بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
سپتامبر 18, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

با انواع مدرسه در کانادا آشنا شوید

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
سپتامبر 18, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

با انواع مدرسه در کانادا آشنا شوید

کیفیت بالا سیستم آموزشی، رفاه اقتصادی، امکانات آموزشی جدید و مدرن و… همگی از عواملی هستند که باعث شده دانش‌آموزان بسیاری در سراسر جهان خواهان ادامه تحصیل در مدارس این کشور باشند. بسیاری از دانش‌آموزان تمایل دارند که در مدارس این کشور تحصیل کنند، اما با انواع مدرسه در کانادا آشنایی لازم و کافی ندارند. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با شرایط آموزش و انواع مدرسه در کانادا آشنا شوید تا بتوانید با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

بیشتر بخوانید:

بررسی نظام تحصیلی در کانادا قبل از دانشگاه

اگر شما هم قصد ادامه تحصیل و زندگی در کشور کانادا را دارید لازم است قبل از سفر اطلاعات کاملی از سیستم آموزشی این کشور داشته باشید. شاید به صورت گذرا در صفحات مجازی یا از دوست و آشنا درباره ادامه تحصیل در مدارس کانادا و انواع مدارس کانادا شنیده باشید، اما به طور کامل از قوانین و چهارچوب‌های آن‌ها آگاه نیستید.

کشور کانادا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در سطح جهان را دارد، به همین دلیل است که هرساله تعداد بسیاری از دانشجوها و دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های این کشور درخواست پذیرش می‌دهند. اگرچه هرکدام از استان‌های کانادا، قانون خاص خود را دارند اما نهایتا همگی تحت اداره دولت فدرال کانادا هستند. در نظام آموزشی کشور کانادا هم آموزش خصوصی و هم آموزش دولتی وجود دارد که همگی تحت اختیار دولت فدرال هستند. دولت کانادا به آموزش و سیستم آموزشی خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهد تا

کشور کانادا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در سطح جهان را دارد، به همین دلیل است که هرساله تعداد بسیاری از دانشجوها و دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های این کشور درخواست پذیرش می‌دهند. اگرچه هرکدام از استان‌های کانادا، قانون خاص خود را دارند اما نهایتا همگی تحت اداره دولت فدرال کانادا هستند. در نظام آموزشی کشور کانادا هم آموزش خصوصی و هم آموزش دولتی وجود دارد که همگی تحت اختیار دولت فدرال هستند. دولت کانادا به آموزش و سیستم آموزشی خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهد تا جایی که حدود هفت درصد تولید ناخالص خود را به بحث آموزش اختصاص داده است. اما شاید از خودتان بپرسید نظام تحصیلی کانادا تا قبل از دانشگاه چگونه خواهد بود؟

مقطع ابتدایی و متوسطه

باید بگوییم که مقطع ابتدایی در این نظام، همانند ایران 6 سال بوده و افراد باید از پنج سالگی آموزش خود را در مدارس آغاز کنند. در مدارس ابتدایی آموزش از سطح یک که همان پیش دبستانی است آغاز خواهد شد و تا سطح 6 ادامه دارد. دانش‌آموزان پس از اتمام دوره دبستان خود وارد مقطع دبیرستان می‌شوند، این مقطع از سال هفتم آغاز می‌شود و تا سال 12 هم ادامه خواهد داشت. البته در بعضی از استان‌ها چون کبک این سیستم آموزشی کمی تغییر می‌کند، دوره ابتدایی و متوسطه در این استان حدود 11 سال طول می‌کشد.
ادامه تحصیل در کانادا در مدارس دولتی برای دانش‌آموزان بومی و مقیم، رایگان است اما دانش آموزان بین‌المللی به طور میانگین باید 10 تا 14 هزار دلار در سال بپردازند.  

مقطع دبیرستان

معمولا سال‌های 10، 11 و 12 تحصیلی را دانش‌آموزان در دبیرستان‌های کشور کانادا ادامه می‌دهند. در این دوره سه ساله دانش‌آموزان باید80 واحد درسی را با موفقیت پاس کنند و این واحدها را می‌توانند از میان دروس اختیاری و اجباری انتخاب کنند. در این مقطع دانش‌آموزان علاوه بر اینکه سطح بالایی در مباحث درسی پیدا می‌کنند. در بخش موسیقی، ورزش، ارتباطات و… هم دانش و مهارت لازم را کسب خواهند کرد. بی شک می‌توان گفت این کشور یکی از بهترین دبیرستان‌ها در سراسر جهان را دارد.

مقطع کالج

پس از اتمام دبیرستان، متقاضیان می‌توانند وارد کالج‌های کانادا شوند. این کالج‌ها تمرکز بیشتر خود را روی دروس عملی و مهارتی قرار داده‌اند و تمرکز کمتری روی تئوری دارند. در واقع افراد در کالج برای ورود به بازار کار مهارت لازم را کسب می‌کنند. ادامه تحصیل در کالج‌های کانادا به مراتب بسیار راحت‌تر از دانشگاه‌های آن است معمولا فرد باید یک دوره 2 تا 4 ساله را بگذراند. کالج‌ها خود به دو نوع خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند.

بررسی انواع مدرسه در کانادا

بسیاری از والدین که وضعیت مالی خوبی دارند، تمایل دارند تا فرزند خود را در یکی از مدارس این کشور ثبت نام کنند. سیستم آموزشی سطح بالا و رفاه در کشور کانادا ازجمله عواملی است که باعث مهاجرت تحصیلی عده بسیاری می‌شود. اگر به دنبال پذیرش در مدارس این کشور هستید، در ادامه با مدارس کشور کانادا بیشتر آشنا خواهید شد.

مدارس دولتی

مدرسه دولتی همانطور که از نامش پیداست، دولتی بوده و برای ادامه تحصیل در آن به هیچ عنوان وجهی پرداخت نمی‌شود. اما این موضوع تنها برای افرادی صدق می‌کند که یا بومی کشور کانادا باشند یا اقامت دائم این کشور را داشته باشند. در غیر اینصورت فرد دانش‌آموز به عنوان دانش آموز بین‌المللی معرفی خواهد شد، به این ترتیب باید حتی برای حضور در مدارس دولتی هم شهریه پرداخت کند.
مدارس دولتی در کشور کانادا دارای رتبه و درجه هستند که معمولا انجمن‌های استانی مدارس وظیفه دارد تا با توجه به امکاناتی که مدرسه در اختیار دانش‌آموزان خود قرار می‌دهد، آن‌ها را رتبه‌بندی و درجه‌بندی کند. مدارس دولتی در این کشور بر اساس قوانین استانی و دولت فدرال اداره می‌شوند. این مدارس در کانادا به قدری مهم و با ارزش هستند که محله‌هایی که مدارس دولتی معتبری دارد از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند.

مدارس خصوصی

مدارس خصوصی در این کشور امکانات و خدمات بیشتری را در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است. معمولا موسیقی، ورزش، اردوهای تفریحی، اسکی و… از امکانات همیشگی این مدارس هستند. همین امکانات را می‌توان به عنوان وجه تمایز مدارس دولتی و خصوصی کانادا دانست. کلاس‌های مدارس خصوصی با تعداد جمعیت کمتری برگزار می‌شوند، در حالی که در مدارس دولتی عموما جمعیت دو برابر آن خواهد بود. فضای مدارس خصوصی هم با توجه به جمعیتی که دارد در مقایسه با سایر مدارس کمی کوچکتر است.
کادر مدیریت این مدرسه همواره سعی می‌کند تا از بهترین اساتید برای تدریس دانش‌آموزان استفاده شود. به این ترتیب دانش‌آموزان با ادامه تحصیل در این مدارس می‌توانند از بهترین آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

مدارس تیزهوشان

در این نوع مدارس که به عنوان مدارس نمونه هم شناخته شده‌اند، تنها دانش‌آموزان نمونه و باهوش می‌توانند ادامه تحصیل دهند. ظرفیت پذیرش در آن‌ها کم است و تنها دانش‌آموزان باهوش و نخبه می‌توانند در این مدارس ثبت نام کنند. بسیاری از دانش‌آموزان هستند که با انجام تست هوش و از جانب معلم، مدیر یا مشاور تحصیلی خود به این مدارس معرفی خواهند شد. افرادی که دارای سهمیه باشند چون فرزندان معلمان، فرزند کادر آموزش و پرورش و.. می‌توانند برای حضور در این مدارس شانس بیشتری داشته باشند.

مدارس شبانه روزی

مدارس شبانه‌روزی کانادا به نحوی است که دانش آموز در طول سال در مدرسه اقامت دارد. معمولا در طول روز دانش آموزان سر کلاس هستند و برای استراحت و خواب به خوابگاه‌های مدارس می‌روند که از سطح کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این دانش‌آموزان تنها برای آخر هفته و تعطیلات می‌توانند از خوابگاه خارج شوند. دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌‌کنند به سرعت می‌توانند به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی مسلط شوند، البته تمام مدارس شبانه‌روزی کانادا دو زبانه نیستند. مدارسی که دو زبانه باشند یا چهار زبان بین‌المللی را به دانش‌آموزان تدریس کنند، از شهریه بالاتری هم برخوردارند. یک سال تحصیلی این مدارس دارای سه ترم است.

مدارس کاتولیک

این مدارس هم به صورت عمومی هستند هم به صورت خصوصی. مدارس عمومی کاتولیک تنها در سه استان آلبرتا، ساسکاچوان و انتاریو قرار دارند. به غیر از این سه استان هر مدرسه کاتولیک دیگری که خارج از آن باشد به صورت خصوصی اداره می‌شوند و در ازای تحصیل در آنجا هزینه دریافت می‌کنند. البته تنها افرادی مجاز به تحصیل در آن‌ها هستند که کاتولیک باشند، اما برخی از مدارس کاتولیک هم کودکان غیرکاتولیک را ثبت نام می‌کنند.

مدارس به زبان فارسی

در برخی از استان‌های کانادا مدارسی تاسیس شده‌ است تا ایرانی‌های مقیم کانادا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. در این مدارس علاوه بر اینکه به زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شود، ساعت‌های مشخصی را برای آموزش زبان فارسی اختصاص داده‌اند. علاوه بر استان تورنتو در حال حاضر دو مدرسه در استان مونترال قرار دارد.

چگونه بهترین مدرسه برای تحصیل را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک مدرسه خوب باید معیارها و شاخص‌های مهمی را مد نظر قرار دهید:

  • مدرسه باید تیم آموزشی و کادر مدیریت خوبی داشته باشد.
  • محیط و جو مدرسه معیار بسیار مهمی است که می‌تواند روی انتخاب مدرسه تاثیر بسیاری داشته باشد.
  • تایع نظر دیگران نباشید و سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید و علایق فرزندتان مدرسه را انتخاب کنید.
  • امکانات و خدمات ارائه شده توسط مدرسه برای دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • مراحل اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی مدارس کانادا چگونه است؟

    برای پذیرش در یک مدرسه و دریافت ویزای تحصیلی کانادا، ابتدا باید یکی از مدارس معتبر این کشور را انتخاب کنید. بعد از آن درخواست پذیرش خود را ارسال می‌کنید، سپس درصورتی که پذیرش شما مورد قبول واقع شود باید مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی و ثبت نام در مدارس کانادا را آماده کنید.
    این مدارک عبارتنداز:

    • تکمیل فرم ارزیابی تحصیلی
    • ارائه مدارک دانش‌آموز و ترجمه آن‌ها
    • ارائه مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی دانش‌آموز به همراه سرپرست خود(پاسپورت+عکس)
    • نامه پذیرش مدرسه
    • ارائه تمکن مالی
    • انگیزه نامه تحصیلی

    کلام آخر

    کیفیت بالای سیستم آموزشی کشور کانادا بسیاری از والدین را تشویق می‌کند تا فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به مدارس این کشور بفرستند. مدارس کشور کانادا همانطور که در این مقاله عنوان شد، بهترین امکانات و خدمات را دارند. همین موضوع باعث شده تا سالانه افراد بسیاری از سراسر جهان برای پذیرش در مدارس این کشور درخواست خود را ارسال ‌کنند.

    سوالات متداول

آیا والدین می‌توانند همراه فرزندان خود باشند؟

تا زمانی که دانش‌آموز به سن 18 سالگی نرسیده است والدین آن، می‌توانند با استفاده از ویزای همراه در کنار دانش آموز باشند.

آیا انتخاب مدرسه به عهده والدین است؟

در کشور کانادا معمولا با توجه به محل سکونت و منطقه‌ی سکونت فرد، مدرسه آن مشخص می‌شود.

آیا قوانین استان کبک با دیگر استان‌ها فرق دارد؟

بله، استان کبک معمولا قوانین خاص خود را دارد. اما در نهایت تحت پوشش دولت فدرال کانادا است.

هر سال تحصیلی در این کشور برابر با چند ماه است؟

هر سال تحصیلی در کشور کانادا حدود 10 ماه طول می‌کشد.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا والدین می‌توانند همراه فرزندان خود باشند؟
تا زمانی که دانش‌آموز به سن 18 سالگی نرسیده است والدین آن، می‌توانند با استفاده از ویزای همراه در کنار دانش آموز باشند.
آیا انتخاب مدرسه به عهده والدین است؟
در کشور کانادا معمولا با توجه به محل سکونت و منطقه‌ی سکونت فرد، مدرسه آن مشخص می‌شود.
آیا قوانین استان کبک با دیگر استان‌ها فرق دارد؟
بله، استان کبک معمولا قوانین خاص خود را دارد. اما در نهایت تحت پوشش دولت فدرال کانادا است.
هر سال تحصیلی در این کشور برابر با چند ماه است؟
هر سال تحصیلی در کشور کانادا حدود 10 ماه طول می‌کشد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.