بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
می 14, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل فیزیوتراپی در کانادا : بررسی شرایط و هزینه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
می 14, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل فیزیوتراپی در کانادا : بررسی شرایط و هزینه ها

کانادا شامل استانداردهای بالای آموزشی بوده و این کشور دارای پنج دانشگاه معتبر جهانی است. اما شغل فیزیوتراپی با کد شغلی NOC 3142 در کشور کانادا شامل برنامه ریزی و ارزیابی بیمارها و اجرای برنامه‌های درمانی مختص هر شخص جهت مراقبت، بهبود یا باز یافتن عملکرد اولیه و حرکات بدنی شخص، التیام درد و پیش گیری از اختلال های جسمی بیمار ها می باشد. امکان خود اشتغالی برای فیزیوتراپیست ها در کشور کانادا وجود دارد علاوه بر این شغل فیزیوتراپی در کلینیک ها، بیمارستان‌ها، صنایع، مراکز ورزشی، مراکز توان بخشی و بازپروری مورد نیاز می باشد.

بیشتر بخوانید:

شرایط کلی تحصیل فیزیوتراپی در کانادا

هر دانشگاه فیزیوتراپی در کشور کانادا ملزومات ثبت نام مختص خود را دارد و قبل از اپلای کانادا می بایست بررسی شوند. گاها حداقل نمره زبان مورد قبول دانشگاه هدف تحصیل شما می بایست بیش از نمره دریافت شده  شما بوده و باتوجه به دو زبانه بودن کشور کانادا دانشگاهایی وجود دارند که به زبان فرانسوی تدریس دارند که در صورت انتخاب آن ها یادگیری این زبان به شرایط افزوده می شود.

مدارک لازم برای تحصیل فیزیوتراپی در کانادا

مدرک زبان

 مدرک زبان جهت تحصیل در کشور کانادا الزامی می باشد ولی بعضی دانشگاه ها امکان پذیرش کاندیشنال را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده‌اند  یعنی کسانی که مدرک زبان ندارند قبل از شروع تحصیل می توانند در دوره‌ی زبان در کانادا شرکت کنند. مدرک زبان مورد نیاز با توجه به دانشگاه انتخابی ممکن است فرانسوی یا انگلیسی باشد.

کارنامه با نمرات بالا در دروس اصلی

 از آنجایی که فیزیوتراپی جز زیر شاخه های اصلی در پزشکی محسوب می شود، بالا بودن نمرات دروسی هم چون: زیست شناسی، فیزیک و شیمی ضروری بوده و بنابراین اشخاص علاقه مند به تحصیل در رشته فیزیوتراپی از همان دوره‌ی دبیرستان می بایست روی نمرات خود متمرکز باشند.

انگیزه نامه

ارائه توصیه نامه تحصیلی و مقالات چاپ شده توسط شخص و ذکر دستاورد های علمی برای این مدرک لازم است.

تمکن مالی کانادا

افرادی که قصد  تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور کانادا را دارند باید تمکن مالی خود را به دولت کانادا اثبات کنند؛ ارائه گردش حساب در 4 ماه گذشته و ارائه مدارکی که نشان دهند شخص امکان پرداخت شهریه دانشگاه را دارد. مدارک نشان دهنده این که فرد حساب در بانک کانادایی داشته و انتقال وجه را بواسطه آن انجام می‌دهد.

ویزای تحصیلی کانادا

مجوز موقتی جهت این که تا پایان دوران تحصیل در کانادا حضور داشته باشید. ویزای دانشجویی این امکان را می دهد خانواده و همسر شخص هم ویزای همراه کانادا بگیرند و در طول تحصیل شخص او را همراهی کنند.

مراحل اخذ ویزا و تحصیل فیزیوتراپی در کانادا


محصل برای شرکت در دوره‌های آموزشی با مدت زمان بیش از شش ماه ملزم به دریافت ویزا تحصیلی خواهد بود. توجه کنید که شیوه مهاجرت به استان کبک با سایرین تفاوت دارد. بنابراین مهاجرت تحصیلی کانادا در قالب مهاجرت تحصیلی کبک و سایر استان ها تقسیم می شود.)

  • جهت اخذ CAQ یا گواهی پذیرش کبک باید به اداره مهاجرت استان کبک رفت.
  • برای سایر استان ها مراجعه به وبسایت اداره مهاجرتی کانادا و ساخت اکانت و بارگذاری مدارک لازم (هر سایت پروسه ساخت اکانت متفاوتی دارد.)
  • جهت بارگذاری مدارک باید 150 دلار پرداخت شود.
  • مرحله بعد یک ایمیل به شخص ارسال شده با عنوان: (شما قصد طی کردن پروسه ویزای تحصیلی کانادا را دارید).
  • پس از دو روز نامه بیومتریک خود را دریافت می شود.
  • مراجعه به دفاتر VAC‌
  • دریافت پاسخ ویزا به صورت اینترنتی
  • اگر پاس ریکوئست دریافت شد یعنی برچسب ویزا روی پاسپورت می‌رود
  • صدور ویزای تحصیلی و نامه POE‌
  • تائید پاسپورت و برچسب ویزا سپس تایید مجوز تحصیلی در فرودگاه

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل فیزیوتراپی در کانادا

تورنتو

نوع موسسه :دانشگاه دولتی (عمومی)

رنکینگ کانادا :1 و رنکینگ بین المللی 6 بوده و زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی و فرانسه است.

بریتیش کلمبیا
نوع موسسه :دولتی بوده
رنکینگ کانادا :رنکینگ بین المللی 34 می باشد و زبان تدریس دانشگاه انگلیسی است.

مک گیل
نوع موسسه :دولتی عمومی است
رنکینگ کانادا :2 رنکینگ بین المللی :۳۹ بوده و  زبان تدریس در این دانشگاه به این صورت است که انگلیسی زبان اصلی دانشگاه و فرانسوی به طور محدود می باشد.

مک مستر
نوع موسسه :دانشگاه دولتی
رنکینگ کانادا :6 و رنکینگ بین المللی :144 می باشد و زبان انگلیسی زبان تدریس این دانشگاه است.

هزینه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کانادا

شهریه تحصیل در کانادا بر اساس رشته تحصیلی و موسسه آموزشی انتخابی تعیین می شود؛ برای پرداخت هزینه ها تقریبا مبلغی حدود 13000 الی 35000 دلار کانادا مورد نیاز است.

شهریه متوسط سالانه جهت تحصیل در مقطع دکتری در کشور کانادا:

مبلغ مورد نیاز 7000 الی 15000 دلار می باشد.

شهریه متوسط سالانه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا: مبلغ مورد نیاز 17000 الی 25000 دلار می باشد.

شهریه متوسط سالانه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور کانادا:

مبلغ مورد نیاز 13000 الی 35000 دلار می باشد.

هزینه مورد نیاز بصورت سالانه جهت اسکان در کشور کانادا: مبلغ 8000 الی 10000 دلار می باشد.

هزینه سالانه تهیه غذا در کشور کانادا: مبلغ 3000 الی 5000 دلار می باشد.

هزینه سالانه حمل و نقل در کشور کانادا: مبلغ 1000الی 1500 هزار دلار می باشد.

هزینه بیمه فرد به صورت سالانه: هزینه3000 الی 9000 دلار می باشد.

هزینه تفریحی به صصورت5000هزیه5000 الی 10000 دلار می باشد.

فیزیوتراپی کانادا

رشته فیزیوتراپی در کشور کانادا با عنوان روشی درمانی بیان شده است وتمرکز این رشته  بر علم می باشد فیزیوتراپی به انسان ها این امکان را می دهد تا با بهره گیری  از حرکت های و ورزشی خاص، به مسائل اساسی جسمی، قدرت، عملکرد، حرکت و در آخر به سلامت جسمی خود دست یابند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی که وظیفه ارائه خدمات  فیزیوتراپی را دارند اصطلاحا فیزیوتراپیست می‌خوانند. تحصیلات فیزیوتراپیست ها به طور معمول در کمترین حالت مدرک فوق لیسانس بوده و این رشته در تشخیص دقیق دلایل آسیب ها و هم چنین درمان مسائل و بیماری های بدنی کاربرد دارد. فیزیوتراپی حرفه ای است که به طور کامل در کشور کانادا شناخته شده است.

انجمن فیزیوتراپی کانادا بیان کرده است: فیزیوتراپیست ها استانداردهای فیزیوتراپی را در سطح ملی رعایت کرده و آزمون های مربوطه را موفق گذرانده‌اند.

مقالات بیشتر برای مطالعه:

بورسیه تحصیل فیزیوتراپی در کانادا

  • دارا بودن معدل تحصیلی بالا
  • مدرک زبان با اعتبار و نمره ای بالا
  • دارا بودن رزومه ی قوی
  • دارا بودن سابقه ی تهیه مقالات علمی و ارزشمند در نشریات بین المللی و معتبر
  • دارا بودن سابقه کار با فعالیت علمی و پژوهشی
  • دارا بودن سابقه فعالیت در دیگر زمینه ها از جمله:

 ورزشی، هنری، فرهنگی

دارا بودن تمکن مالی لازم در جهت پرداخت هزینه های شخصی و… یعنی آن دسته هزینه هایی که توسط بورسیه پرداخت نمی شود.

(بورسیه های تحصیلی کانادا ممکن است توسط سازمان های دولتی، غیر دولتی (شامل افراد و یا موسسه های مالی) هم چنین دانشگاه ها اتفاق بیفتد.)

معرفی 6 دوره محبوب رشته فیزیوتراپی

  • ماساژ درمانی
    محل آموزش این رشته در کالج هامبر کشور کانادا می باشد که در شهر تورنتو، کانادا واقع است.شهریه این دانشگاه مبلغ 10749 دلار بصورت سالیانه می باشد.
  • دستیار فیزیوتراپیست
    محل آموزش کالج هامبر بوده که در شهر  تورنتو کانادا واقع است و هزینه شهریه لازم جهت تحصیل در این دانشگاه مبلغ10749 دلار بصورت سالیانه خواهد بود.
  • سینتیک انسانی
    محل آموزش این رشته در دانشگاه اتاوا در شهر اتاوا، کانادا بوده و شهریه دریافتی توسط این دانشگاه مبلغ 24486 دلار به صورت سالیانه می باشد.
  • فیزیولوژی
    محل آموزش این شاخه از رشته ی فیزیوتراپی در دانشگاه تورنتو

واقع در تورنتو کانادا بوده و شهریه مربوطه مبلغ 36085 دلار بصورت سالیانه می باشد.

  • ورزش بالینی
    مکان آموزش این شاخه در دانشگاه بریتیش کلمبیا واقع در شهر آموزشی کلونا، کانادا است که شهریه دریافتی آن مبلغ 27587 دلار بصورت سالانه است.
  • جنبش شناسی
    مکان آموزش دانشگاه لیک هد در شهر آموزشی تندر بی، کانادا بوده و مبلغ شهریه دریافتی 17437 دلار بصورت سالیانه است.

بازار کار رشته فیزیوتراپی در کانادا

آینده شغلی در رشته  فیزیوتراپی در کشور کانادا با توجه به این مسئله که فیزیوتراپیست در کدام منطقه از این کشور فعالیت می کند متفاوت خواهد بود ولی بنابر تحقیقات آماری صورت گرفته شده می توان گفت شرایط بازار کار فیزیوتراپیست ها در این کشور در 10 سال آینده در استان‌های کبک،

نیوبرونزویک، بریتیش کلمبیا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد مطلوب می باشد. همچنین در استان‌های ساسکاچوان، آلبرتا، مانیتوبا، نیوفاندلند و لابرادور، نووا اسکاشیا و در 10 سال آینده شرایط فیزیوتراپیست ها در حالتی متوسط می باشد. شرایط کار در سایر استان ها مورد بررسی قرار گرفته نشده است.

و اما بازار کار شغل فیزیوتراپی در کانادا در 10 سال آینده با کمبود مواجه می شود چرا که جمعیت مشغول به کار رو به باز نشستگی هستند.

کلام آخر

در کشور کانادا امنیت شغلی از اهمیتی بالایی برخوردار است طوری که طبق تحقیقات و نظرسنجی‌هایی انجام شده، اکثریت مردم این کشور در مشاغل خود احساس امنیت شغلی می‌کنند. این کشور ضمن ارائه فرصت‌های شغلی بسیار در حوزه‌های مختلف، از جمله برای شغل فیزیوتراپی و مشاغل وابسته به رشته فیزیوتراپی، اهمیت بسیاری نیز برای نیروی کار خود قائل است. شما می‌توانید برای شروع یا ادامه فعالیت در بازار کار شغل فیزیوتراپی در کانادا، در کلینیک یا محل دیگری استخدام شوید که از هر لحاظ در آن احساس آرامش دارید و با توجه به حمایت‌های موجود، می‌توانید شغل خود را حفظ کنید. نکته‌ای که در این بخش باید به آن اشاره کرد، بیمه بیکاری شغل فیزیوتراپی در کاناداست. همانطور که گفتیم، دولت کانادا اهمیت بسیاری برای نیروی کار خود قائل است. بنابراین، اگر به هر دلیلی شغل خود را از دست دادید، درآمد خود را از دست نخواهید داد. نرخ پایه برای محاسبه بیمه بیکاری، ۵۵% میانگین درآمد هفتگی شما خواهد بود. قوانین مهاجرت بسیار پیچیده است، ولی اصلاً نگران نباشید؛ چراکه وکلای با تجربه و حرفه‌ای ما در تراست با تمامی روش‌های قانونی مهاجرت آشنا هستند و می‌توانید کار مهاجرت خود را به آنان بسپارید.

پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین دانشگاه های کانادا رشته تربیت بدنی را نیز بخوانید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

در کشور کانادا برای فیزیوتراپیست چه اقداماتی لازم است؟
لازم است در یک  برنامه دانشگاهی فارغ التحصیل شده و مدرک کارشناسی این رشته را اخذ کرد. فیزیوتراپی برنامه ای 2 ساله در سطح ارشد در کانادا بوده و روش های درمان را به فیزیوتراپیست می آموزد.
فعالیت فیزیوتراپ در کشور کانادا چه می باشد؟
مجموعه گسترده ای از روش های درمانی بسته به تخصص مربوطه در این رشته درمان عارضه های  بعد از سکته مغزی، اختلالات حرکتی و…
شغل فیزیوتراپیست در کانادا چه لولی دارد؟
در دسته پر متقاضی ترین شغل‌های کشورکانادا با بازار کار خوب است.
آیا امکان معادل سازی مدرک فیزیوتراپی برای کار در کانادا وجود دارد؟
بله، شرایطی برای معادل سازی مدرک وجود دارد که با رعایت آن ها می توان اقدام کرد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.