بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 20, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 20, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

هرساله بیش از 200 هزار نفر از سراسر جهان، دانشگاه‌های کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. بسیاری از افرادی که برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کرده‌اند، به دلیل وجود شرایط اقتصادی مطلوب ترجیح می‌دهند که بعد از اتمام تحصیلات خود، اقامت دائم بگیرند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، حدود 95 درصد افرادی که در دانشگاه‌های کانادا درس خوانده‌اند، مشغول به کار هستند و بیش از 80 درصد این جمعیت، شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند. کانادا به دلیل داشتن دانشگاه‌هایی با سطح علمی و کیفیت آموزشی بالا و مدارک معتبر به‌عنوان یکی از اعضای گروه G8 شناخته شد. (این گروه شامل کشورهایی است که بیشترین مقدار بودجه دولت خود را به بخش آموزش اختصاص می‌دهند.)
اما برای ادامه تحصیل در کانادا، باید مدارک معتبری ارائه کنید. یکی از مهم‌ترین مدارک، میزان تمکن مالی است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که تمکن مالی چیست و چرا باید آن را برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا ارائه دهید؟ و میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا را از کجا باید بگیرید؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. 

بیشتر بخوانید:

تمکن مالی چیست؟

برای گرفتن ویزای تحصیلی در کشور کانادا فرد باید میزان تمکن مالی خود اثبات کند. تمکن مالی همان توانایی فرد برای پرداخت هزینه‌های جاری زندگی است. برای گرفتن ویزای تحصیلی باید گواهی تمکن مالی خود را با مراجعه به بانک موردنظر و با ارائه مدارک موردنیاز گردش حساب 4 تا 6 ماه گذشته دریافت کنید. این گواهی باید به زبان انگلیسی باشد تا بتوانید آن را به دانشگاه‌های کانادا ارائه کنید. در گواهی تمکن مالی، موجودی حساب فرد در همان لحظه هم به ریال و هم به واحد پول کشور کانادا عنوان خواهد شد. در واقع این گواهی میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا را نشان خواهد داد. 

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی در سال 2022 چقدر است؟

معمولا میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا برای هر فردی بستگی به هزینه‌های زندگی، دانشگاه موردنظر و شرایط و امکانات دانشجو دارد. اما به‌طور میانگین میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا برای هر دانشجو سالیانه حدود 16 هزار دلار است که باتوجه‌به امکانات کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد.

هر دانشجو علاوه بر پرداخت هزینه‌های مربوط به تحصیل باید هزینه اقامت و زندگی در آنجا را هم بپردازد که در جدول آن‌ها را بررسی کرده‌ایم:

وضعیت

هزینه زندگی

هزینه شهریه

هزینه بلیت

هزینه کلی

مجرد

10000 دلار

16000 دلار

2000 دلار

28000 دلار

متاهل

14000 دلار

16000 دلار

4000 دلار

34000 دلار

در صورت داشتن فرزند به هزینه کلی حدود 3000 دلار اضافه خواهد شد.

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی استان کبک کانادا چقدر است؟

یکی از استان‌های فرانسوی زبان کشور کانادا، استان کبک است. هزینه اقامت و تحصیل در این شهر به‌مراتب در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر است. میزان تمکن مالی برای تامین هزینه زندگی دانشجویی در کانادا و اخذ ویزای تحصیلی در این استان به شرح زیر است:

هزینه زندگی سالیانه هر دانشجو

12000 دلار

هزینه زندگی سالیانه اولین عضو خانواده

6000 دلار

هزینه زندگی سالیانه دومین عضو خانواده زیر 18 سال

5000 دلار

البته این هزینه‌ها باتوجه‌به هزینه شهریه دانشگاه موردنظر متغیر خواهد بود.

شرایط تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویانی که بورسیه دارند، چگونه است؟

درصورتی‌که از طرف دانشگاه‌های معتبر و موسسات آموزشی معتبر کشور کانادا بورسیه داشته باشید، باز هم به ارائه گواهی تمکن مالی نیاز دارید. در واقع این گواهی نشان‌دهنده توانایی پرداخت هزینه‌ها از جانب فرد است و وضعیت اقتصادی و مالی فرد را برای سفارت کانادا و اجازه ورود به این کشور نشان می‌دهد.

گرفتن بورسیه از دانشگاه‌های معتبر کانادا به دو صورت امکان‌پذیر است:

  1. بورسیه فول فاند تحصیلی: در بورسیه فول فاند، معمولا دانشجو باید در یکی از رشته‌های مهندسی، بهداشت، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و علوم انسانی تحصیل کند. همچنین علاوه بر رشته تحصیلی باید بتواند در این رشته‌ها نمره زبان و معدل بالایی کسب کند یا بتواند مقاله یا پژوهش‌های علمی ارائه دهد. در این صورت است که دانشگاه تمامی هزینه‌های تحصیل، زندگی، تحقیقات و یک حقوق ماهانه را برای دانشجو در نظر خواهد گرفت. معمولا در این نوع بورسیه هم به ارائه گواهی تمکن مالی نیاز خواهید داشت.
  1. بورسیه تحصیلی: در بورسیه تحصیلی فرد باید برای نشان دادن وضعیت مالی و توانایی پرداخت هزینه‌های مربوطه، تمکن مالی خود را ارائه دهد. در این نوع بورسیه، فرد می‌تواند پس از اتمام دوره تحصیلات خود به دنبال کار باشد تا اقامت دائم دریافت کند.

روش‌های اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا چگونه است؟

روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا در سال 2022 را اثبات کرد، عبارت‌اند از:

  • ارائه چک بانکی که قابلیت تبدیل به دلار در کشور کانادا را دارد
  • ارائه گواهی تمکن مالی که نشان‌دهنده حمایت دانشجو از جانب والدین یا همسر است
  • داشتن یک حساب بانکی معتبر در کشور کانادا و داشتن یک موجودی معقول برای زندگی یک فرد در این کشور
  • داشتن بورسیه تحصیلی از یک مرکز آموزشی معتبر در کانادا
  • در صورت تاهل دانشجو، ارائه مدارک املاک و مستغلات آن
  • ارائه گواهی تمکن مالی در 4 تا 6 ماه گذشته. در صورتی که گردش حساب بالا باشد بهتر است علاوه بر موجودی گردش حساب را نیز ارائه دهید.

این موارد از جمله مواردی هستند که در وب‌سایت دولتی کشور کانادا برای اثبات میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا سال 2022 عنوان شده است.

اصولا نامه تمکن مالی از بانک‌ها به انگلیسی است و شما نیاز به ترجمه این نامه نخواهید داشت.

نکات مهم استعلام تمکن مالی توسط سفارت کانادا

اثبات میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا بسیار مهم است. به همین دلیل در حین ارائه گواهی تمکن مالی به سفارت کانادا، به جزئیاتی چون میزان گردش مالی، موجودی حساب، مقدار ورودی و خروجی حساب در بازه زمانی 4 تا 6 ماه گذشته توجه بسیاری می‌شود.

ازاین‌رو بهتر است از حساب بازی و ساخت موجودی کاذب برای حسابتان جدا خودداری کنید، در این صورت کارشناس سفارت به‌راحتی می‌تواند درخواست شما برای ویزای تحصیلی را رد کند. تنها باید یک گواهی تمکن مالی معتبر از یکی از بانک‌های خود که حساب مالی و گردش روزانه به نسبت بالایی دارد را به سفارت ارائه کنید.

برخی فکر می‌کنند میتوانند پولی را قرض گرفته در حساب خود قرار دهند و بعد از مهاجرت تحصیلی آن را از حساب خود خارج کنند. اما همچنان امکان استعلام از بانک وجود دارد و این کار باعث دردسرهای بعدی خواهد شد.

امکان اخذ ویزای تحصیلی کانادا بدون تمکن مالی وجود دارد؟

متاسفانه خیر شما باید تمکن مالی را داشته باشید. البته اگر موفق به دریافت فول فاند شوید یا بورسیه‌ای بگیرید که بخشی از هزینه‌های شما را پوشش دهد در صورت اثبات می‌توانید از آن به عنوان تمکن مالی یا بخشی از تمکن مالی خود استفاده کنید.

اسپانسر ویزای تحصیلی کانادا چه شرایطی باید داشته باشد؟

اسپانسر شخصی است که متعهد میشد هزینه‌ها و مخارج تحصیل و زندگی شما در کانادا را بپردازد. قطعا اسپانسر باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد و دلیل قانع‌کننده‌ای جهت اینکه اسپانسر شماست را داشته باشد. به همین دلیل بهتر است یکی از اقوام نزدیک و درجه یک اسپانسر شما شود.

اسپانسر می‌تواند همسر، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما باشد. اینکه اسپانسر در ایران، کانادا یا حتی کشور دیگری زندگی می‌کند نیز مهم نیست. فقط کافیست تمکن مالی و توانایی اسپانسر شدن را طبق قوانین کانادا اثبات کند. البته اینکه اسپانسر شما در کانادا زندگی کند می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کرده یا امکان رد ویزای تحصیلی را افزایش دهد پس باید دقت بیشتری داشته باشید.

رد ویزای تحصیلی کانادا به دلیل عدم اثبات تمکن مالی

ممکن است با اینکه سعی کردید همه چیز درست پیش برود و تمکن مالی خوبی نیز داشتید، ویزای تحصیلی شما به دلایل زیر رد شود :

  • منبع پول شما مشخص نیست.
  • متقاضی در کشور خود از شرایط اقتصادی پایداری برخوردار نیست.
  • مجموع عوامل موثر در شرایط مالی و اقتصادی متقاضی منطقی به نظر نمیرسد.

آیا میتوان از سهام برای اثبات تمکن مالی استفاده کرد؟

خیر اموالی مثل سهام، ارز دیجیتال و … نوسان زیادی دارند و می‌توانند پس از مدتی به شدت افت کنند. به همین دلیل این قبیل سرمایه‌ها برای اثبات تمکن مالی مناسب نیست.

نکات مهم در اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

بهتراست موارد زیر را در اثبات تمکن مالی در نظر داشته باشید.

باید ثابت کنید توانایی تامین هزینه های خود را دارید

محصل باید بتوانید تمام هزینه های تحصیل خود شامل شهریه  دانشگاه و هزینه یک سال زندگی خود و همراهان خود در کانادا شامل هزینه مسکن، خوراک، درمان، حمل و نقل، پوشاک و … را در حساب خود داشته باشید یا ثابت کند می‌تواند بدون مشکل این هزینه‌ها را تامین کند.

باید ثابت کنید از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردارید

هنگام بررسی پرونده شما آفیسر فقط تمکن مالی برای سال اول زندگیتان در کانادا را بررسی میکند. بااین حال وضعیت اقتصادی شما و خانواده‌تان نیز بررسی می‌شود تا مطمئن شوند پس از یک سال از پس هزینه‌های خود و همراهانتان برخواهید آمد. پس داشتن وضعیت اقتصادی خوب خود یا خانواده‌تان می‌تواند یک فاکتور مثبت باشد.

باید منابع تامین مالی شما مشخص باشد

با توجه به کشوری که متقاضی در آن زندگی می‌کند میزان سختگیری نسبت به منابع مالی متفاوت است. از آنجا ه ایران جزو کشورهایی است که کانادا سختگیری بیشتری نسبت به آن اعمال می‌کند بهتر است منابع درآمد و دارایی‌های شما کاملا مشخص باشد تا در روند اخذ ویزای تحصیلی خود به مشکلی برنخورید.

سخن آخر

حالا می‌دانید که میزان تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد. این موضوع برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا بسیار مهم است و با ارائه یک تمکن مالی خوب و معتبر، می‌توانید به‌راحتی ویزای تحصیلی خود را بگیرید. در این مقاله نکاتی را عنوان کردیم تا باتوجه‌به آن‌ها می‌توانید از رد شدن تمکن مالی در سفارت کانادا جلوگیری کنید. البته نکات دیگری مانند اطلاع از زمان شروع سال تحصیلی در کانادا ، نوشتن استادی پلن و … نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

مدت‌زمان لازم برای اثبات میزان تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟
معمولا تا روز مصاحبه با سفارت کانادا برای ارائه گواهی تمکن مالی و گردش حساب 4 الی 6 ماه گذشته فرصت دارید. بعد از اخذ تمکن مالی در بانک این گواهی تنها یک ماه اعتبار خواهد داشت.
آیا داشتن حساب بانکی در کانادا مراحل اثبات تمکن مالی را ساده‌تر می‌کند؟
تمکن مالی نشان دهنده وضعیت اقتصادی و توانایی مالی فرد برای ادامه زندگی در کشور کانادا است. داشتن حساب بانکی در این کشور باتوجه‌به مقدار موجودی که در آن وجود دارد و گردش مالی که دارد، شاید بتواند کمی شرایط اثبات تمکن مالی را تعدیل کند.
آیا اخذ ویزای تحصیلی کانادا بدون تمکن مالی ممکن است؟
خیر، اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا، منوط به ارائه تمکن مالی فرد به سفارت است.
آیا می‌توان پس از اثبات تمکن مالی مبلغی را که در حساب واریز کرده‌ایم خارج کنیم؟
معمولا پس از اثبات تمکن مالی و صدور ویزا می‌توانید مبلغ را برداشت کنید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه amirparsa:

so useful

دیدگاه سپهر تاجبخش:

این جدولا و عددا فقط واسه تمکن مالی تحصیلی کاناداست؟

دیدگاه زینب رحیمی:

با توجه به توضیحات اگر فاند بگیریم مبلغ فاند از تمکن مالیمون کم میشه؟

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.