بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 28, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

قوانین کار دانشجویی در کانادا چگونه است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 28, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

قوانین کار دانشجویی در کانادا چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا مطرح می‌شود کار دانشجویی است. تحصیل در یک کشور خارجی علاوه بر هزینه تحصیلات می‌تواند هزینه‌های دیگری را هم در برداشته باشد. بیشتر دانشجویان برای آشنایی با محیط زندگی، آداب و رسوم مردم کانادا و کسب درآمد تصمیم می‌گیرند که در حین تحصیل به کار دانشجویی پاره وقت یا تمام وقت مشغول شوند.
با توجه به قوانین کار دانشجویی در کانادا، دانشجویان تنها می‌توانند مدت زمان محدودی را در طول هفته به کار دانشجویی اختصاص دهند. کار درحین تحصیل می‌تواند برای دانشجویان بسیار ارزشمند باشد، دانشجو در این زمان می‌تواند مهارت و تجربه کافی را برای کار در محیط خارج از دانشگاه به دست آورد. فرقی نمی‌کند که از کدام کشور هستید و در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید، تنها کافیست ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید و در یکی از دانشگاه‌های معتبر آن مشغول به تحصیل باشد. در این‌صورت می‌توانید با توجه به قوانین کار دانشجویی در کانادا مشغول به کار شوید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با قوانین کار دانشجویی در کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

شرایط و قوانین کار دانشجویی در کانادا چگونه است؟

شما در هر مقطعی که باشید برای کار کردن در کشور کانادا باید قوانین کار دانشجویی در کانادا را رعایت کنید و به آن پایبند باشید. ازجمله قوانین حین تحصیل در کشور کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن سین نامبرSIN Number

یکی از مهم‌ترین قوانین کار دانشجویی در کانادا داشتن سین نامبر است.  هر فردی که به کشور کانادا مهاجرت می‌کند(اقامت دائمی یا اقامت تحصیلی) دارای سین نامبر یا همان شماره تامین اجتماعی است. کشور کانادا در همان بدو ورود، به هر فردی سین نامبر مخصوصی می‌دهند که نشان می‌دهد، نوع اقامتشان چیست و برای چه مدت زمانی می‌توانند کار کنند.

داشتن مجوز تحصیلی معتبر

کاری که دانشجویان بین‌المللی انجام می‌دهند به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • کار درون دانشگاه: دانشجویان می‌توانند داخل محیط دانشگاه مشغول به کار شوند.
  • کار بیرون دانشگاه: دانشجویان برای کار به محیط خارج از دانشگاه چون فروشگاه، کافه و… مراجعه می‌کنند.

معمولا دانشجویانی که برای کار به محیط خارج از دانشگاه می‌روند، برای اینکه بتوانند کار پیدا کنند باید مجوز تحصیلی معتبری ارائه دهند.

محدودیت ساعات کاری

کار دانشجویی با توجه به قوانین کار دانشجویی در کانادا دو نوع پاره وقت و تمام وقت دارد. دانشجویانی که به کار تمام وقت مشغول هستند در طول هفته تنها 20 ساعت مجازند که کار کنند، در مقابل دانشجویانی که به صورت پاره وقت کار می‌کنند در طول هفته مجاز هستند که 40 ساعت مشغول به کار باشند.
این ساعت کار تنها برای دانشجویانی است که در دانشگاه‌های کانادا، مشغول به تحصیل هستند. افرادی که مشغول به آموزش‌های عمومی هستند به هیچ عنوان حق کار در این کشور را ندارند.  

حداقل میزان درآمد

میزان درآمد کار دانشجویی در کشور کانادا به استانی که در آن سکونت دارید و کار می‌کنید بستگی دارد. میزان حقوق در هر استانی در این کشور متفاوت است، از طرفی مالیات هر استان روی میزان حقوق افراد هم بسیار متفاوت خواهد بود. در کشور کانادا از حقوق دریافتی شما دو مالیات استانی و کشوری کسر می‌شود.
درآمد افراد در این کشور معمولا به صورت ماهانه یا سالانه تسویه می‌شود. طبق قوانین کار دانشجویی در کانادا حقوق دانشجویان بین‌المللی در حین تحصیل به صورت ساعتی محاسبه می‌شود و هر دو هفته یک‌بار با آن‌ها تسویه حساب خواهد شد. میزان حقوق و دستمزد هر دانشجو به میزان فعالیت و مهارت وی بستگی دارد. حداقل حقوقی که یک دانشجو از کارفرما خود دریافت می‌کند حدود 14 دلار است.
در ادامه با جدول میزان حقوق و درآمد دانشجویان در استان‌های مختلف کانادا بیشتر آشنا خواهید شد:

نام استان

حقوق و درآمد (دلار کانادا)

مانیتوبا

12

آلبرتا

15

نیوبرانزویک

12

نیوفاندلند

12

بریتیش کلمبیا

14

نوناووت

13

نوا اسکوشیا

12

قلمرو شمالی

14

اونتاریو

14

کبک

13

ساسکچوان

12

یوان

14

جزیره پرنس ادوارد

13

آیا شرایطی وجود دارد که دانشجو اجازه تحصیل نداشته باشد؟

برای ادامه تحصیل در کشور کانادا باید شرایط پذیرش تحصیل در این کشور را داشته باشید. داشتن نمره زبان خوب، تمکن مالی، شرایط سنی ، نامه پذیرش دانشگاه و… ازجمله مواردی هستند که برای گرفتن اقامت تحصیلی کشور کانادا نیاز است. در صورتی که فرد یکی از این شرایط را نداشته باشد به هیچ عنوان اجازه تحصیل در کشور کانادا به آن داده نخواهد شد.

در موارد دیگری ممکن است استادی پریمیت فرد باطل شود یا به دلایل مختلفی از دانشگاه اخراج شود، در این موارد هم فرصت تحصیل از فرد گرفته می‌شود. در این حالت دیگر نمی‌تواند در دانشگاه‌های دیگر کانادا هم تحصیلات خود را ادامه دهد.  

چرا بهتر است حین تحصیل در کانادا کار دانشجویی داشته باشیم؟

کار دانشجویی (ضمن تحصیل) برای دانشجویان بین‌المللی تنها به منزله نیاز مالی نیست. دانشجویان برای اینکه بتوانند آینده و زندگی کاری خود را در این کشور بسازند، از زمان دانشجویی برای کار کردن و گرفتن اقامت در این کشور اقدام می‌کنند. علاوه بر این دلایل دیگری هستند که موجب می‌شود تا دانشجو بین‌المللی ترجیح دهد که در حین تحصیل کار کند، ازجمله این شرایط عبارتنداز:

تامین هزینه های زندگی

هزینه‌ی زندگی دانشجویی در کانادا تنها شهریه دانشگاه نیست. دانشجو باید بتواند هزینه‌های زندگی، خورد و خوراک، مسکن، پوشاک و لباس، تفریح و گردش و….. را بپردازد تا در حین تحصیل زندگی بی دغدغه‌ای داشته باشد. به همین دلیل بهترین راه برای پرداخت این هزینه‌های گزاف می‌تواند کار درحین تحصیل یا کار دانشجویی باشد.

یافتن دوستان جدید و سازگاری با محیط

ورود به یک محیط جدید همیشه برای افراد یک دغدغه است. برقراری ارتباط با کسانی که هم زبان خودتان نیستند، آداب و رسوم و فرهنگ جدید مردم کشور کانادا می‌تواند روی سازگاری شما با محیط و پیدا کردن دوستان جدید تاثیر بسیاری داشته باشد. معمولا اگر از دانشجویانی که در کشورهای خارجی تحصیل کردند بپرسید که سختی مهاجرت تحصیلی چه می‌تواند باشد، ورود به یه محیط جدید و پیدا کردن راه ارتباط با مردمی که آداب و رسوم متفاوتی دارند را عنوان می‌کنند.

خیلی از آن‌ها نمی‌توانند از این مرحله گذر کنند و به ناچار به کشور بازمی‌گردند. به همین دلیل است که دانشجو درحین تحصیل باید به کار مشغول شود تا بتواند با محیط اطراف خود و مردم ارتباط کلامی بیشتری داشته باشد. با کار دانشجویی به راحتی می‌توانید زبان این کشور را یاد بگیرید و با مردم بسیاری معاشرت داشته باشید.

ساخت رزومه کاری

اگر قصد زندگی در کشور کانادا را دارید بهتر است از زمان تحصیل مشغول به کار شوید، که این امر سبب میشود که دانشجویان بتوانند رزومه خود را بهبود ببخشند. در آینده هرچه رزومه شما قوی‌تر باشد، جایگاه کاری بهتری خواهید داشت.

شانس ورود بیشتر به بازار کار

با کار کردن در حین تحصیل وارد بازار کار کشور کانادا خواهید شد. برای وارد شدن به این بازار باید زیر و بم آن را یاد بگیرید و وسعت ارتباط خود را با اطرافیان و محیط خارجی گسترش دهید.

شانس بیشتر برای اقامت بعد از تحصیل

اگر قصد دارید که برای ادامه زندگی در این کشور بمانید، لازم است که اقامت دائم کانادا را بگیرید. برای همین بهتر است جای پای خود را از همان اول در بازار کسب و کار کانادا محکم کنید. به همین منظور باید وارد بازار کار شوید و تجربه و مهارت کافی کسب کنید. اگر فردی باشید که علاوه بر مدارک معتبر دانشگاهی، مهارت و تجربه بالایی داشته باشید قطعا گذشتن از شما کار آسانی نخواهد بود.

چطور در کانادا کار دانشجویی پیدا کنیم؟

شاید از خودتان بپرسید که چگونه می‌توانم در یک کشور دیگر به عنوان یک دانشجو بین‌المللی کار پیدا کنم؟ پیدا کردن کار در کشور کانادا بسیار راحت و بی دغدغه است. کافیست به یکی از دو سایت immigrant-serving organization   یا Job Bank  مراجعه کنید و درصورتی که وضعیت تحصیلی و نمرات خوبی داشته باشید، به راحتی می‌توانید به آگهی‌های استخدامی دسترسی پیدا کنید.

در بسیاری از مواقع با توجه به قوانین کار دانشجویی در کانادا، حقوق و مزایا برای دانشجو اهمیت چندانی ندارد. دانشجو تنها می‌خواهد علاوه بر آشنایی و سازگاری بیشتر با محیط، مهارت و تجربه کسب کند. اگر این شرایط را دارید به راحتی می‌توانید در ورکشاپ‌ها و کارگاه‌های آموزشی این کشور شرکت کنید.

کلام آخر

اگر دانشجو کشور کانادا هستید یا قصد دارید برای مهاجرت تحصیلی این کشور را انتخاب کنید، با خواندن این مقاله نباید دغدغه کار درحین تحصیل و ادامه تحصیل را داشته باشید. با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار داده شد و قوانین کار دانشجویی در کانادا به راحتی می‌توانید در حین تحصیل خود، در دانشگاه یا محیط خارج از دانشگاه با حقوق و مزایای مناسب مشغول به کار شوید.
تسلط کامل به زبان انگلیسی، فرانسوی و داشتن تجربه و مهارت بالا، خود می‌تواند در پیدا کردن کار بسیار تاثیر گذار باشد. با داشتن این شرایط و توجه به قوانین کار دانشجویی در کانادا، می‌توانید یکی از بهترین شغل های دانشجویی در کانادا با درآمد کافی پیدا کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

در کانادا دانشجویان می‌توانند بیش از ساعت مجاز اضافه کاری داشته و کار کنند؟
خیر، برای ادامه تحصیل و کار در این کشور باید به قوانین کار دانشجویی در کانادا پایبند باشید.
برای کار دانشجویی تسلط به زبان مهم است؟
بله، برای کار در این کشور ازجمله کارهای خارج از دانشگاه، تسلط به زبان انگلیسی یا حتی فرانسوی حائز اهمیت است.
آیا با کار دانشجویی می‌توان هزینه‌های زندگی در کانادا را تامین کرد؟
با کار دانشجویی نمی‌توان تمام هزینه‌ها را تامین کرد، اما می‌تواند کمک خرج خوبی برای ادامه تحصیل باشد.
کار دانشجویی می‌تواند یک رزومه کاری خوبی برای دانشجو باشد؟
بله، این موضوع می‌تواند روی آینده شغلی فرد هم تاثیر بسیاری داشته باشد. تنها کافیست که از هرجایی که در آن مشغول به کار بودید استعلام بگیرید

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.