بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 11, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

بررسی هزینه تحصیل در دبیرستان های در کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 11, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

بررسی هزینه تحصیل در دبیرستان های در کانادا

با وجود اینکه هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا بسیار بالاست، اما والدین ترجیح می‌دهند که فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به این کشور بفرستند. دوره دبیرستان یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی است و دانش‌آموزانی که دبیرستان‌های این کشور را انتخاب می‌کنند راحت‌تر می‌توانند وارد دانشگاه یا کالج شوند. سیستم آموزشی کشور کانادا زیر نظر دولت فدرال و مدیران استانی است، اما در نهایت همگی از خط مشی مشخصی که زیر نظر دولت مرکزی کانادا بوده پیروی می‌کنند.
در ادامه با ما باشید تا با هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

شهریه دبیرستان های کانادا

دبیرستان‌های کشور کانادا با توجه به خدمات و امکاناتی که در اختیار دانش آموز قرار می‌دهند، شهریه‌های متفاوتی دارند. کشور کانادا توانسته یکی از بهترین و کامل‌ترین آموزش‌ها را در دوره دبیرستان داشته باشد. طبق آمار منتشر شده، افرادی که در دبیرستان‌های کشور کانادا ادامه تحصیل داده‌اند در مقایسه با دیگر هم سن و سالان خود سطح علمی و دانش بسیار بالایی دارند.

میزان شهریه دبیرستان‌های کشور کانادا به یک اندازه نیست، با توجه به نوع دبیرستان و امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهد شهریه دبیرستان مشخص می‌شود. دبیرستان‌های کشور کانادا به سه دسته دبیرستان‌های دولتی، دبیرستان‌های خصوصی و دبیرستان‌های شبانه‌روزی تقسیم شده‌اند.

دبیرستان دولتی

 یکی از رایج‌ترین و پرتعدادترین دبیرستان‌های کشور کانادا، دبیرستان دولتی است. در واقع تعداد این نوع دبیرستان در کشور کانادا بسیار زیاد است و همه‌ی دانش‌آموزان اعم از بومی و بین‌المللی می‌توانند در این مدارس ادامه تحصیل دهند. ادامه تحصیل در دبیرستان‌های دولتی برای افرادی که ساکن کانادا هستند و اقامت دائم این کشور را دارند رایگان خواهد بود، تنها دانش آموزان بین‌المللی موظف هستند برای ادامه تحصیل در این کشور شهریه بپردازند. میزان شهریه پرداختی سالانه حدود 8 هزار دلار تا 14 هزار دلار است.

دبیرستان خصوصی

 یکی دیگر از دبیرستان‌های کشور کانادا که علاوه بر برنامه روزانه و درسی برای دانش آموزان برنامه‌های تقویتی و کلاس‌های متفاوت دیگری برگزار می‌کند، دبیرستان خصوصی است. تمامی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در این مدرسه باید شهریه بپردازند. میزان شهریه این مدارس در مقایسه با مدارس دولتی کمی بالاست.
هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا به نوع استان هم بستگی دارد، در حال حاضر شهریه تحصیل در دبیرستان‌های خصوصی کشور کانادا سالانه بین 15 هزار دلار تا 25 هزار دلار کانادا است.

دبیرستان شبانه‌روزی

 یکی از سخت‌گیرترین مدارس کشور کانادا، مدارس شبانه‌روزی است. در واقع دانش آموزان در محیط مدارس شبانه روزی دوره جدید زندگی خود را آغاز می‌کنند. در این مدارس دانش آموز در طول هفته در خوابگاه خواهد بود و تنها در تعطیلات آخر هفته و دیگر تعطیلات می‌تواند به خارج از خوابگاه برود. به همین دلیل است که دانش آموزان در این نوع مدارس سریع‌تر زبان انگلیسی یا فرانسوی یاد می‌گیرند و به سرعت وارد محیط و فرهنگ جدید می‌شوند.
میزان شهریه پرداختی در این مدارس سالانه حدود 35 تا 45 هزار دلار است.

شهریه کلاس های زبان 

اگر قصد ادامه تحصیل و زندگی در کشور کانادا را دارید باید به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا کنید. زبان اصلی در بیشتر استان‌های کانادا زبان انگلیسی است و تنها در چند شهر آن به زبان فرانسوی حرف می‌زنند.
البته برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به هیچ عنوان نیازی به مدرک زبان ندارید. اما در صورت پذیرش باید برای تسلط به زبان انگلیسی در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در کانادا شرکت کنید.

شهریه کلاس زبان در کشور کانادا با توجه به نوع موسسه و استان مورد نظر متفاوت است. به طور میانگین شهریه کلاس‌های زبان بین 3446 تا 4083 دلار کاناداست.

اما در این میان موسساتی هستند که میزان شهریه آن‌ها به مراتب بسیار کمتر است:

  • Hansa Language Centre
  • McDonald International Academy
  • VanWest College
  • Global Village English Centres, Victoria
  • Language Studies International, Toronto (LSI)
  • Language Studies International, Vancouver (LSI)
  • Tamwood International College, Vancouver
  • Kaplan International English, Toronto
  • Kaplan International English, Vancouver

هزینه برنامه های تکمیلی دبیرستان های کانادا

بیشتر مدارس خصوصی و مدارس شبانه روزی دارای برنامه‌های تکمیلی و اضافی هستند. در کنار برنامه روزانه درسی، برنامه‌های دیگری همچون برنامه‌های ورزشی و موسیقی برای دانش آموزان برگزار می‌شود. این نوع برنامه‌ها جزو برنامه روتین مدرسه نیستند و باید برای شرکت در آن‌ها هزینه جداگانه بپردازید. به این ترتیب دانش‌‌آموز می‌تواند با پرداخت هزینه در برنامه‌های تکمیلی دبیرستان‌های کانادا شرکت کند.

هزینه های زندگی

علاوه بر هزینه تحصیل که والدین باید برای ادامه تحصیل در دبیرستان‌های کانادا بپردازند، باید هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را هم در نظر بگیرند:

هزینه خورد و خوراک

هزینه خورد و خوراک در کشور کانادا چندان گران نیست. اما اگر بخواهید هر هفته چندبار به رستوران و فست فود بروید، هزینه آن بسیار سنگین خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری از دانش آموزان ترجیح می‌دهند نهایتا هفته‌ای یک بار یا ماهی سه بار به رستوران بروند. به عنوان مثال یک وعده غذا در رستوران‌های ارزان قیمت کانادا برای هر نفر حدود 14 دلار است. قیمت مواد خوراکی و غذایی در کشور کانادا با توجه به سطح درآمد مردم مناسب است.

هزینه حمل و نقل

برای رفت و آمد در سطح شهر شما می‌توانید از تاکسی، اتوبوس، مترو و… استفاده کنید. البته استفاده از مترو و اتوبوس برای دانش آموزان، بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. در تهیه بلیط مترو و اتوبوس برای دانش آموزان و دانشجویان تخفیف بسیاری قائل می‌شوند.

هزینه درمان

افرادی که به قصد ادامه تحصیل وارد کشور کانادا می‌شوند از همان ابتدا تحت پوشش بیمه سلامت این کشور قرار می‌گیرند. البته میزان پوشش این بیمه در هریک از استان‌های کانادا کمی متفاوت است.
در کشور کانادا داشتن پزشک خانواده یک امر بسیاری ضروری است، در صورت نداشتن پزشک خانواده هیچگونه خدمات درمانی به شما ارائه نمی‌شود.

هزینه تفریح

تفریح و گشت و گذار در کانادا بسیار لذت بخش است. طبیعت بسیار زیبا و بکر این کشور هر ساله توریست‌ها و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. ازجمله تفریحات کشور کانادا می‌توان به اسکی، باغ وحش، طبیعت و دریاچه، تئاتر، بدنسازی و باشگاه‌های ورزشی و… اشاره کرد. هرکدام از آن‌ها با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌کنند هزینه متفاوتی دارند.

هزینه پوشاک

کشور کانادا، کشوری است که در بیشتر روزهای سال دارای آب و هوای سرد است. به همین دلیل لباس‌های گرم بیش از لباس‌های تابستانی مورد استفاده شما قرار می‌گیرد. بهترین زمان برای خرید لباس‌های زمستانی در حراجی‌های پایان فصل است که می‌توانید با نصف قیمت لباس‌های مورد نظر خود را خریداری کنید.

تمکن مالی برای تحصیل در دبیرستان های در کانادا

زندگی در یک کشور دیگر همچون کانادا می‌تواند کمی هزینه بر باشد. به همین دلیل است که دولت کانادا برای افرادی که به قصد ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی چون دبیرستان، کالج، دانشگاه و… وارد این کشور می‌شوند، اثبات تمکن مالی را اجباری کرده است. در واقع فرد با ادامه تحصیل در این کشور نباید هزینه اضافی برای دولت کانادا داشته باشد، باید با مدرک معتبر ثابت کند توانایی پرداخت هزینه‌ها در این کشور را دارد. اثبات تمکن مالی در حال حاضر یکی از شروط اصلی ثبت نام در مدارس و دانشگاه‌های کشور کانادا است.

هزینه اخذ پذیرش و ویزا

برای سفر به کانادا باید درخواست پذیرش خود را به صورت آنلاین یا به صورت حضوری و مراجعه به سفارت کشور کانادا ثبت کنید. چندین سال پیش سفارت کانادا در کشور ما(ایران) برای همیشه تعطیل شد، از این رو متقاضیان برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید به صورت آنلاین اقدام کنند. برای ثبت نام آنلاین به مدارک زیر نیاز دارید:

  • ابتدا یک حساب کاربری به اسم خود ایجاد کنید.
  • سپس فرم‌های مورد نیاز را با توجه به اطلاعات خواسته شده پر کنید.
  • هزینه‌های مربوط به انگشت نگاری(85 دلار) و ویزا(150 دلار) است که باید آن را پرداخت کنید.
  • بعد از دریافت تاییدیه باید به یکی از سفارت خانه‌های کانادا در کشورهای همسایه مراجعه کنید تا انگشت نگاری کامل انجام شود.
  • سپس منتظر پاسخ درخواست خود از جانب سفارت کانادا باشید.
  • در صورت قبولی برای ارائه پاسپورت و اخذ ویزا به سفارت مراجعه کنید.
  • در نهایت با خرید یک بلیط پرواز به کشور کانادا سفر کنید.

آیا امکان اخذ بورسیه از دبیرستان های کانادا وجود دارد؟

بسیاری از دانش آموزان به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در کشور کانادا، به دنبال بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان هستند. اما همه‌ی دانش آموزان بین‌المللی نمی‌توانند بورسیه دریافت کنند و بیشتر آن‌ها با هزینه شخصی خود در دبیرستان‌های این کشور ادامه تحصیل می‌دهند.

زمانی که بورسیه به دانش آموز تعلق گرفت باید حتما آن را با دقت چک کند و ببیند که آیا مدرسه مورد نظر آن شامل بورسیه می‌شود یا خیر. نوع بورسیه بسیار مهم است، برخی از این بورسیه‌ها تنها شامل کمک هزینه تحصیل هستند و برخی از آن‌ها تمام هزینه‌های زندگی فرد در کشور کانادا را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

برای انتخاب بهتر و صرفه جویی در وقت و زمان در ادامه، لیست بورسیه‌های مربوط به دبیرستان‌های کشور کانادا را به شما معرفی می‌کنیم:

  • Viaggio Italiano Scholarship
  • Halsey Fund Scholarship
  • Abbey Road Programs Summer Fellowships & Scholarships
  • The experiment in International Learning Scholarships
  • National Language Security Initiative
  • YFU-USA Key Club/Key Leader Scholarship
  • Define Yourself Scholarship
  • Brandon Goodman Scholarship
  • US State Department Scholarships
  • Vaya an Americana Latina Scholarship
  • CIEE Program Scholarships
  • Yoshi-Hattori Memorial Scholarship
  • Kennedy-Lugar Youth Exchange and Study Abroad Program

کلام آخر

کشور کانادا همواره می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل متقاضیان باشد. در حال حاضر حدود 3 هزار و 419 دبیرستان در کشور کانادا وجود دارد، ظرفیت تمام دبیرستان‌های این کشور زیر پنج هزار نفر است. از طرفی هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا با توجه به نوع آن‌ها متفاوت خواهد بود. اگر قصد تحصیل در کانادا با کمترین هزینه را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله تحصیل آنلاین در کانادا را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

ارزان ترین دبیرستان‌های کشور کانادا، کدام دبیرستان‌ها هستند؟
دبیرستان‌های Burnaby School، Calgary Board of Education، Coquitlam School District و Edmonton Public School از ارزان‌ترین دبیرستان‌های این کشور هستند.
ادامه تحصیل در دبیرستان‌های شبانه روزی کانادا چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟
آمادگی بیشتر برای زندگی، تقویت روحیه مشارکتی، کارگروهی، آشنایی با آداب و رسوم ملت‌های مختلف، یادگیری بهتر زبان انگلیسی یا فرانسوی ازجمله مزایای تحصیل در مدارس شبانه روزی کشور کانادا است.
بهترین زمان برای پذیرش از دانشگاه‌های کشور کانادا چه زمانی است؟
معمولا بهتر است 8 تا 12 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی جدید، نسبت به ثبت نام و پذیرش خود اقدام کنید. دبیرستان‌های کشور کانادا در فصل پاییز بین ماه‌های سپتامبر تا دسامبر و فصل زمستان بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن دانش‌آموز می‌پذیرند.
آیا بعد از فارغ‌التحصیلی امکان اقامت در این کشور وجود دارد؟
بله، درصورتی که بتوانید به کالج یا دانشگاه بروید امکان اخذ اقامت تحصیلی و در نهایت اقامت دائم برای فرد متقاضی وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.