بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
فوریه 6, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

انواع ویزای کانادا : شرایط ، مدارک لازم و هزینه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
فوریه 6, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

انواع ویزای کانادا : شرایط ، مدارک لازم و هزینه ها

یکی از کشورهای پهناور و مهاجرپذیر آمریکای شمالی، کشور کاناداست. این کشور به دلیل داشتن سیستم آموزشی با کیفیت و سطح بالایی که دارد توانسته توجه بسیاری از دانشجویان را به سمت خود جلب کند. در حال حاضر بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا را دارند. برای ادامه تحصیل در این کشور علاوه بر اینکه باید شرایط و مدارک لازم را داشته باشید، باید نسبت به راه‌های اخذ اقامت آن هم آگاهی کامل داشته باشید. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع ویزای تحصیلی کانادا و انواع ویزای کانادا آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

انواع ویزای کانادا 

هر فردی برای ورود به کشور کانادا باید ویزای این کشور را اخذ کند تا بتواند به عنوان یک شهروند کانادایی مشغول به کار شود. کانادا کشوری مهاجرپذیر است از این رو هر ساله تعداد بسیاری از دانشجویان را به عنوان دانشجوی بین‌المللی پذیرش می‌کند. کشور کانادا دارای دو نوع اقامت است. هر فردی برای ورود به کشور کانادا باید یکی از اقامت‌های دائم یا موقت این کشور را اخذ کند. حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که اقامت دائم و اقامت موقت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ و شانس ویزای تحصیلی کانادا، کاری و … چقدر است؟

ویزای موقت

 ویزای موقت کشور کانادا در واقع برای کسانی صادر می‎شود که قصد دارند برای مدت زمان کوتاهی در این کشور حضور داشته باشند. معمولا ویزای توریستی، ویزای تحصیلی و…. به عنوان ویزای موقت کشور کانادا شناخته می‌شوند.

ویزای دائم

در مقابل ویزای دائم برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند برای مدت زمان طولانی‌تری در این کشور بمانند. در واقع با اخذ ویزای دائم می‌توانید حق شهروندی کشور کانادا را دریافت کنید، به این ترتیب شما می‌توانید از طرف کشور کانادا پاسپورت کانادایی دریافت کنید.

انواع ویزای موقت کانادا

 در واقع ویزای موقت کشور کانادا این اجازه برای فرد صادر می‌شود تا در مدت زمان تعیین شده بتواند در خاک این کشور حضور داشته باشد. مدت زمان اعتبار این ویزا 6 ماهه است و در آن‌ها مشخص شده حق ورود فرد به کشور کانادا چند بار است. ویزای موقت کشور کانادا دارای انواع مختلفی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

ویزای تحصیلی کانادا

 افرادی که قصد دارند برای مدت زمان کمتر از 6 ماه در کشور کانادا بمانند و در دوره‌های کوتاه مدت شرکت کنند، لازم است که ویزای تحصیلی موقت اخذ کنند. این نوع ویزا تنها برای دوره‌های آموزشی کمتر از 6 ماه است. دوره‌های آموزشی بیشتر از 6 ماه تنها با اخذ ویزای تحصیلی امکان‌پذیر است.

مدارک لازم

برای ورود به مقاطع مختلف تحصیلی(کالج، مدارس، دانشگاه) مدارک بسیاری نیاز است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • ترجمه کارنامه تحصیلی سه سال اخیر
  • اسکن مدارک شناسایی اولیه(پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی)
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ اقامت
  • وارد کردن اطلاعات شخصی(آدرس، کد پستی، شماره تماس و…)
  • ترجمه ریزنمرات دانشگاهی و پیش دانشگاهی
  • ارائه چند قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه مدرک زبان معتبر
  • ارائه مقالات و پژوهش‌ها در صورت چاپ شدن

هزینه ها

برای اخذ ویزای تحصیلی هم باید تمام هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید. در اینصورت می‌توانید ویزای مورد نظر را دریافت کنید. هزینه مربوط به درخواست ویزای تحصیلی کشور کانادا حدود 150 دلار، هزینه مربوط به بازگردانی وضعیت دانشجو حدود 350 دلار است.
البته هزینه‌های مربوط به درخواست ویزای تحصیلی تمام هزینه‌های انگشت نگاری، ترجمه مدارک و… را شامل می‌شود.

ویزای توریستی کانادا

 افرادی که به قصد تفریح و گردش وارد خاک کشور کانادا می‌شوند، باید ویزای موقت این کشور را اخذ کنند. این دسته از افراد باید برای اخذ ویزای توریستی درخواست خود را ثبت کنند. بعد از اتمام اعتبار ویزا باید نسبت به تمدید مجدد ویزا یا خروج از کشور کانادا اقدام کنید.

مدارک لازم

برای اخذ ویزای توریستی باید مدارک لازم را داشته باشید، ازجمله این مدارک عبارتنداز:

  • گواهی اشتغال یا بازنشستگی
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز
  • پاسپورت معتبر با 6 ماه اعتبار
  • فرم پر شده درخواست ویزای تحصیلی
  • دو قطعه عکس
  • مدارک مالی مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی
  • مدارک شناسایی چون شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج به همراه ترجمه
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان

هزینه ها

برای اخذ ویزای توریستی باید هزینه‌های مختلفی را در نظر بگیرید. ازجمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه تقاضا ویزای مولتی کانادا حدود 100 دلار، هزینه تقاضا ویزای بازدید کنندگان حدود 500 دلار، افزایش زمان اقامت حدود 100 دلار، بازگردانی وضعیت خود به بازدید کننده حدود 200 دلار است.

ویزای کاری کانادا

 بسیاری از افراد شاغل که قصد دارند تا برای مدت زمان کوتاهی به عنوان مثال کمتر از 6 ماه در کشور کانادا مشغول به کار باشند، باید نسبت به اخذ ویزای خود اقدام کنند. معمولا این دسته از افراد ویزای کاری موقت دریافت می‌کنند، بعد از اتمام مدت ویزا باید خاک کشور کانادا را به سمت کشور مبدا خود ترک کنند. برای انجام این کار فرد باید اجازه کار یا نامه دعوت به همکاری را از کارفرما خود دریافت کند.   

مدارک لازم

مدارک مورد نیاز ویزای کاری عبارتنداز:

  • فرم مخصوص اخذ ویزای کاری موقت
  • مدارک لازم شغل متقاضی در کشور کانادا
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • پر کردن فرم اظهارنامه قانونی اتحادیه قوانین مشترک
  • فرم‌های مورد نیاز مربوط به خانواده فرد متقاضی
  • گذرنامه معتبر
  • گواهینامه مورد تایید استان کبک

هزینه ها

هزینه‌های مهاجرت از طریق کار به کشور کانادا، بدین شرح است: هزینه صدور مجوز کار آزاد حدود 100 دلار، بازگردانی وضعیت به عنوان یک نیروی کار حدود 355 دلار، هزینه مربوط به اپلای صدور مجوز کار حدود 465 دلار، هزینه مربوط به اپلای ویزای کار حدود 155 دلار است.

ویزای اقامت موقت حضور در کانادا

 در برخی مواقع فرد نیاز دارد برای جلسات کاری یا مصاحبه برای مدت زمان کوتاهی در کشور کانادا باشد. برای این مدت کوتاه به طور مثال دو هفته، فرد نمی‌تواند ویزای موقت اخذ کند. بدین ترتیب می‌تواند با اخذ این مجوز اجازه حضور در کشور کانادا را کسب کند.  

ویزای کاری تفریحی کانادا

 این نوع ویزا به جوانان از 30 کشور مختلف جهان اعطا می‌شود. این نوع ویزا کاملا تصادفی و شانسی بوده و زمانی که به فردی تعلق بگیرد می‌تواند با در دست داشتن آن در کشور کانادا و در بخش‌های مختلف مشغول به کار شود.

روش های اخذ ویزای دائمی کانادا

در ابتدای این مطلب سعی کردیم تا در رابطه با انواع ویزای کانادا اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. در این میان افرادی هستند که قصد دارند تا برای مدت زمان طولانی‌تری در کشور کانادا حضور داشته باشند. این دسته از افراد باید اقامت دائم این کشور را اخذ کنند. اخذ اقامت دائم کشور کانادا در مقایسه با اقامت موقت و کوتاه مدت آن دارای مزایای بسیاری است. یکی از این مزایای آن است که فرد به عنوان شهروند کشور کانادا به شمار می‌رود و می‌تواند زین پس با پاسپورت کانادایی خود به دیگر کشورهای جهان سفر کند. این نوع ویزا با نام Permanent Residency شناخته شده است. این ویزا هم همانند ویزای موقت و کوتاه مدت انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ویزای اکسپرس اینتری

این روش اخذ ویزای تحصیلی با عنوان یک روش ورود سریع به کشور کانادا شناخته شده است. این برنامه را دولت کانادا طراحی کرده است تا تمامی مهاجرین بتوانند با توجه به مهارت و استعدادی که دارند، اقامت این کشور را اخذ کنند.

شرایط

افرادی که قصد ارسال درخواست پذیرش در این بخش را دارند باید مهارت و حرفه متفاوتی چون نجار، مکانیک، جوشکار، لوله کش، برق‌کار و….را بلد باشند. در واقع این برنامه تنها برای مشاغل مورد تقاضا و حرفه‌ای در کشور کانادا طراحی شده است.

مدارک لازم

برای اخذ اقامت دائم از این طریق باید مدارک مورد نیاز را داشته باشید:

  • مهارت زبانی شما باید به قدری باشد که به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط کامل داشته باشید.
  • باید تمکن مالی خود را ثابت کنید، باید ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های خود را دارید.
  • سابقه کار برای افرادی که قصد دارند از این طریق اقامت کاری خود را دریافت کنند بسیار مهم است.
  • باید تحصیلات و مدارک تحصیلی خود را برای اخذ اقامت دائم از این طریق ترجمه کنید.

برنامه انتخاب فرد ماهر کبک

برای اخذ اقامت کاری در استان کبک، لازم است که علاوه بر اینکه به زبان فرانسوی تسلط کامل داشته باشید باید در یکی از مشاغل مورد نیاز استان کبک هم مهارت لازم را داشته باشد.

سوپر ویزای کانادایی والدین

اخذ اقامت دائم از این طریق می‌تواند یک گزینه مناسب برای خانواده‌ها، پدربزرگ و مادربزرگ باشد. اعتبار اخذ اقامت دائم از این طریق به مدت 10 سال است. در واقع افراد با استفاده از این نوع ویزا می‌توانید اقامت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید، از این رو یک شهروند کانادایی به شمار خواهید رفت.

مدارک لازم

برای اخذ سوپر ویزای کانادایی والدین، باید مدارک لازم را برای ارسال درخواست پذیرش خود از این طریق به سفارت ارسال کنید:

  • چند قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر با 6 ماه اعتبار
  • مدارک شناسایی مورد نیاز(شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت)
  • مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی
  • مدارک لازم برای اثبات رابطه بین والدین و فرزندان
  • چک لیست مدارک مورد نیاز

هزینه ها

هزینه لازم برای اخذ سوپر ویزای کانادایی والدین بسیای متفاوت است. حمایت مالی از پدر بزرگ و مادربزرگ حدود 1040 دلار، حمایت مالی از همسر حدود 1040 دلار، حمایت مالی از کودکان حدود 150 دلار، اسپانسرینگ همسر یا شریک حقوقی حدود 550 دلار می‌باشد.

ویزای مددکارها
این نوع ویزای برای افراد مددکاری است که وظیفه نگهداری از معلولان، افراد آسیب دیده، سالمندان، افراد جنگ زده و… را به عهده دارند.

ویزای پرستار خانگی

این دسته از پرستاران به عنوان شریک زندگی هم شناخته می‌شوند. در واقع باید توانایی مراقبت از کودکان، افراد معلول، افراد سن بالا و… را در خانه‌های خصوصی داشته باشند. افراد در این روش باید حداقل 30 ساعت در هفته از افراد سالمند، کودکان و… نگهداری کنند. اخذ ویزا از این طریق کمی زمان‌‌بر بوده و باید در این راه صبور باشید.

مدارک لازم

اخذ ویزای کانادا از این طریق به مدارک و شرایط خاصی نیاز دارد که برای موفقیت در آن باید این شرایط برایتان مهیا باشد:

  • تسلط کافی به زبان انگلیسی و فرانسوی
  • 6 ماه آموزش یا حداقل یک سال تجربه کار تمام وقت
  • کسب ویزای موقت کار قبل از ورود به کشور کانادا
  • داشتن مدرک تحصیلی مورد نظر با توجه به شغل مربوطه
  • عقد قرار داد کتبی بین فرد و کارفرما

انواع ویزای تجاری کانادا

یکی دیگر از انواع ویزای کانادا در کشور کانادا ویزای تجاری می‌باشد. در واقع این نوع ویزا به نوع کسب و کار فرد و شرایط شغلی آن بستگی دارد. در ادامه با انواع ویزای تجاری کانادا بیشتر آشنا خواهید شد.

ویزای سرمایه گذاری

این نوع ویزا مخصوص افرادی است که توانایی سرمایه‌گذاری در کشور کانادا را داشته باشند. در واقع این افراد باید حدود 400 هزار دلار را در کشور کانادا سرمایه‌گذاری کنند. برای این منظور فرد باید حساب بانکی با 800 هزار دلار موجودی داشته باشد، در اینصورت به کشور کانادا ثابت می‌شود که فرد توانایی سرمایه‌گذاری در این کشور را دارد. بعد از گذشت 5 سال کشور کانادا تضمین می‌کند که پول آن‌ها را بازمی‌گرداند.

ویزای استارتاپ

در این نوع اخذ ویزای دائم، فرد باید بتواند با حداقل سرمایه 300 هزار دلار وارد کشور کانادا شود. به دنبال آن باید به دولت کانادا این تضمین را بدهد که بعد از گذشت سه سال برابر با حداقل یک سوم این سرمایه درآمدزایی می‌کند. علاوه بر این موضوع باید بتواند کارمند برای کسب و کار خود استخدام کند.

خود اشتغالی

این نوع ویزا برای آن دسته از افرادی است که می‌توانند با داشتن مهارت خاص خود یک کسب و کار خصوصی را راه‌اندازی کنند.
بیشتر هنرمندان، ورزشکاران و…. از این نوع ویزا برای اخذ اقامت خود استفاده می‌کنند. افرادی که قصد دارند از این طریق اقامت خود را دریافت کنند، باید بتوانند تبادلات مالی و بانکی خود را به صورت شفاف به دولت کانادا نشان دهند.

شرایط

  • داشتن شرایط مطلوب پزشکی و امنیتی
  • انجام آزمایش مدیکال کانادا
  • تایید صلاحیت در معیارهای گزینش افراد
  • تجربه کافی در شغل مورد نظر
  • قصد و توانایی انجام شغل آزاد

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع ویزای کانادا و انواع ویزای تحصیلی کانادا آشنا کنیم. اگر شما هم قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید باید با راه‌های اخذ اقامت دائم و موقت آن آشنا باشید. در واقع با آگاهی از این شرایط به راحتی می‌توانید از طریق یکی از این روش‌ها اقامت کشور کانادا را کسب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا را نیز از سایت کن اپلای بخوانید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

تا چند روز بعد از انگشت نگاری ویزای کانادا صادر خواهد شد؟
معمولا 4 تا 12 هفته بعد از انگشت نگاری ویزای فرد متقاضی صادر می‌شود.
آیا فرم‌های سفارت را می‌توان به صورت آنلاین پر کرد؟
پر کردن فرم‌های سفارت اکنون با توجه به شرایط کرونا در جهان و نبود سفارت کانادا در ایران به صورت آنلاین پر می‌شود.
برای اخذ اقامت کشور کانادا باید به هر دو زبان تسلط کافی داشت؟
برای اخذ اقامت از این طریق تنها تسلط به یکی از زبان‌های فرانسوی و انگلیسی کافی است.
آیا می‌توان بدون داشتن مدرک زبان نسبت به اخذ اقامت کشور کانادا اقدام کرد؟
خیر، تنها زمانی می‌توان بدون مدرک زبان برای اخذ اقامت کانادا اقدام کرد که قصد ورود به مدارس این کشور را داشته باشید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.