بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 16, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

بهترین کشور برای تحصیل هوش مصنوعی + معرفی دانشگاه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 16, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

بهترین کشور برای تحصیل هوش مصنوعی + معرفی دانشگاه ها

آیا تا به حال عبارت هوش مصنوعی به گوشتان خورده است؟ در واقع هوش مصنوعی یکی از گرایش‌های رشته کامپیوتر است  و به هر هوشی که شبیه به هوش انسان باشد گفته می‌شود. به عبارتی دیگر هوش مصنوعی، استفاده از یک کامپیوتر برای شبیه سازی و تقلید از هوش انسان است. امروزه هوش مصنوعی جای خود را در کشورهای توسعه یافته پیدا کرده است، به طوری که در دانشگاه‌های این کشورها رشته هوش مصنوعی به عنوان یک رشته مجزا تدریس می‌شود. اما متاسفانه در کشور ما به این رشته بهای زیادی نمی‌دهند و برای دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته ارزش قائل نمی‌شوند. از این رو بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند هستند که در دانشگاه‌های خارج از کشور رشته هوش مصنوعی را ادامه دهند. 
اما حالا که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارید، بهترین کشور برای تحصیل هوش مصنوعی کدام است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین کشور برای تحصیل هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین کشورها برای تحصیل هوش مصنوعی

در میان کشورهای توسعه یافته در جهان، تنها برخی از این دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی مناسب هستند. ازجمله این کشورها عبارتنداز:

کانادا

این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان تلاش بسیاری در جهت شناخته شدن و مطرح شدن رشته هوش مصنوعی می‌کند. در بسیاری از دانشگاه‌های کشور کانادا این رشته در حال تدریس است و هر ساله دانشجویان بسیاری با توجه به سیستم آموزشی کشور کانادا، دانشگاه‌های این کشور را برای ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی انتخاب می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که بهترین کشور برای هوش مصنوعی در جهان، تحصیل در کشور کانادا است. ازجمله دانشگاه‌های این کشور برای ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی عبارتنداز:

مک مستر

مک مستر، یکی از دانشکده‌های دولتی کشور کانادا که در رتبه 140 قرار گرفته است. این دانشگاه اکنون 24هزار دانشجو دارد و سالانه تعداد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی را در رشته‌های مختلف پذیرش می‌کند. یکی از رشته‌های جدیدی که در این دانشگاه تدریس می‌شود، رشته هوش مصنوعی است. این دانشگاه با وجود دانشکده‌های بسیاری که دارد ازجمله دانشکده مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و…. رشته هوش مصنوعی را هم اخیرا به دانشکده مهندسی اضافه کرده است.

کلگری

یکی از دانشگاه‌های استان آلبرتا، که بیشتر دانشجویان آن را به عنوان دانشگاه‌ نسل جدید می‌شناسند دانشگاه کلگری است. اکنون حدود 31 هزار دانشجو در بیش از 200 رشته تحصیلی در این دانشگاه در حال ادامه تحصیل هستند. این دانشگاه دولتی اکنون رشته هوش مصنوعی را با زیرشاخه‌های مختلفی ازجمله رباتیک، شبکه عصبی، پردازش زبان طبیعی و… را در راستای کار خود قرار داده است.

ویکتوریا

این دانشگاه در شهر ویکتوریا استان بریتیش کلمبیا واقع شده است. سال تاسیس این دانشگاه دولتی به سال 1963 بازمی‌گردد. این دانشگاه به لحاظ سطح علمی که دارد توانسته رتبه 14 را در بین دانشگاه‌های کشور کانادا از آن خود کند.
دانشکده‌ مهندسی این دانشگاه در رشته کامیپوتر توانسته رشته هوش مصنوعی را به عنوان یکی از زیرشاخه‌های خود بپذیرد. اکنون دانشجویان برای اخذ مدرک کارشناسی این رشته می‌توانند در دانشگاه ویکتوریا ادامه تحصیل دهند.

سایمون فریزر

یکی از دانشگاه‌های معتبر دولتی کشور کاناداست که در سال 1965 در ونکوور تاسیس شد. این دانشگاه در سال گذشته توانست حدود 38 هزار دانشجو را پذیرش کند. اکنون در این دانشگاه سطح بالا کشور کانادا رشته هوش مصنوعی تدریس می‌شود. رشته هوش مصنوعی توانسته جای خود را در بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته پیدا کند. اکنون امکان تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان رشته هوش مصنوعی در این دانشگاه فراهم شده است.

آمریکا

در چند دانشگاه این کشور رشته هوش مصنوعی تدریس می‌شود که در ادامه با این دانشگاه‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

انیستیتو فناوری ماساچوست

این دانشگاه که یک دانشگاه خصوصی است در سال 1861 تاسیس شد. پردیس این دانشگاه اکنون در کنار رودخانه چالز قرار گرفته است. این دانشگاه به لحاظ سطح علمی که دارد به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کشور آمریکا شناخته شده است و در بین دانشگاه‌های کشور آمریکا هم توانسته رتبه 5 را از آن خود کند. در دانشکده علوم دانشگاه ماساچوست در واقع یک بخشی با عنوان مغز و علوم شناختی وجود دارد که هدف آن مطالعه مهندسی معکوس مغز است. در این دانشکده مقاطع مختلفی از کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. از این رو علاقه‌مندان به رشته هوش مصنوعی می‌توانند به راحتی در این دانشکده با توجه به مقطع تحصیلی خود، تحصیلاتشان را به اتمام برسانند. در آزمایشگاه این دانشکده بود که برای اولین بار هوش مصنوعی دارای احساس یا همان کیزمت را بوجود آوردند.
در دانشکده فناوری دانشگاه ماساچوست یک آزمایشگاه جداگانه‌ای وجود دارد که تمام تحقیقات مربوط به هوش مصنوعی و علوم آزمایشگاهی مربوط به مغز انسان در آنجا انجام می‌شود. اکنون حدود 21 گروه در زمینه هوش مصنوعی در این آزمایشگاه مشغول به کار هستند. به همین دلیل است که سالانه دانشجویان بسیاری برای ورود به رشته هوش مصنوعی این دانشگاه درخواست خود را ارسال می‌کنند.

کارنگی ملون

این دانشگاه در شهر پیتسبورگ کشور کانادا قرار دارد و تا به این لحظه توانسته رتبه 14 را در رنکینگ جهانی به خود اختصاص دهد. این دانشگاه در رشته علوم مهندسی و علوم کامپیوتر توانسته رتبه علمی بالایی را کسب کند، از این رو می‌توان گفت که در این دو رشته از کیفیت و سطح علمی بسیار بالایی برخوردار است. یکی دیگر از دانشکده‌های کشور آمریکا که توانسته در حوزه هوش مصنوعی اقدامات بسیاری را انجام دهد، دانشگاه کارنگی ملون است. در این دانشگاه در سال 1989 یک وسیله نقلیه تولید و به ثبت رسید. دانشگاه ملون پشتوانه مالی بسیار خوبی دارد به طوری که می‌تواند با تکیه بر منابع مالی خود، رشته هوش مصنوعی را با سرعت بیشتری گسترش دهد. در واقع یکی از اهداف این دانشگاه کاربردی کردن هوش مصنوعی و عامه پسند شدن آن است. اکنون رشته هوش مصنوعی به عنوان ابزاری در اختیار دانشگاه ملون قرار گرفته تا بتواند با کمک آن دنیا را به محیط سالم‌تر و امن‌تری تبدیل کند. در واقع این دانشگاه اولین دانشگاهی در کشور کاناداست که توانسته این رشته را در مقطع کارشناسی ارائه کند.

دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد در سال 1638  در شهر کمبریج ماساچوست تاسیس شد. یکی از دانشگاه‌های کانادا که ارزش تجاری بسیار بالایی دارد و به دلیل سطح علمی بالایی که دارد در جهان شناخته شده است. یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی کشور آمریکاست، هر سال تعداد بسیاری از افراد برای تحصیل در این رشته وارد دانشگاه می‌شوند. یکی از معروف‌ترین دانشکده‎های هاروارد که رشته هوش مصنوعی در حال حاضر در آنجا تدریس می‌شود، دانشکده مهندسی و علوم مهندسی آن است. البته موسسه علوم محاسبات کاربردی هم تحت نظارت این دانشکده در حال آموزش و تدریس هوش مصنوعی می‌باشد.
این دانشگاه در حال حاضر در مناطق مختلف مشغول به همکاری با دیگر دانشکده‌ها است. میزان تحقیقات در رابطه با رشته هوش مصنوعی در این دانشکده به قدری بالاست که آن را به عنوان معتبرترین دانشگاه در این زمینه معرفی می‌کنند.

انگلستان

یکی از کشورهایی که تدریس رشته هوش مصنوعی را در رشته‌های دانشگاهی خود قرار داده است، کشور انگلستان است. اکنون در سه دانشگاه معتبر آکسفورد، کمبریج و امپریال کالج این رشته تدریس می‌شود.

آکسفورد

این دانشگاه اکنون به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور انگلستان شناخته می‌شود. قدمت این دانشگاه با توجه به اولین اسناد ثبت شده در این دانشگاه مشخص می‌شود، اولین اسناد مربوط به این دانشگاه به سال 1096 میلادی بازمی‌گردد. در حال حاضر دارای چهار دانشکده است، رشته هوش مصنوعی در دانشکده جدید آن قرار گرفته و دانشجویان بسیاری در این دانشکده در حال فعالیت هستند تا بتوانند حوزه هوش مصنوعی را بیش از آنچه که هست گسترش دهند. این دانشکده در سال 2019 تاسیس شد و در کنار آن رشته هوش مصنوعی رشته تغییرات اقلیمی هم تدریس می‌شود.

کمبریج

این دانشگاه به عنوان دومین دانشگاه قدیمی کشور انگلیستان شناخته می‌شود. سال تاسیس آن به سال 1209 بازمی‌گردد، از این رو از لحاظ رتبه می‌توان آن را به عنوان سومین دانشگاه قدیمی جهان معرفی کرد. هر سال دانشگاه کمبریج در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، پزشکی، علوم زیستی، فناوری، علوم طبیعی، کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان پذیرش می‌کند.

امپریال کالج

یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی لندن، امپریال کالج است که تمرکز اصلی آن روی حوزه‌های فناوری، علوم، پزشکی و تجارت است. در حال حاضر بیش از 59 درصد دانشجویان در حال تحصیل این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. دانشگاه امپریال دارای چهار دانشکده تجارت، پزشکی، علوم طبیعی و مهندسی است. رشته هوش مصنوعی که در این دانشگاه در حال ارائه می‎باشد در زمره رشته‌های مهندسی قرار گرفته است.  

روسیه

کشور روسیه یکی از معدود کشورهایی در جهان است که دنبال گسترش رشته هوش مصنوعی در دانشگاه‌های کشورش و در جهان است. از این رو دولت روسیه به دنبال معرفی بیشتر این رشته از سال 2017 تا 2019 تدریس این رشته را در بیش از 50 دانشگاه در داخل کشورش به اجرا رساند. در واقع تدریس برنامه‌های تخصصی رشته هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها به عنوان یک رشته مجزا در نظر گرفته شد دانشگاه‌های کشور روسیه در حال حاضر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته دانشجو می‌پذیرد.

کلام آخر

رشته هوش مصنوعی یکی از رشته‌های جدیدی است که شاید بسیاری از دانشجویان هنوز با آن آشنا نشده باشند. در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی با رشته هوش مصنوعی بهترین کشور برای تحصیل هوش مصنوعی را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله درآمد مهندس کامپیوتر در کانادا از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

درآمد افراد متخصص در حوزه هوش مصنوعی چقدر است؟
درآمد هوش مصنوعی در کانادا حدود 120 هزار دلار در سال و در کشوری چون آمریکا حدود 130 هزار دلار در سال می‌باشد.
برای ادامه تحصیل در این رشته باید به کدام زبان‌ها تسلط داشته باشید؟
زبان‌های java ،Python ،Lisp ،Prolog و C++ در واقع از مهم‌ترین و اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در رشته هوش مصنوعی است.
فارغ‌التحصیلات این رشته در چه جایگاهی می‌توانند مشغول به کار شوند؟
این افراد می‌توانند در رشته‌های آمار گیر، متخصص منابع انسانی، تحلیلگر بازار، متخصص اپیدمیولوژی، کار درمانگر، توسعه دهنده نرم افزار، سونوگرافی پزشکی تشخیصی و مفسر و مترجم مشغول به کار شوند.
شرایط بازار کار رشته هوش مصنوعی چگونه است؟
در حال حاضر این رشته با قدرت بسیاری در حال رشد و پیشرفت در بازارهای جهانی است. بسیاری از کارشناسان این حوزه پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2025 تحول عظیمی در این حوزه ایجاد می‌شود

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.