبت و پردازش کند.

سیستم شناسایی صحبت

هدف این گرایش تولید سیستم‌هایی است که بتواند با دستور انسان عملی را انجام دهد. این سیستم‌ها می‌تواند در تسریع کارها کمک بسیاری به انسان کنند و در زندگی روزمره تاثیر بسیاری داشته باشند. معمولا ارزیابی صدا، به کارگیری زبان‌های مختلف و… از دیگر امکانات این سیستم است.

فراگیری ماشین

 در واقع با استفاده از این علم می‌توان مشکلات ماشین‌ها را متوجه شد و نسبت به حل این مشکلات اقدام کرد. در واقع در این رشته دانشجو یاد می‌گیرد تا با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری مشکل موجود در ماشین را برطرف کند.

بهترین دانشگاه های هوش مصنوعی در کانادا

کانادا با توجه به دانشگاه‌های معتبری که دارد، توانسته در رنکینگ جهانی رتبه بسیار خوبی کسب کنند. در حال حاضر دانشجویان بسیاری از سراسر جهان خواهان ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا هستند. تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان هزینه بسیار کمتری برای دانشجویان خواهد داشت. از این رو علاوه بر کیفیت سیستم آموزشی، شهریه ادامه تحصیل در کانادا هم یکی از دلایل انتخاب این دانشگاه‌ها است. اکنون کشور کانادا به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان در زمینه هوش مصنوعی معرفی شده است. اما آیا با دانشگاه‌های هوش مصنوعی کشور کانادا آشنایی دارید؟
از بهترین دانشگاه‌های آن می‌توان به مک مستر، کلگری، ویکتوریا و…. اشاره کرد.

مراحل اپلای هوش مصنوعی در کانادا

برای اپلای تحصیلی رشته هوش مصنوعی از دانشگاه‌های کشور کانادا ابتدا باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب کردن دانشگاه مورد نظر باید درخواست پذیرش خود را ارسال کنید، البته برای ارسال درخواست پذیرش ابتدا باید شرایط ورود به دانشگاه را در مقطع تحصیلی مورد نظر مطالعه کنید. در صورتی که با شرایط موجود سازگاری داشته باشید می‌توانید نسبت به ارسال درخواست خود اقدام کنید. سپس باید دو تا سه توصیه نامه برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید، در صورتی که شاغل هستید و مدارک معتبری دارید می‌توانید از آن‌ها در راستای شانس بیشتر در اپلای تحصیلی خود استفاده کنید. در مراحل اپلای این رشته تحصیلی، داشتن یک انگیزه نامه معتبر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در انگیزه نامه خود حتما قید کنید که قصد بازگشت به کشور خود را دارید و هدف خود را از ادامه تحصیل به طور واضح و روشن بیان کنید.
داشتن تمکن مالی موضوع دیگری است که می‌تواند در مراحل اپلای دانشجو در رشته هوش مصنوعی بسیار موثر باشد. معمولا دانشجویان بین‌المللی برای اینکه بتوانند توانایی مالی خود را به دولت کانادا ثابت کنند، باید نامه تمکن مالی ارائه دهند. در واقع با این نامه به دولت کانادا ثابت می‌کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را در کشور کانادا دارید. در اینصورت دولت کانادا اجازه می‌دهد تا دانشجو در دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل دهد. البته در این میان داشتن امتیاز، بورسیه تحصیلی، چاپ مقاله و… هم در اخذ پذیرش دانشجو بی‌تاثیر نخواهد بود.

اخذ ویزا برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا

پروسه اخذ ویزا در رشته هوش مصنوعی در هر کشوری با توجه به قوانین آن کشور می‌تواند متفاوت باشد. در واقع هرگونه کم و کاستی در مدارک شما می‌تواند مانع اخذ ویزای تحصیلی در این رشته شود. به طور کلی برای اخذ ویزای رشته هوش مصنوعی در کانادا باید مراحلی را طی کنید که در ادامه با این مراحل بیشتر آشنا خواهید شد:

  • درخواست وقت مصاحبه با سفارت کانادا و نوبت‌گیری آنلاین
  • پر کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی کشور کانادا
  • تعیین رشته هوش مصنوعی
  • به همراه داشتن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر و گذرنامه و مدارک شناسایی چون کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه
  • ارائه دو قطعه عکس مخصوص پاسپورت
  • همراه داشتن مدرک زبان معتبر(برای کشور کانادا به همراه داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی)
  • به همراه داشتن مدرک دیپلم برای دانشجویان مقطع کارشناسی
  • ارائه نامه عدم سو پیشینه
  • ارائه مقالات و تحقیق‌های چاپ شده

پرداخت تمام هزینه‌های مربوط به صدور ویزا

بورسیه تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا

دانشگاه‌های کشور کانادا با وجود اینکه در رنکینگ جهانی دارای رتبه‌های بسیار بالایی هستند، اما تنها برخی از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی را تحت بورسیه خود قرار می‌دهند. تمام دانشگاه‌های کشور کانادا در رشته هوش مصنوعی بورسیه ندارند. معمولا صندوق رفاه دانشجویان، دولت، سرمایه‌گذاران خصوصی و…. این بورسیه‌های تحصیلی را در اختیار دانشجویان مستعد و با استعداد قرار می‌دهند. این بورسیه‌ها با توجه به شرایط دانشجو و نوع دانشگاه مورد نظر دارای شرایط متفاوتی هستند. میزان پوشش بورسیه دانشجویی با توجه به شرایط می‌تواند متفاوت باشد. برخی از بورسیه‌های تحصیلی تنها هزینه تحصیل دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد در حالی که برخی دیگر علاوه بر هزینه تحصیل، بخشی از هزینه زندگی دانشجو را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهند.
ازجمله بورسیه‌های تحصیلی که دانشگاه‌های کشور کانادا در زمینه هوش مصنوعی می‌توانند در اختیار دانشجویان قرار دهند می‌توان به اسکالرشیپ دانشگاهی، اسکالرشیپ مالی، گرنت و برسری، وام دانشجویی، دستیار تدریس، دستیار تحقیق و… اشاره کرد. دانشجویان می‌توانند هرکدام از این بورسیه‌های تحصیلی را با توجه به دانشگاه مورد نظر و شرایط خود کسب کنند.

کلام آخر

رشته هوش مصنوعی همواره یکی از جدیدترین رشته‌های تحصیلی در کشور کاناداست. در واقع در این مقاله سعی کردیم تا در رابطه با تحصیل در رشته هوش مصنوعی در کانادا اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. این رشته با وجود اینکه نوپا بوده اما می‌تواند در بازارهای کاری آینده شغلی درخشانی را برای فرد ایجاد کند. کشور کانادا جزو معدود کشورهایی در جهان است که می‌تواند با زیرساخت‌های لازم و مناسب شرایط تحصیل و کار در این رشته را برای دانشجویان مهیا کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین کشور برای تحصیل هوش مصنوعی را از سایت کن اپلای بخوانید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

علاوه بر کشور کانادا چه کشورهای دیگری می‌توانند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی باشند؟
علاوه بر کشور کانادا کشورهای آلمان، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی، چین، هنگ کنگ و…. از بهترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل در این رشته هستند.
بازار کار این رشته تحصیلی در دانشگاه‌های کشور کانادا چگونه است؟
رشته هوش مصنوعی با وجود اینکه یک رشته نوپاست اما تا سال 2025 به عنوان یکی از بهترین رشته‌های دانشگاهی در کشور کانادا شناخته خواهد شد.
برای یادگیری هوش مصنوعی باید به چه زبان‌هایی مسلط باشیم؟
java ،Python ،Lisp ،Prolog و C++  به عنوان زبان‌های اصلی برنامه نویسی هوش مصنوعی شناخته شده‌اند.
بهترین دانشگاه‌ها در سراسر جهان برای رشته هوش مصنوعی کدام دانشگاه‌ها هستند؟
دانشگاه‌های استنفورد، جورجیا آمریکا، برکلی، تورنتو کانادا، بریتیش کلمبیا کانادا، ادینبورگ انگلیس و نانیانگ سنگاپور به عنوان بهترین دانشگاه‌های این کشور شناخته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.