بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 3, 2022
11 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان : شرایط و هزینه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 3, 2022
11 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان : شرایط و هزینه ها

کشور کانادا در شمالی‌ترین نقطه آمریکا قرار گرفته است. این کشور با وسعت زیادی که دارد، جمعیت بسیار کمی را در خود گنجانده است. کشور کانادا دارای 10 استان است که هرکدام از این استان‌ها با چهارچوب و قوانین خاص خود اداره می‌شوند. سیستم آموزشی قوی و سطح بالای این کشور باعث شده تا دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری به دنبال تحصیل در دبیرستان های کانادا باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان و تحصیل در دبیرستان های کانادا بیشتر آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید:

سیستم آموزشی کانادا در مقطع دبیرستان چگونه است؟

دوره دبیرستان دانش‌آموزان کانادایی از سطح 9 شروع می‌شود و تا پایان سطح 12 ادامه دارد. دانش‌آموزان تحصیلات خود را در این مقطع از سنین 14 یا 15 سالگی آغاز می‌کنند و تا پایان 18 سالگی تحصیلات خود را ادامه می‌دهند. دبیرستان‌های کشور کانادا توسط دولت اداره نمی‌شوند، اداره آن‌ها به صورت استانی است. از این رو قوانین هر استان با استان دیگر کمی تفاوت دارد. در این سیستم آموزشی اگر دانش‌آموزی موفق به کسب دیپلم خود نشد، می‌تواند تا سن 21 سالگی نسبت به اخذ دیپلم خود اقدام کند. 

سیستم نمره‌دهی در این مقطع با توجه به تلاش دانش‌آموز به پنج سطح مختلف(A،B،C،D وF) تقسیم می‌شود. کمترین نمره که مردودی حساب می‌شود 60 و بالاترین نمره قبولی 100 می‌باشد. درصورتی که این مقطع را با موفقیت پشت بگذارید می‌توانید نسبت به ورود به دانشگاه و تحصیل در کالج های کانادا اقدام کنید. 

قوانین دبیرستان های کانادا

برای تحصیل در دبیرستان های کانادا و اخذ دیپلم باید با قوانین مدارس آشنا باشید. در مدارس کانادا باید 18 واحد اجباری زبان انگلیسی(4واحد)، علوم تجربی(2واحد)، رایضی(3واحد)، تاریخ کانادا(1واحد)، جغرافیا کانادا(1واحد)، زبان فرانسه(1واحد)، تربیت بدنی(1واحد)، هنر(1واحد)، کشاورزی(0.5 واحد)، مطالعات شغلی(0.5 واحد) را با موفقیت پشت سر بگذارند.

دروس اختیاری دانش‌آموزان حدود 12 واحد به همراه 40 ساعت فعالیت اجتماعی است. این دروس می‌توانند در معدل دانش‌آموز تاثیر مثبتی داشته باشند، معمولا دانش‌آموزانی که معدل پایینی دارند سعی می‌کنند با کمک این دروس معدل خود را بالا ببرند. برای دروس اختیاری، دانش آموزان باید یکی از گروه‌های زیر را انتخاب کنند. 

گروه اول 

    • انگلیسی یا فرانسوی به عنوان زبان دوم
    • زبان مادری
    • یک زبان باستانی یا بین‌المللی
    • علوم اجتماعی و علوم انسانی
    • مطالعات کانادایی و مطالعات بین‌الملل
    • راهنمای انتخاب شغل
    • آموزش تعاون و همکاری

گروه دوم 

    • تربیت بدنی و سلامت
    • هنر
    • مطالعات کسب و کار
    • فرانسه به عنوان زبان دوم
    • کو آپ (کارآموزی)

گروه سوم

    • علوم تجربی (کلاس ۱۱ یا ۱۲)
    • آموزش فناوری
    • فرانسه به عنوان زبان دوم
    • کامپیوتر
    • کو آپ (کارآموزی)

پیشنهاد می‌کنیم مقاله شرایط سنی تحصیل در کانادا را مطالعه کنید.

انواع دبیرستان در کانادا

یکی از بهترین مقاطع تحصیلی برای دانش‌آموزانی که قصد ورود به دانشگاه‌های کشور کانادا را دارند، مقطع دبیرستان است. کشور کانادا زیرساخت‌های بسیار مناسب و استانداردی را برای دانش‌آموزان این مقطع تحصیلی مهیا کرده است.
دبیرستان‌های کشور کانادا با توجه به سطح علمی و امکاناتی که دارند به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

دبیرستان‌های دولتی:

تعداد دبیرستان‌های دولتی کانادا در مقایسه با دیگر دبیرستان‌ها بسیار بیشتر است. ادامه تحصیل در این دبیرستان‌ها رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای نیست، البته این موضوع تنها در رابطه با دانش‌آموزان بومی کانادا یا افرادی که اقامت دائم دارند صدق می‌کند. دانش‌آموزان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در این مدارس باید شهریه بپردازند. شهریه پرداختی هم با توجه به منطقه‌ای که مدرسه در آن قرار گرفته است متفاوت خواهد بود. از ویژگی‌های این مدارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

    • این مدارس توسط هیئت‌های استانی و محلی اداره می‌شوند.
    • کلاس‌های مدارس دولتی مشترک هستند. 
    • این مدارس روزانه می‌باشند و در آن کلاس‌های فوق برنامه هم برگزار نمی‌شود. 
    • دانش‌آموز می‌تواند با فرهنگ و آداب و رسوم کشور کانادا بیشتر آشنا شود. 
    • دانش‌آموز این حق را دارد که کلاس‌های خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی انتخاب کند. 

دبیرستان‌های خصوصی:

دبیرستان‌های خصوصی در مقایسه با دبیرستان‌های شبانه روزی شهریه کمتری دریافت می‌کنند. تنها دلیل آن هم می‌تواند عدم داشتن خوابگاه برای دانش‌آموزان باشد. تمام دروسی که در دبیرستان‌های خصوصی کانادا تدریس می‌شوند همان دروسی هستند که در دبیرستان‌های دولتی این کشور تدریس می‌شوند. دولت کانادا سعی کرده تا یک نظام آموزشی مشابه و یکسانی را برای دانش‌آموزان مهیا کند.
دبیرستان‌های خصوصی در مقایسه با دبیرستان‌ها دولتی دارای فضای بزرگتری هستند. کلاس‌های دبیرستان‌های خصوصی با تعداد نفرات کمتری برگزار می‌شود، از این رو برنامه‌های آموزشی مختلفی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. همین موضوع باعث برتری این مدارس نسبت به مدارس دولتی شده است. در مدارس خصوصی در کنار برنامه‌های آموزشی که دارند، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی هم به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. مدارس خصوصی در کشور کانادا هم به صورت مختلط و هم به صورت جداگانه(دخترانه یا پسرانه) است.

دبیرستان‌های شبانه روزی:

دبیرستان‌های شبانه روزی کشور کانادا در مقایسه با دیگر دبیرستان‌ها، محیط بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند. در این دبیرستان‌ها دانش‌آموزان در خوابگاه می‌مانند و وقت و زمان بیشتری را صرف درس خواندن می‌کنند. به دلیل اینکه دانش‌آموزان با یکدیگر زندگی می‌کنند، مهارت برقراری ارتباط آن‌ها بسیار قوی‌ خواهد شد. این مدارس با توجه به اینکه کلاس‌های بیشتری در زمینه آموزش برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند، طبیعتا هزینه بیشتری هم دریافت خواهند کرد. حتی در مقایسه با دبیرستان‌های خصوصی کشور کانادا هم شهریه بالاتری دارند. از دیگر ویژگی‌های مدرسه شبانه روزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ادغام آموزش و تحصیل با مهارت‌های زندگی 
    • تعامل و ارتباط نزدیک دانش‌آموزان با یکدیگر 
    • محیطی مناسب برای آشنایی دانش‌آموزان بین‌المللی با فرهنگ کانادا

هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان، به نوع دبیرستان بستگی دارد. هزینه تحصیل دبیرستان‌های دولتی با دبیرستان‌های خصوصی یا شبانه تفاوت بسیاری دارند. برای اینکه بتوانید هزینه تحصیل در دبیرستان‌های کشور کانادا را به طور دقیق مشخص کنید، لازم است که به سایت دبیرستان مراجعه کرده و از خدمات، امکانات و شهریه تحصیل در آن آگاه شوید.
حداقل شهریه لازم برای ورود به دبیرستان‌های خصوصی حدود 25 هزار دلار، دبیرستان‌های شبانه‌روزی حدود 40 تا 60 هزار دلار است.
اما مدارس دولتی با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، شهریه بسیار کمتری دارند. شهریه این مدارس حدود 14 تا 18 هزار دلار است. البته این میزان شهریه با توجه به شهری که در آن قرار گرفته‌اند متفاوت خواهد بود معمولا شهرهای ونکوور، بریتیش کلمبیا و… از گران‌ترین شهرهای کشور کانادا هستند. از این رو مدارس و دانشگاه‌هایی که در این شهرها قرار دارند از شهریه بالایی برخوردار هستند. این موضوع تنها محدود به شهریه تحصیل نخواهد شد، بلکه هزینه زندگی در این شهرها هم در مقایسه با دیگر شهرهای کانادا گران‌تر است. 

معرفی رشته های دبیرستانی در کانادا

سیستم آموزشی کشور کانادا در مقایسه با دیگر کشورها بسیار متفاوت است. در واقع دانش‌آموزان در کشور کانادا هر سال تعداد مشخصی از دروس اجباری یا اختیاری را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. سپس بعد از اتمام تحصیلات در مقطع دبیرستان می‌توانند رشته مورد نظر خود را در کالج یا دانشگاه‌های این کشور انتخاب کنند. 

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل

سیستم آموزشی حاکم در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کشور کانادا از سطح بسیاری بالایی برخوردار است. به طوری که بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در این فضا، دانشگاه‌های کشور کانادا را انتخاب می‌کنند. کانادا دانشگاه‌های معتبر بسیاری دارد که توانسته‌اند در رنکینگ جهانی رتبه‌های بالایی را کسب کنند. اما شاید برای شما این سوال مطرح شود که در میان این همه دانشگاه، کدامیک از آن‌ها به عنوان معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های کانادا شناخته می‌شوند؟ در ادامه با بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا آشنا خواهید شد:

دانشگاه تورنتو:

معتبرترین و بهترین دانشگاه استان آنتاریو که توانسته رتبه اول را در میان دانشگاه‌های کشور کانادا به خود اختصاص دهد، دانشگاه تورنتو است. این دانشگاه همواره در رنکینگ جهانی رتبه 25 را از آن خود کرده است. 

دانشگاه بریتیش کلمبیا:

سومین دانشگاه معتبر کشور کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیا است. این دانشگاه که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استان بریتیش کلمبیا شناخته شده است اکنون توانسته رتبه 45 را در رنکینگ جهانی از آن خود کند. 

دانشگاه مک مستر:

یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا، در شهر همیلتون استان انتاریو قرار دارد. اکنون این دانشگاه رتبه 6 در میان دانشگاه‌های کشور کانادا و رتبه 144 را در رنکینگ جهانی به خود اختصاص داده است. 

دانشگاه مک گیل:

دومین دانشگاه برتر کشور کانادا، در استان کبک قرار دارد. این دانشگاه با سطح علمی بالا و اساتید مجربی که دارد توانسته رتبه 31 را در رنکینگ جهانی از آن خود کند. رهبران اقتصادی این دانشگاه از روسای 26 موسسه آموزشی در سطح جهان تشکیل شده است. 

دانشگاه آلبرتا:

یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی کشور کاناداست که در سال 2021 توانست رتبه پنجم را در میان دیگر دانشگاه‌های این کشور به خود اختصاص دهد. این دانشگاه همانطور که از نامش پیداست در استان آلبرتا قرار گرفته است. 

دانشگاه مونترال:

یکی از دانشگاه‌های معروف و به نام استان کبک، دانشگاه مونترال است. این دانشگاه رتبه چهارم را در میان دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا دارد. در این دانشگاه دروس به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند و به عنوان دومین دانشگاه بزرگ کانادا شناخته می‌شود. رتبه دانشگاه مونترال در رنکینگ جهانی 118 می‌باشد. 

دانشگاه وسترن:

یکی از بهترین دانشگاه‌های سال 2021 که توانسته از 117 کشور جهان، دانشجو بپذیرد. اکنون این دانشگاه به عنوان هشتمین دانشگاه معتبر کانادا شناخته شده و در رنکینگ جهانی رتبه 203 را از آن خود کرده است. 

دانشگاه واترلو:

دانشگاه واترلو یکی از دانشگاه‌های معتبر استان آلبرتا است که به دلیل سطح بالا آموزش توانسته رتبه 7 را در میان دانشگاه‌های کشور کانادا از آن خود کند. 

دانشگاه کلگری:

یکی از دانشگاه‌های معتبر برای ادامه تحصیل دانشجویان که در استان آلبرتا قرار دارد، دانشگاه کلگری است. این دانشگاه در رتبه 9 دانشگاه‌های کانادا قرار گرفته و در رنکینگ جهانی اتوانسته رتبه 246 را از آن خود کند. 

دانشگاه کوئین: استان انتاریو دانشگاه‌های معتبر بسیاری را درون خود جای داده است. دانشگاه کوئین که در رتبه 6 بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا قرار دارد، در این استان واقع شده است. 

دانشگاه اتاوا:

یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا که در رتبه 11 دانشگاه‌های این کشور قرار گرفته است، دانشگاه اتاوا بوده که در استان انتاریو قرار دارد. رتبه جهانی این دانشگاه بین رتبه‌های 201 تا 300 رنکینگ جهانی قرار دارد. 

دانشگاه یورک:

این دانشگاه که در استان انتاریو واقع شده است در رنکینگ جهانی رتبه 401 تا 500 را از آن خود کند. در میان دانشگاه‌های کشور کانادا در رتبه 16 قرار دارد. 

آیا امکان تحصیل آنلاین در دبیرستان های کانادا وجود دارد؟

در حال حاضر که شیوه زندگی مردم در سراسر جهان تحت شیوع ویروس کویید19 تغییر کرده است، بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها به صورت آنلاین و مجازی در حال تدریس هستند. اکنون بسیاری از مدارس کشور کانادا به صورت مجازی در حال ارائه خدمات به دانش‌آموزان می‌باشند. آموزش مجازی یا آنلاین در مقایسه با آموزش حضوری دارای مزایا بسیاری است، ازجمله مزایای تحصیل آموزش مجازی در مدارس کشور کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش مجازی در مقایسه با آموزش حضوری شهریه مقرون به صرفه‌تری دارد.
  • برای ادامه تحصیل در مدارس کشور کانادا، علاوه بر هزینه تحصیل باید هزینه‌های مربوط به زندگی را بپردازید. 
  • عدم نیاز به اخذ ویزای تحصیلی کانادا در صورتی که آنلاین ادامه تحصیل دهید. 
  • ادامه تحصیل در مدارس کشور کانادا بدون نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی امکان‌پذیر است.
  • دانش‌آموز می‌تواند به صورت همزمان دیپلم خود را از مدارس کانادا و دیپلم از مدارس ایران را دریافت کند.

مزایای تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان چیست؟

ادامه تحصیل در مدارس کشور کانادا با سطح علمی بالایی که دارد می‌تواند امکانات و خدمات بسیاری را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. ازجمله این امکانات و خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده از بهترین امکانات آموزشی که در مدارس کشور کانادا وجود دارد. 
  • آشنایی و تسلط کامل به دو زبان انگلیسی و فرانسوی، در مدارس این کشور معمولا به هر دو زبان صحبت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا دانش‌آموز زودتر با محیط خود را وفق دهد و سریع‌تر زبان انگلیسی یا فرانسوی را یاد بگیرد. 
  • برای ادامه تحصیل در مدارس کشور کانادا، تا زمانی که دانش‌‌آموز به سن 18 سالگی نرسیده باشد به مدرک زبان هیچ نیازی نیست.
  • برای ورود به دانشگاه‌های این کشور شرایط برایتان آسان‌تر خواهد شد. 
  • ارزان بودن شهریه مدارس کشور کانادا در مقایسه با دیگر کشورها همگی از مزایای ادامه تحصیل در مدارس این کشور هستند. 

کلام آخر

اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا را دارید، بهتر است تحصیلات خود را از مقطع دبیرستان در این کشور ادامه دهید. با این کار علاوه بر اینکه به زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط پیدا خواهید کرد، می‌توانید درصد قبولی خود را در دانشگاه‌های این کشور بالا ببرید. قطعا ادامه تحصیل در مدارس کشور کانادا می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد.  

پیشنهاد می‌کنیم مقاله شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا هزینه تحصیل در استان‌های مختلف کشور کانادا، متفاوت است؟
بله، هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در هر کشور کانادا متفاوت است. چون هر استانی با توجه به قوانین و چهارچوب‌های خاص خود اداره می‌شود.
مدارک و شرایط لازم برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا چیست؟
ازجمله مدارک مورد نیاز ریزنمرات مربوط به آخرین سال تحصیلی، پاسپورت و مدارک شناسایی، ویزای تحصیلی فرد، عکس، پرداخت هزینه‌های مرتبط با ادامه تحصیل در مدارس کانادا، داشتن شرط سنی 14 تا 19 سال است.
آیا بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان به دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد؟
دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان برای دانش‌آموزان بین‌المللی کمی سخت است. اما می‌توان گفت که دانش‌آموزان ممتاز و نخبه می‌توانند بورسیه مقطع دبیرستان این کشور را اخذ کنند.
آیا می‌توان به صورت رایگان در دبیرستان‌های این کشور ادامه تحصیل داد؟
خیر، تحصیل رایگان تنها در صورتی امکان پذیر است که اقامت دائم کشور کانادا را داشته باشید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.