بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 14, 2021
10 دقیقه زمان مطالعه

بررسی تحصیل در رشته معماری در کانادا و آینده کاری

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 14, 2021
10 دقیقه زمان مطالعه

بررسی تحصیل در رشته معماری در کانادا و آینده کاری

یکی از رشته‌های پرطرفدار و پرمتقاضی در دانشگاه‌های کشور کانادا، رشته معماری است. این رشته در بین رشته‌های مهندسی جایگاه و رتبه خود را پیدا کرده و از لحاظ کسب درآمد هم می‌تواند یک شغل پربازده و ایده‌آل باشد. کشور کانادا از آن دسته کشورهایی است که به این رشته بها و جایگاه بالایی داده است. در حال حاضر رشته معماری یکی از رشته‌های پرمتقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور است.
در ادامه با ما همراه باشید تا با رشته معماری در کانادا و دانشگاه‌های معماری کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

گرایش های رشته معماری در کانادا

معمولا در سال‌های ابتدایی ورود به دانشگاه در رشته معماری، اطلاعات اولیه و پایه این رشته برای دانشجویان تدریس می‌شود. در سال‌های بعدی دانشجویان مطالب تخصصی را یاد می‌گیرند و وارد حوزه عملی این رشته خواهند شد. رشته معماری هم همچون دیگر رشته‌های تحصیلی دارای زیرشاخه‌ها و گرایش‌های مختلفی است، با توجه به علاقه و نیاز بازار دانشجویان برای ادامه تحصیل یکی از این زیرشاخه‌ها را انتخاب می‌کنند.

برنامه‌ریزی شهری

 این رشته یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه‌های رشته معماری در کاناداست. در این رشته دانشجویان با اطلاعاتی از قبیل نحوه قرار گرفتن خیابان‌ها، تابلوها، فضای سبز و… آشنا خواهند شد. همانطور که از نام این رشته پیداست دانشجویان در کنار معماری و طراحی، برنامه ریزی را هم می‌آموزند. ارتباط بین این دو حوزه می‌تواند موجب پیشرفت بسیاری در بخش طراحی فضای شهری شود.

معماری منظره

 این گرایش معماری مربوط به طراحی اماکن فضای باز است. هدف این گرایش محیط‌‌هایی چون پارک‌ها، فضاهای خارج از خانه و… هستند. دانشجویان در این رشته برای طراحی فضای باز باید از شرایط جغرافیایی، اکوسیستم و اجتماعی آن محیط آگاهی داشته باشند.

تاریخ معماری

 بسیاری از افراد به سمت تاریخچه و پیشینه رشته معماری روی می‌آورند. در واقع رشته معماری را در زمینه تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌دهند.
این گرایش معماری برخلاف دیگر گرایش‌ها ، واحد عملی ندارد و بیشتر درس محور بوده و روی تئوری آن تمرکز می‌کنند.

طراحی داخلی

 دانشجویانی که در این رشته مشغول به تحصیل هستند با استفاده از رنگ‌ها، شکل، فرم، ماده، نور و… اقدام به طراحی محیط‌های بسته می‌کنند. برای داشتن یک طراحی داخلی خوب و چشمگیر باید با اطلاعات اولیه و پایه معماری آشنا باشید، با استفاده از آن‌ها و تلفیق این اطلاعات با اصول زیباشناسی می‌توانید یک طراحی بی عیب و نقص و استاندارد را انجام دهید.

مهندسی معماری

 یکی دیگر از گرایش‌های مهم و تکنیکی رشته معماری، مهندسی معماری است. در این گرایش برخلاف گرایش‌های دیگر با واحدهای عملی کمتر سر و کار خواهید داشت و بیشتر تمرکز دانشجویان روی ارتباط رشته مهندسی با مباحث ریاضی و فیزیک خواهد بود. دانشجویانی که در دانشگاه‌های کانادا در رشته معماری مشغول به ادامه تحصیل هستند بیشتر با مباحثی چون سیستم‌های نورپردازی، سیستم‌های تهویه و سیستم‌های سرمایش و گرمایش سر و کار دارند. در واقع رشته مهندسی معماری، بیشتر با محل زندگی انسان و  جنبه‌های کاربردی آن سر و کار دارد تا جنبه‌های زیبایی و طراحی داخلی.

طراحی معماری

 این گرایش معماری ریشه‌ای در هنر و خلاقیت دارد، دانشجویان این گرایش معماری بیشتر به مطالعه و بررسی جنبه‌های هنری و خلاقانه رشته معماری می‌پردازند. برای ادامه تحصیل در این گرایش باید دانشجو توانایی و مهارت لازم و کافی در نقاشی و طراحی به کمک نرم افزار و دستی داشته باشد. این رشته بیشتر از اینکه واحدهای تئوری داشته باشد، واحدهای عملی در استودیو دارد. دانشجو باید نمونه کار در قالب پروژه به استاد تحویل دهد.

تکنولوژی معماری

 دانشجویان در این رشته به بررسی تکنولوژی‌هایی می‌پردازند که در رشته معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش بسیار کاربردی و تاثیرگذاری دارند. متخصصان تکنولوژی معماری در حوزه آی تی بسیار حرفه‌ای هستند و توانایی و مهارت کار با نرم‌افزارهای مختلف را دارند. بسیاری از برنامه‌های طراحی سه بعدی در کارهای معماری استفاده می‌شود.

از دیگر زیر شاخه‌های معماری می‌توان به معماری نظامی، معماری مدنی، معماری دریایی، معماری شبکه‌ای، معماری شناختی، معماری کسب و کار و معماری اماکن مقدسه اشاره کرد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته معماری و ویزای تحصیلی کانادا

برای پذیرش در رشته معماری در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور کانادا باید شرایط و مدارک لازم را داشته باشید، این شرایط عبارتنداز:

  • کارنامه تحصیلی مقاطع گذشته به همراه ترجمه
  • رزومه تحصیلی و حرفه‌ای(در واقع پروژه‌هایی که تا به امروز ساخته‌اید و یا در ساخت آن مشارکت داشته اید را باید ضمیمه مدارک خود کنید)
  • داشتن یک توصیه نامه معتبر که می‌توانید از اساتید پیشین خود آن را دریافت کنید.
  • داشتن یک انگیزه نامه قوی، بهتر است در انگیزه‌نامه خود از تمایل خود به ادامه تحصیل در رشته معماری بنویسید.
  • داشتن نمرات بالا در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی
  • داشتن مدرک زبان معتبر
  • ارائه مدارک تحصیلی دوره گذشته به همراه ترجمه(برای مقطع کارشناسی معماری باید مدارک دیپلم را ارئه دهید و برای مقطع کارشناسی ارشد باید مدارک مربوط به دوره کارشناشی خود را به دانشگاه ارائه کنید)
  • برای ادامه تحصیل درمقطع کارشناسی ارشد باید مدرک Portfolio  معماری و تجربه کار عملی را ارائه کنید.
  • داشتن ارزیابی CACB  برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای اخذ پذیرش تحصیلی کشور کانادا هم مدارکی نیاز است که در صورت کامل بودن آن می‌توانید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید:  

  • ارائه مدارک شناسایی معتبر به همراه ترجمه(شناسنامه، پاسپورت و..)
  • داشتن تمکن مالی
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • ارائه مدارک به سفارت کانادا
  • پرداخت تمام هزینه‌های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط اخذ پذیرش رشته معماری در مقاطع مختلف

برای ادامه تحصیل در رشته معماری هر مقطعی شرایط خاص خود را دارد. طول دوره در این مقاطع یکسان نیست، در واقع ادامه تحصیل در این رشته مانند دیگر کشورهای جهان شرایط خاص و منحصر به فردی دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهید شد.
به طور کلی دانشجو می‌تواند در دو مقطع مختلف برای ادامه تحصیل در رشته معماری اقدام کند:

 پذیرش در مقطع کارشناسی

از اولین مدارک حرفه‌ای در رشته معماری می‌توان به مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاه اشاره کرد. دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کشورهای مختلف حدود سه تا چهار سال طول می‌کشد، اما در کشور کانادا ادامه تحصیل در رشته کارشناسی معماری حدود پنج تا هفت سال طول خواهد کشید. در این مقطع دانشجویان با تئوری‌های اولیه رشته معماری آشنا می‌شوند، سپس با کسب نمرات بالا می‌توانند در سال‌های بالاتر با واحدهای تخصصی و عملی در این حوزه آشنا شوند. از دروسی که دانشجویان در مقطع کارشناسی معماری با آن آشنا می‌شوند می‌توان به تاریخ معماری، ارتباطات تصویری، مصالح ساختمانی، عناصر ساختمانی و… اشاره کرد.

اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر سعی می‌شود تا دانشجو روی مهارت‌های عملی و واحدهای پروژه‌ای فعالیت داشته باشد. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو باید گرایش مورد نظر خود را انتخاب کند، به این ترتیب تخصص خود را در گرایش انتخاب شده کسب خواهد کرد.
برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری در کانادا باید صلاحیت، شرایط و مدارک دانشجو از جانب سازمان CACBمورد تایید قرار بگیرد. البته برای اینکه بتوانید درخواست خود را برای CACB ثبت کنید، نیاز به مدرک آیلتس با نمره 7، مدرک GRE و تجربه کار عملی در رابطه با رشته معماری دارید.

بهترین دانشگاه های کانادا در رشته معماری

یکی از چالش‌های مهم برای دانشجویان رشته معماری، انتخاب بهترین دانشگاه برای ادامه تحصیل است. در ادامه با بهترین دانشگاه‌های رشته معماری در کشور کانادا بیشتر آشنا خواهید شد:

دانشگاه تورنتو

یکی از دانشگاه‌های معتبر رشته معماری، دانشگاه تورنتو در استان آنتاریو است. این دانشگاه که در هشت رشته کارشناسی ارشد معماری دانشجو می‌پذیرد اکنون به عنوان دومین دانشگاه معتبر کانادا شناخته شده است. دانشگاه تورنتو در حال حاضر در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته معماری دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه کارلتون

این دانشگاه در حال حاضر در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری دانشجو می‌پذیرد. تقریبا تمام گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد را در خود جای داده است، از این رو برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با محدودیتی مواجه نخواهید شد.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا که یک دانشگاه دولتی بوده، در غرب کشور کانادا در استان مانیتوبا قرار گرفته است. به لحاظ بارعلمی که دارد در میان دانشگاه‌های کانادا رتبه 21 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته معماری در بیشتر گرایش‌های پرطرفدار در حال جذب دانشجو است.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری در حال حاضر در دوره‌های کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد پژوهش محور و دکترا در حال جذب و پذیرش دانشجو است. این دانشگاه در استان آلبرتا در شهر کلگری قرار دارد و به دلیل سطح علمی بالایی که دارد، رتبه هشت رنکینگ کشور کانادا را به خود اختصاص داده است.  

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر رشته معماری در کشور کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیاست که در شهر ونکوور قرار گرفته است. تقریبا در تمام گرایش‌های رشته معماری و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه مک گیل

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر رشته معماری کشور کانادا که به عنوان سومین دانشگاه معتبر در این رشته معرفی شده است، دانشگاه مک گیل می‌باشد. این دانشگاه در شهر مونترال استان کبک واقع شده، تمرکز بیشتر این دانشگاه به روی آموزش اصول طراحی و اصول معماری به دانشجویان است.

دانشگاه واترلو

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا که هر ساله حدود 500 دانشجو را در این رشته پذیرش می‌کند، دانشگاه واترلو در استان آنتاریو است. تقریبا بیشتر گرایش‌های رشته معماری در این دانشگاه ارائه شده است. دلیل تقاضای بیشتر دانشجویان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه به دلیل همکاری این دانشگاه با شرکت‌های بزرگ معماری است. از این رو دانشجویان می‌توانند به عنوان کارآموز با این شرکت‌ها همکاری داشته باشند.

هزینه تحصیل در رشته معماری در کانادا چقدر است؟

رشته معماری در دانشگاه‌های کانادا یکی از گران‌ترین رشته‌های تحصیلی است. میزان شهریه و هزینه تحصیل در این رشته به عوامل مختلفی چون نوع دانشگاه، استان مورد نظر، محل اقامت و.. بستگی دارد. اما به طور میانگین هزینه تحصیل در رشته معماری در دانشگاه‌های دولتی کانادا سالانه حدود 19 تا 24 هزار دلار است و در دانشگاه‌های خصوصی این کشور حدود 22 تا 60 هزار دلار خواهد بود. البته این میانگین با توجه به شرایط و عواملی که عنوان کردیم ممکن است تغییر کند.

بازار کار رشته معماری در کانادا چگونه است؟

کشور کانادا از آن دسته کشورهایی است که به رشته معماری توجه ویژه‌ای دارد. دولت کانادا در حال حاضر فعالیت گسترده‌ای در رابطه با این رشته در سطح کشور دارد، از این رو از رونق بسیار خوبی برخوردار است.
اکنون میزان رضایت شغلی در این حوزه از بین 0 تا 5 نزدیک به 10 تعیین شده است. این عدد نشان دهنده بازار کار پر رونق و رضایت افراد فعال در این حوزه می‌باشد.

در حال حاضر استان‌های ساسکاچوان و آلبرتا در حال توسعه و رونق این رشته هستند. این دو استان از لحاظ آینده شغلی در این رشته می‌توانند مستعد پیشرفت باشند.

چطور در رشته معماری در کانادا وارد بازار کار شویم؟

تقاضا برای طراحی‌های سازگار با محیط زیست و صرفه جویی در انرژی در کشور کانادا بسیار بالاست. در واقع افرادی که تجربه عملی در ساخت پروژه‌های سبز دارند می‌توانند به سرعت در این کشور پیشرفت کنند. بهترین راه ورود به بازار کار رشته معماری در کشور کانادا، انتخاب پروژه‌های دوستدار محیط زیست است. این پروژه‌ها به دلیل استفاده از منابع تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند.

کلام آخر

در این مقاله، ادامه تحصیل در کانادا و دانشگاه های معماری کانادا را مورد بررسی قرار دادیم. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معماری کشور کانادا را دارید، بی شک می‌توانید آینده خوب و درخشانی در این رشته داشته باشید. کشور کانادا علاوه بر اینکه دانشگاه‌های معتبری در این حوزه دارد، از لحاظ بازار کار هم رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. بی‌شک رشته معماری در کشور کانادا می‌تواند آینده شغلی درخشانی را برای شما رقم بزند.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای ادامه تحصیل در رشته معماری کدام دانشگاه‌ها هستند؟
دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک گیل، دانشگاه تورنتو و دانشگاه واترلو از بهترین دانشگاه‌های کانادا در رشته معماری هستند.
آیا به رشته معماری در کانادا بورسیه تعلق می‌گیرد؟
بله، تنها در مقطع کارشناسی ارشد این رشته می‌توان بورسیه تحصیلی کانادا دریافت کرد. در مقطع کارشناسی امکان اخذ بورسیه وجود ندارد.
بهترین و پرطرفدارترین دوره‌های رشته معماری در کشور کانادا، کدام رشته‌ها هستند؟
رشته‌های ساخت معماری، آموزش پیشرفته نرم افزار AUTODESK، مدیریت ساخت و ساز معماری در حال حاضر از پرطرفدارترین گرایش‌های معماری هستند.
آیا ادامه تحصیل در رشته معماری کار سختی و دشواری است؟
ادامه تحصیل در این رشته با وجود اینکه کمی سخت است و ساعت کار زیادی دارد، اما می‌تواند بازده بسیار بالایی برای فرد داشته باشد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.