بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 30, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

معرفی بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 30, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

معرفی بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری

یکی از رشته‌های پرطرفدار کشور کانادا، رشته معماری است. ادامه تحصیل در این رشته می‌تواند آینده شغلی بسیار خوبی را برای فرد دانشجو رقم زند. در واقع رشته معماری یک نقطه مشترک بین رشته هنر و مهندسی است. بهترین دانشگاه های کانادا در حال حاضر با بهترین اساتید و سیستم آموزشی در حال ارائه دروس به دانشجویان رشته معماری در کانادا هستند. اگر به دنبال بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری و لیست دانشگاه‌های معماری کشور کانادا هستید در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

لیست دانشگاه های معماری کانادا

کشور کانادا دانشگاه‌های بسیاری دارد اما در این بخش با لیست دانشگاه های معماری برای تحصیل در کانادا بیشتر آشنا خواهید شد:

دانشگاه واترلو

یکی از معدود دانشگاه‌هایی که توانسته علاوه بر رشته معماری، رشته‌های دیگر کارشناسی ارشد معماری را در به دانشجویان ارائه دهد دانشگاه واترلو است. این دانشگاه هر سال در رشته معماری، معماری سبز، معماری و ساختمان و…حدود 500 دانشجو را پذیرش می‌کند. دانشجویان این دانشگاه هم همانند دیگر دانشگاه‌های کشور کانادا می‌توانند با شرکت در برنامه‌های فنی و حرفه‌ای در شرکت‌های بزرگ معماری مشغول به کار شوند.

دانشگاه تورنتو

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری در استان انتاریو قرار گرفته است. رشته‌های ارائه شده و شیوه تدریس در این دانشگاه در رشته معماری باعث شده تا دانشگاه تورنتو را به عنوان دومین دانشگاه معماری در کشور کانادا معرفی کنند. در حال حاضر در این دانشگاه یک رشته کارشناسی معماری و هشت رشته کارشناسی ارشد معماری را به دانشجویان می‌کنند. شیوه تدریس اساتید این دانشگاه بیشتر بر این محور قرار دارد که دانشجویان خودشان بتوانند به صورت آزاد طراحی کنند. استفاده از استعداد و خلاقیت دانشجویان در این دانشگاه حرف اول را می‌زند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

می‌توان گفت که یکی از بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری، دانشگاه بریتیش کلمبیا است که در شهر ونکوور قرار دارد. این دانشگاه همواره یکی از برترین دانشگاه‌های کشور کانادا در رشته معماری می‌باشد، در حال حاضر هم گرایش‌های مختلف رشته معماری را در مقاطع مختلف تحصیلی چون کارشناسی و کارشناسی ارشد در اختیار دانشجویان قرار داده است. در سال گذشته دانشگاه بریتیش کلمبیا توانسته سه گرایش جدید از رشته معماری را وارد دانشگاه کند و همین امر دلیل بر افزایش تقاضا برای ورود به رشته معماری این دانشگاه است.
دانشگاه بریتیش کلمبیا برخلاف دیگر دانشگاه‌های رشته معماری دارای یک رشته دو منظوره می‌باشد که مختص دانشجویان رشته معماری بوده، علاوه بر جنبه معماری و طراحی که دارد سعی می‌کند دانشجویان را از لحاظ فنی و عملی و مهندسی آماده کند. دانشجویان برای اخذ کارشناسی ارشد این دانشگاه باید حدود سه سال در این رشته ادامه تحصیل دهند. البته آن‌ها می‌توانند در کنار تحصیلات خود در شرکت‌های بزرگ معماری کار کنند و یک منبع درآمد مشخصی داشته باشند، این کار تنها با شرکت در برنامه فنی و حرفه‌ای این دانشگاه امکان‌پذیر است.

دانشگاه مک گیل

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری که در شهر مونترال در استان کبک قرار گرفته است. به دلیل سطح علمی بالا و اساتید مجربی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، دانشگاه مک‌گیل توانسته رتبه سوم در کشور کانادا را از آن خود کند. مدت زمان ادامه تحصیل در این دانشگاه هم حدود سه سال است و دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند هم می‌توانند در برنامه‌های کارشناسی ارشد تخصصی معماری این دانشگاه مشغول به کار شوند. این برنامه با دو گرایش طراحی شهری، تئوری و تاریخ معماری در سه ترم برگزار می‌شود. این دانشگاه برخلاف دیگر دانشگاه‌ها دارای مقطع دکترا می‌باشد، دانشجویانی که خواهان ادامه تحصیل در مقطع دکترا این دانشگاه هستند باید در طول سه سال به صورت تحقیقات محور ادامه تحصیل دهند. علاوه بر این موضوع دانشجویانی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند می‌توانند در حین تحصیل خود به عنوان دستیار استاد فعالیت کنند و درآمد مشخصی داشته باشند.
یکی از معروف‌ترین برنامه‌هایی که در دانشگاه مک گیل ارائه شده است، برنامه طراحی دانشجویان معماری است. در این برنامه دانشجویان با اصول طراحی در معماری بیشتر آشنا می‌شوند و می‌توانند مهارت و تجربیات بیشتری در این زمینه کسب کنند. این برنامه به مدت یک هفته در فضای خارج دانشگاه و در یکی از شهرهای مونترال برگزار می‌شود.

دانشگاه کارلتون

یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور کانادا که در شهر اتاوا، استان انتاریو قرار گرفته است دانشگاه کارلتون می‌باشد. سال تاسیس این دانشگاه به 1942 باز می‌گردد. دانشگاه کارلتون اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال پذیرش دانشجو می‌باشد.
رشته معماری و شهرسازی در دانشگاه کارلتون دوره‌های مختلفی دارد که دانشجویان با توجه به درخواست پذیرش خود در این دوره‌ها ادامه تحصیل می‌دهند. رشته معماری در دانشگاه کارلتون در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه رایرسون

یکی از دانشگاه‌های معتبری که در مرکز شهر تورنتو قرار گرفته است، دانشگاه رایرسون است. این دانشگاه دولتی از سال 1948 فعالیت خود را آغاز کرده و علاوه بر پذیرش دانشجو در رشته‌های معماری در رشته‌های دیگری چون تغذیه، رسانه‌های دیجیتال، علوم ساختمان، مد، روزنامه‌نگاری و… در حال اخذ پذیرش است. اکنون دانشگاه رایرسون در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد در رشته‌های معماری، توسعه شهری و.. در حال جذب دانشجو است.

دانشگاه لاوال

این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه فرانسوی در کشور کانادا در سال 1852 فعالیت خود را آغاز کرد. افرادی که تسلط کافی به زبان فرانسوی دارند می‌توانند در رشته‌های معماری، هنرهای تجسمی و… ادامه تحصیل دهند. دانشگاه  لاوال که در شهر کبک قرار گرفته است سالانه 8 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و 28 هزار دانشجوی کارشناسی را فارغ‌التحصیل می‌کند.

دانشگاه دالهاوزی

یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی و عمومی که در کشور کانادا قرار دارد، دانشگاه دالهاوزی است. این دانشگاه در شهر نوا اسکاشیا قرار گرفته است و دارای چهار شعبه می‌باشد. دانشگاه دالهاوزی بیش از 4 هزار دوره آموزشی و 180 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف دارد. دانشگاه دالهاوزی در حال حاضر در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد معماری و برنامه ریزی در حال جذب و پذیرش دانشجو است.

شرایط تحصیل در رشته معماری کانادا و آینده کاری این رشته چطور است؟

برای ادامه تحصیل در رشته معماری دانشگاه‌های کانادا ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر درخواست پذیرش خود را دریافت کنید، سپس می‌توانید با توجه به نامه پذیرش و مدارک لازم برای اخذ ویزای کشور کانادا اقدام کنید. هرچه مدارک و پرونده شما کامل‌تر باشد، شانس پذیرش شما هم افزایش پیدا می‌کند. ادامه تحصیل در رشته کارشناسی دانشگاه‌های کشور کانادا برخلاف دیگر رشته‌ها حدود پنج تا هفت سال طول می‌کشد. در این سال‌ها دانشجویان با تاریخ معماری، مصالح ساختمانی، عناصر ساختمانی، ارتباطات تصویری و… آشنا خواهند شد. بعد از اینکه مقطع کارشناسی را با نمرات و معدل قابل قبولی گذراندید، می‌توانید برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنید. دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید 119 واحد درسی را با نمرات قابل قبول پاس کنند. برای ادامه تحصیل در هر مقطعی از رشته معماری لازم است که تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید.
این رشته در دانشگاه گرایش‌های مختلفی دارد که می‌توانید یکی از این گرایش‌ها را انتخاب کرده و تحصیلات خود را آغاز کنید.

در حال حاضر بازار کار رشته معماری در استان‌های کبک، انتاریو، مانیتوبا و ساسکاچوان بسیار خوب است. اما طبق آمار منتشر شده از اداره آمار کشور کانادا در ده سال آینده میزان تقاضا و عرضه در این شغل برابر می‌شود. اما کشور کانادا به دنبال زیرساخت‌های جدیدی است تا بتواند شغل مناسب برای دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته را مهیا کند.

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته معماری دانشگاه‌های کانادا با توجه به گرایش‌های مختلفی که دارد بسیار متفاوت است. علاوه بر گرایش تحصیلی، نوع دانشگاه، دولتی یا خصوص بودن آن و… هم می‌تواند روی هزینه تحصیل دانشگاه تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال در سال 2020-2021 هزینه تحصیل در رشته معماری دانشگاه واترلو حدود 61 هزار دلار، هزینه تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود 45 هزار دلار و هزینه تحصیل در دانشگاه دالهاوزی حدود 83 هزار دلار برآورد شد. البته این هزینه‌ها تنها برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی بوده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هر سال حدود 45 هزار دلار باید هزینه کنید. این هزینه با هم با توجه به نوع دانشگاه و.. می‌تواند کمی افزایش پیدا کند.

کلام آخر

یکی از رشته‌های پرهزینه و و پرطرفدار در کشور کانادا، رشته معماری است. دانشجویان بسیاری خواهان ادامه تحصیل در این رشته هستند اما در این میان تنها افرادی که واجد شرایط باشند می‌توانند نسبت به ثبت نام در این دانشگاه‌ها اقدام کنند. در این بخش سعی کردیم تا شما را با رشته معماری و بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته معماری بیشتر آشنا کنیم.  

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین دانشگاه های هنر کانادا از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

رشته معماری در کشور کانادا دارای چه دوره‌هایی است؟
این دوره‌ها شامل دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره‌های کوتاه مدت است.
آیا دانشگاه‌های معماری کشور کانادا در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر کشورها رتبه بالایی دارند؟
بله، دانشگاه‌های معماری این کشور در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند.
ادامه تحصیل در رشته معماری دانشگاه‌های کانادا نیاز به مدرک زبان دارد؟
بله، ادامه تحصیل در رشته‌های معماری و مقاطع دانشگاهی کشور کانادا، نیاز به مدرک آیلتس زبان انگلیسی دارد.
آیا ادامه تحصیل با زبان انگلیسی یا فرانسوی در دانشگاه‌های کشور کانادا می‌تواند تفاوتی در هزینه ایجاد کند؟
خیر، هزینه تحصیل در رشته معماری دانشگاه‌های کانادا در هر دو زبان یکی است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.