بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 2, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 2, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا

اگر شما هم دانشجو هستید یا قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارید، بی شک یکی از آرزوهای شما ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کاناداست. دانشگاه‌های این کشور از سطح سیستم آموزشی بالایی برخوردار هستند و با امکانات رفاهی و شرایط اقتصادی مناسبی که دارند، دانشجو می‌تواند یک زندگی ایده‌آل را در این کشور تجربه کند. در حال حاضر یکی از رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های کشور کانادا، رشته دندانپزشکی می‌باشد. هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای پذیرش در این رشته درخواست خود را ارسال می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شرایط ورود به این رشته در دانشگاه مک گیل کانادا را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد ادامه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا را دارید و نمی‌دانید که باید از چه طریقی اقدام کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

معرفی دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی از بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، در شهر مونترال استان کبک در کشور کانادا است. زمان تاسیس این دانشگاه به سال 1821 درست در زمان استعمار بریتانیا برمی‌گردد، به همین دلیل می‌توان گفت که یکی از قدیمی‌ترین و با قدمت‌ترین دانشگاه‌های کشور کانادا است. بنیانگذار این دانشگاه قدیمی و دولتی جیم مک گیل یک تاجر اسکاتلندی بود، درست دو سال قبل از مرگ خودش وصیت کرده بود که در ملک او یک موسسه تحقیقاتی و آموزشی ساخته شود.

اکنون دانشگاه مک گیل بیش از 300 رشته تحصیلی ازجمله رشته‌های پزشکی را در خود جای داده است. با داشتن 21 دانشکده، بهترین خدمات را به دانشجویان ارائه می‌کند. در حال حاضر بیش از 34 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، یک پنجم آن‌ها دانشجویان بین‌المللی می‌باشند. دانشگاه مک گیل به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌ها در زمینه علوم شناخته شده است. افراد مهم و سرشناسی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به سه فضانورد، دو نخست‌وزیر، سه برنده جایزه پولیتزر، سه نفر از رهبران خارجی، بیست و پنج مدالیست بازی‌های المپیک، 9 نفر ازبرندگان جایزه آکادمیک، چهار قاضی دادگاه عالی کانادا و یازده برنده جایزه نوبل اشاره کرد که همگی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. به همین دلیل است که در میان دانشگاه‌های کشور کانادا توانسته رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

نام دانشگاه

مک گیل

شعار دانشگاه

By work, all things increase and grow

تعداد هیئت علمی

6061 نفر

تعداد پرسنل

9345 نفر

دانشجویان دوره کارشناسی

23748 نفر

دانشجویان دوره تکمیلی

8756 نفر

زبان

انگلیسی(زبان اصلی)، فرانسوی

سایت رسمی دانشگاه

https://www.mcgill.ca/

اما در موسسه QS این دانشگاه در سال 2002 در رتبه 35 جهان قرار گرفت. از دیگر رتبه‌های آن در سال جاری میلادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نظام رتبه‌بندی

رتبه

Webometrics

54

US news

50

Times

42

Shangai

63

پردیس اصلی این دانشگاه در مرکز شهر مونترال قرار دارد و از دیگر دانشکده‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشکده هنر
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده مطالعات مستمر
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده علوم
  • دانشکده مدیریت دیزادل
  • دانشکده موسیقی شولیک
  • دانشکده علوم کشاورزی و محیط زیست
  • مطالعات کارشناسی ارشد و دکتری

معرفی رشته دندانپزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی (Dentistry) یکی از زیرشاخته‌های رشته پزشکی است. دانشجو در این رشته به بررسی، مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های موجود در بخش فک، دهان و لثه می‌پردازد. بسیاری از افراد این رشته را تنها محدود به شناخت دهان و دندان می‌دانند در صورتی که اینگونه نیست. در رشته دندانپزشکی بخش‌های دیگری که در ارتباط با دهان و دندان هستند ازجمله فک و ناحیه گیجگاهی را هم مورد بررسی قرار می‌دهند. رشته دندانپزشکی در کشور کانادا جز یکی از پردرآمدترین و پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است. امروزه بر خلاف گذشته حوزه کار دندانپزشک محدود نیست، این رشته زیرشاخه‌هایی دارد که فرد با تحصیل در رشته دندانپزشکی می‌تواند در یکی از آن‌ها تخصص خود را ادامه دهد و بعد از اتمام تحصیلاتش مشغول به کار شود.

در حال حاضر این رشته در دانشگاه‌های کشور کانادا دارای 9 زیرشاخه بوده، تمام این 9 زیرشاخه هم از جانب CDAC مورد تایید قرار گرفته است. زیرشاخه‌های رشته دندانپزشکی عبارتنداز:

  • پروتز دندان
  • رادیولوژی فک و دهان
  • بهداشت عمومی دندان
  • ریشه درمانی
  • دندانپزشکی کودکان
  • پاتولوژی دهان
  • ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت
  • لثه درمانی
  • جراحی فک و دهان

اما تحصیل در رشته دندانپزشکی می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای هر فردی در کشور کانادا باشد. با تحصیل در این رشته می‌توانید آینده شغلی بسیار خوبی در کشور کانادا داشته باشید. برای تحصیل در این رشته دانشجو باید حداقل 18 سال سن داشته باشد اما حداکثری برای آن مشخص نشده است و همین موضوع می‌تواند دانشجو را به ادامه تحصیل در این رشته تشویق کند. طول دوره رشته دندانپزشکی برای دانشجویان کشور کانادا حدود 5 تا 6 سال است، این مدت زمان به سه بخش تقسیم می‌شود.
در دوره اول و دوم دانشجو آموزش‌های رشته‌های مختلف و بخش‌های نظری را می‌آموزد، دوره سوم این رشته حدود سه سال طول می‌کشد و در این سه سال دانشجو مهارت‌های عملی لازم برای دندانپزشکی را یاد می‌گیرد. به طوری که پس از آن دیگر می‌تواند با دریافت مجوز کار، در کشور کانادا یا هر کشور دیگری مشغول به کار شود.
بازار کار این رشته در کشور کانادا، یک موقعیت کاری بسیار مناسب و پردرآمد است. یک فرد دندانپزشک در کشور کانادا حداقل 143 دلار و حداکثر 419 دلار در سال درآمد دارد.

شرایط برای تحصیل در  رشته دندانپزشکی در کانادا چگونه است؟

شرایط تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا با دیگر دانشگاه‌ها تفاوت دارد. معمولا شرایط تحصیل در این رشته در هر استان کمی متفاوت است. فردی که قصد دارد در این رشته ادامه تحصیل دهد باید دارای سه شرط اصلی باشد:

  1. هزینه‌های دانشگاه: هزینه‌های دانشگاه در این رشته حدود 26 هزار دلار تا 56 هزار دلار است. البته با توجه به نوع دانشگاه و استان این هزینه‌ها تغییر می‌کند.
  2. معیار صلاحیت: باید حتما در درس‌های پایه‌ای نمره مناسبی کسب کرده باشید. این موضوع هم با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است، به همین دلیل بهتر است برای آگاهی بیشتر در این رابطه به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. در صورت تطابق دروس با آنچه در سایت دانشگاه ذکر شده، تایید صلاحیت خواهید شد.
  3. ویزای دانشجویی: یکی از شروط اصلی و مهم برای ورود به کشور کانادا، داشتن ویزای دانشجویی است. با داشتن ویزای دانشجویی می‌توانید تا پایان تحصیلاتتان در این کشور زندگی کنید.

مراحل اخذ پذیرش تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا چگونه است؟

برای تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا، دانشجو باید قبل از ورود به دانشگاه یک دوره پیش نیاز دو ساله را طی کرده باشد. معمولا اولین مدرک دانشگاهی که دانشگاه مک گیل به دانشجوی رشته دندانپزشکی می‌دهد، دوره کارشناسی است و فرد دانشجو بعد از آن می‌تواند تخصص خود را ادامه دهد.
دانشجویان رشته دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل، یک سال دوره کارورزی دارند که در یکی از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه باید آن را با موفقیت پشت سر بگذارند. این دانشگاه دوبار در سال سایت خود را برای ثبت نام در رشته دندانپزشکی باز می‌کند، اگر قصد ثبت نام در این رشته را دارید بهتر است برای آگاهی از تاریخ دقیق ثبت نام به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا چیست؟

رشته دندانپزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار دانشگاه مک گیل استان کبک است. شروع ترم پاییز این دانشگاه در ماه سپتامبر 2022 خواهد بود. برای ورود به این رشته در دانشگاه مک گیل نیاز به نمره آیلتس 6.5 و نمره تافل 86 دارید. هزینه ورودی به دانشگاه حدود 112 دلار کانادا است که در همان ابتدا باید آن را پرداخت کنید، شهریه این رشته برای دانشجویان بین‌المللی سالانه 36 هزار دلار کانادا است. اما علاوه بر این مواردی که عنوان کردیم، برای تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا باید مدارک لازم را داشته باشید:

  • شرکت در آزمونDAT
  • شرکت در آزمون CASper
  • شرکت در دوره CPR و AED
  • ارائه انگیزه نامه خوب به همراه رزومه پرمحتوا
  • ارائه اصل مدرک لیسانس
  • گذراندن و پاس کردن دروس پایه مانند زیست، شیمی، فیزیک و..
  • شرکت در مصاحبه دانشگاه در صورت قبول شدن

کلام آخر

در هر صورت برای پذیرش و ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های کشور کانادا، باید یک پروسه سختی را پشت سر بگذارید. داشتن زندگی آرام و یک شغل پردرآمد و بی دغدغه می‌تواند این راه را برایتان بسیار شیرین و جذاب کند. پیشنهاد میکنیم درباره بورسیه تحصیلی کانادا و شرایط اخذ آن در سایت کن اپلای بیشتر بخوانید.

سوالات متداول

آیا دانشگاه مک گیل خوابگاه برای دانشجویان دارد؟

بله، با پرداخت هزینه خوابگاه که حدود 500 دلار در ماه است می‌توانید از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید. البته اگر اتاق تک نفره بخواهید هزینه این خوابگاه بیشتر خواهد شد.  

آیا امکان تحصیل رایگان در رشته دندانپزشکی برای دانشجویان وجود دارد؟

تحصیل در این رشته رایگان نیست اما اگر بورسیه تحصیلی دریافت کنید، می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش دهید.

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی برای دانشجویان بین‌المللی چقدر است؟

معمولا هزینه تحصیل در این رشته برای دانشجویان بین‌المللی دو برابر دانشجویان بومی است.

تحصیل در رشته دندانپزشکی با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟

بله درصورتی که فرد یکی از رشته‌های علوم پایه را بگذراند و معدل آن بالای 15 باشد.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا دانشگاه مک گیل خوابگاه برای دانشجویان دارد؟
بله، با پرداخت هزینه خوابگاه که حدود 500 دلار در ماه است می‌توانید از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید. البته اگر اتاق تک نفره بخواهید هزینه این خوابگاه بیشتر خواهد شد.
آیا امکان تحصیل رایگان در رشته دندانپزشکی برای دانشجویان وجود دارد؟
تحصیل در این رشته رایگان نیست اما اگر بورسیه تحصیلی دریافت کنید، می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش دهید.
هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی برای دانشجویان بین‌المللی چقدر است؟
معمولا هزینه تحصیل در این رشته برای دانشجویان بین‌المللی دو برابر دانشجویان بومی است.
تحصیل در رشته دندانپزشکی با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟
بله درصورتی که فرد یکی از رشته‌های علوم پایه را بگذراند و معدل آن بالای 15 باشد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.