بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 10, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

بررسی شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 10, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

بررسی شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

به دلیل وجود دانشگاه‌های معتبر در کشور کانادا، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تحصیل در این کشور را به ادامه تحصیل در سایر کشورهای جهان ترجیح می‌دهند. همواره ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا به عنوان یکی از پرطرفدارترین دوره‌ها شناخته شده است. ازجمله دلایل آن هم می‌توان به امکان دریافت فاند تحصیلی کانادا و بورسیه، اجازه کار در حین تحصیل، امکان همراهی خانواده و… اشاره کرد. در این بخش با ما همراه باشید تا با تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا بیشتر آشنا شوید.  

بیشتر بخوانید:

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

سطح بالای سیستم آموزشی کشور کانادا باعث شده تا بیش از 600 هزار دانشجوی بین‌المللی در مراکز آموزشی این کشور مشغول به تحصیل شوند. ادامه تحصیل در کانادا مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تحصیل در دانشگاه‌های معتبر

کشور کانادا دانشگاه‌های بسیار معتبری دارد که در رنکینگ جهانی جز رتبه‌های برتر قرار گرفتند. وجود اساتید مطرح و به نام، کیفیت بالای سیستم آموزشی و… ازجمله عواملی هستند که باعث شده تا این دانشگاه‌ها از اعتبار بالایی برخوردار باشند.

هزینه تحصیل مقرون به صرفه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان چون آمریکا، انگلیس و… مقرون به صرفه‌تر است.

کیفیت بالای زندگی

 کانادا به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان شناخته شده است. اقتصاد پایدار، رفاه بالا و.. باعث شده تا کشور کانادا به یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی تبدیل شود.

آینده شغلی مناسب

 کشور کانادا یکی از معدود کشورهایی در جهان است که برای رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه‌ها، زیرساخت‌ مناسب دارد. در این کشور شما در هر رشته‌ای که ادامه تحصیل دهید می‌توانید بعد از اتمام تحصیلات کار مناسب با رشته خود داشته باشید.

تسلط به زبان

 در این کشور مردم به دو زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند. در بیشتر استان‌های کشور کانادا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و تنها در چند استان آن مردم به زبان فرانسوی مسلط هستند.

تنوع رشته‌های تحصیلی

 برای ادامه تحصیل در این کشور به هیچ عنوان با محدودیت انتخاب رشته مواجه نمی‌شوید. دانشگاه‌های این کشور رشته‌های بسیار متنوعی را ارائه کرده‌اند.

آشنایی با فرهنگ‌های مختلف

 در کشور کانادا مردم با ملیت‌های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. بیشتر تنوع ملیت هم در قشر دانشجویان کانادا است.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

کشور کانادا دارای دانشگاه‌های معتبر و مطرحی در سطح جهان است. در این بخش می‌خواهیم بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا را در مقطع کارشناسی ارشد به شما معرفی کنیم:

دانشگاه آلبرتا

یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور کانادا در زمینه تحصیل کارشناسی ارشد، دانشگاه آلبرتا است. در حال حاضر بیش از 21 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد 30 درصد آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. ازجمله رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شود می‌توان به علوم سیاسی، علوم اجتماعی، معماری، اقتصاد و… اشاره کرد.

دانشگاه کویین

دانشگاه کویین به دلیل سطح آموزشی بالایی که دارد توانسته در بین دانشگاه‌های کشور کانادا رتبه 10 را به خود اختصاص دهد و از طرفی در رنکینگ جهانی رتبه 239 جهان را دارد.

دانشگاه اتاوا

یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه اتاوا است که در پایتخت کشور کانادا قرار دارد. تمامی رشته‌ها در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شود.

دانشگاه وسترن

یکی از بهترین و موفق‌ترین دانشگاه‌های مناسب برای  تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا، دانشگاه وسترن است. این دانشگاه توانست در سال میلادی گذشته(2020) در بین دانشگاه‌های معتبر جهان، رتبه 121 را به خود اختصاص دهد. رشته‌های مهمی در این دانشگاه وجود دارد و اساتید معتبر و مطرحی در این رشته‌ها مشغول به تدریس هستند.

دانشگاه مونترال

یکی از دانشگاه‌های معروف در نزد ایرانیان برای اپلای کانادا ، دانشگاه مونترال است. در واقع این دانشگاه سالانه تعداد بسیاری زیادی از دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کند و همین موضوع باعث شده تا دانشجویان ایرانی بسیاری برای ادامه تحصیل در این دانشگاه درخواست پذیرش دهند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیاست. این دانشگاه دارای دو پردیس در شهرهای ونکوور و کلونا است، شخصیت‌های سیاسی بزرگی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به جاستین ترودو(نخست وزیر فعلی کانادا) اشاره کرد.

دانشگاه تورنتو

این دانشگاه تا به امروز توانسته بیش از 200 مدرک فوق لیسانس و 700 مدرک لیسانس ارائه کند. مدرک دانشگاه تورنتو کانادا به عنوان یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی در جهان است.

دانشگاه مک گیل

یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا دانشگاه مک گیل است. در این دانشگاه که از سال 1821 فعالیت خود را آغاز کرده بیش از 300 رشته تدریس می‌شود.

دانشگاه مک مستر

 این دانشگاه در زمینی به مساحت 120 هکتار ساخته شده است، از این رو آن را به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های معتبر جهان می‌شناسند. دانشگاه مک مستر دارای دانشکده‌های مختلفی چون علوم اجتماعی، علوم انسانی، مهندسی، تجارت و… است. محققان دانشگاه مک مستر سالانه تحقیقات بسیاری در زمینه پزشکی و کشف داروهای ضدسرطان انجام می‌دهد.

مدارک مورد نیاز

 برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا به مدارک شخصی نیاز است. مدارک لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد کانادا عبارتنداز:

  • فرم پر شده و امضا شده درخواست پذیرش تحصیلی
  • ارائه رسیدهای مربوط به پرداخت هزینه
  • ریزنمرات و آخرین مدرک تحصیلی فرد(در این مقطع به مدرک دوره کارشناسی نیاز است)
  • اسکن تمام صفحات پاسپورت فرد متقاضی
  • توصیه نامه اساتید دوره‌‌ی قبلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • داشتن یک انگیزه نامه حرفه‌ای و بی عیب و نقص
  • تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک زبان دولینگو، آیلتس، تافل یا CAEL
  • رزومه دانشجو
  • اثبات تمکن مالی
  • عکس جدید و رنگی از فرد متقاضی
  • مقالات یا پژوهش‌های انجام شده
  • ترجمه تمام مدارک مورد نیاز ازجمله شناسنامه، پاسپورت، ریزنمرات و…

سطح زبان

 برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی تسلط به زبان انگلیسی یک امر بسیار ضروری است. در برخی از دانشگاه‌های این کشور دروس به زبان فرانسوی تدریس می‌شود، از این رو فرد متقاضی باید مدرک زبان فرانسوی داشته باشد. برای ثبت نام در تمام دانشگاه‌های کشور کانادا باید مدرک زبان با نمره قابل قبول 6.5 داشته باشید.

مراحل ویزای تحصیلی برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

اولین مدرکی که فرد متقاضی نیاز دارد تا با داشتن آن برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کند، نامه پذیرش یا همان Acceptance letter است. در واقع این نامه همان پاسخ مثبت دانشگاه به درخواست پذیرش شما است. در ادامه با مراحل اخذ پذیرش ویزای تحصیلی تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا بیشتر آشنا خواهید شد:

  • مراجعه به وب سایت دانشگاه و کسب اطلاعات کامل و بیشتر در رابطه با پذیرش دانشجویان
  • تکمیل آنلاین فرم‌های مورد نیاز
  • ترجمه مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه
  • پرداخت هزینه‌‌های مربوطه ازجمله هزینه ادمیشن فی(حدود 100 تا 200 دلار کانادا)
  • بررسی و ارزیابی مدارک ارسال شده از جانب مسئولین دانشگاه
  • ارسال مثبت یا منفی بودن درخواست پذیرش
  • اقدام برای اخذ اقامت تحصیلی کشور کانادا
  • پرداخت هزینه‌های مرتبط با اخر ویزا
  • مراجعه به سفارت و انگشت نگاری
  • در نهایت دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا

عوامل تاثیر گذار در مورد اخذ ویزای تحصیلی

تمکن مالی

 اثبات تمکن مالی به این ترتیب است که یک نامه رسمی و ترجمه شده از جانب بانک مورد نظر به شما ارائه می‌شود، این نامه که به زبان انگلیسی ترجمه شده است نشان دهنده‌ی اثبات تمکن مالی فرد است. در واقع فرد باید بتواند از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور برآید، از این رو داشتن یک پشتوانه مالی می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد. در این نامه اطلاعاتی در رابطه با میزان موجودی حساب، گردش حساب در 6 ماه اخیر، میانگین میزان واریزی و خروجی، تاریخ افتتاح حساب و… وجود دارد.
افسر پرونده شما موجودی حسابتان را با توجه به نرخ دلار کانادا محاسبه می‌کند. در حال حاضر سفارت کانادا حداقل تمکن مالی برای فرد را 12 هزار دلار کانادا در نظر گرفته است.

گپ تحصیلی

یکی از دلایلی که ممکن است اخذ پذیرش فرد متقاضی را به تعویق بیندازد، وجود گپ تحصیلی است. اگر بین دو دوره تحصیلی فاصله زیادی ایجاد شود، فرد متقاضی از نظر دولت کانادا صلاحیت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را ندارد. گپ تحصیلی نشان دهنده به روز نبودن اطلاعات فرد است. برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهتر است بیش از 4 سال گپ تحصیلی نداشته باشید.

 

برنامه های تحصیلی ارائه شده در تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های تحصیلی مختلفی دارند. در ادامه با برنامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد کانادا بیشتر آشنا می‌شوید:

  • MA (Master of Arts MA): مربوط به کارشناسی ارشد هنر و علوم انسانی بوده است.
  • MS (Master of Science): مربوط به کارشناسی ارشد علوم پزشکی و علوم پایه است.
  • MFA (Master of Fine Arts): مربوط به دوره‌های کارشناسی ارشد هنرهای زیبا است.
  • MBA (Master of Business Administration): مربوط به کارشناسی ارشد مدیریت و کسب و کار است.
  • MENG (Master of Engineering): مربوط به برنامه کارشناسی ارشد مهندسی است.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

کشور کانادا علاوه بر اینکه از سیستم آموزشی بسیار خوبی برخوردار است، هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناس ارشد هم در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی زبان بسیار کمتر است. البته هزینه تحصیل در این مقطع با توجه به نوع استان، دانشگاه انتخابی و نوع رشته می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال رشته‌های زیر شاخته پزشکی، مهندسی، مدیریت در مقایسه با رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه هزینه بالاتری دارند. اما به طور میانگین هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا حدود14 تا 21 هزار دلار است.
این میزان شهریه در رشته‌های مهمی چون پزشکی و…. ممکن است تا 100 هزار دلار هم افزایش پیدا کند. هزینه دقیق تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در زمان ثبت نام دانشگاه مشخص خواهد شد. برای کسب اطلاع دقیق از شهریه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

کلام آخر

همواره ادامه تحصیل و زندگی در کشور کانادا آرزوی بسیاری از دانشجویان است. از این رو با تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد کشور کانادا می‌توانید وارد بازار کار این کشور شوید و اقامت دائم خود را برای زندگی در این کشور دریافت کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا رنکینگ دانشگاه‌های کشور کانادا می‌تواند روی ورود به بازار کار این کشور تاثیرگذار باشد؟
نظر هم در شانس ورود به بازار کار تاثیرگذار خواهد بود.
آیا می‌توان به صورت رایگان در مقطع کارشنایی ارشد کانادا ادامه تحصیل داد؟
بله، در صورتی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شده باشید می‌توانید به صورت رایگان یا با پرداخت بخشی از هزینه تحصیل در دانشگاه ادامه تحصیل دهید. البته نوع بورسیه در پرداخت هزینه‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
رشته‌های پرطرفدار مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا کدام هستند؟
علوم بازرگانی، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، منابع انسانی، پرستاری، کتابداری و…ازجمله پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی هستند.
چگونه می‌توان هزینه‌ دوره کارشناسی ارشد را کاهش داد؟
با کار دانشجویی می‌تواند بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل را پوشش داد. اما همواره هزینه تحصیلات به عوامل بسیاری چون نوع دانشگاه، شهر محل سکونت و… بستگی دارد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.