بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 28, 2021
12 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل دکترا در کانادا : شرایط ، مراحل و هزینه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 28, 2021
12 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل دکترا در کانادا : شرایط ، مراحل و هزینه ها

کانادا به دلیل داشتن موسسات آموزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبری که دارد توانسته توجه بسیاری از دانشجویان را به سمت خود جلب کند. سالانه بیش از 150 هزار دانشجو برای ادامه تحصیل وارد این کشور می‌شوند. دانشگاه‌های کشور کانادا هم بیش از 10 هزار رشته دانشگاهی را در مقاطع مختلف تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار داده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با تحصیل دکترا در کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

شرایط تحصیل دکترا در کانادا چیست؟

برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا باید شرایط و مدارک لازم را داشته باشید. این شرایط و مدارک عبارتنداز:

  • تمام مدارک تحصیلی و ریزنمرات مربوط به دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو
  • ارائه دو توصیه نامه از جانب اساتید دوره‌های گذشته
  • داشتن یک انگیزه نامه معتبر و قدرتمند
  • ارائه نتایج مربوط به آزمون‌های زبان انگلیسی از موسسات بین‌المللی
  • ارائه طرح تحقیقاتی، در صورت داشت طرح تحقیقاتی

مراحلی که باید برای تحصیل دکترا در کانادا طی کنید؟

برای تحصیل دکترا در کانادا باید گام به گام حرکت کنید تا بتوانید نتیجه مطلوب و منطقی به دست آورید. اگر شما هم قصد تحصیل دکترا در کانادا را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا با پروسه تحصیل در مقطع دکترا در این کشور بیشتر آشنا شوید.

پیدا کردن استاد راهنما در دانشگاه موردنظر

 بعد از مشخص کردن دانشگاه مورد نظر، باید با اساتید دانشگاه یک به یک مکاتبه داشته باشید تا بتوانید یکی از آن‌ها را به عنوان استاد راهنما خود انتخاب کنید. برای این کار باید ایمیلی تهیه کنید که تمام اطلاعات اولیه و لازم دانشجو به همراه سوابق کاری، کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که تاکنون انجام داده‌‌اید را در آن ذکر کنید. در واقع این ایمیل باید بتواند اساتید را قانع کند. در صورتی که از جانب استاد مورد قبول واقع شوید، با یک ایمیل پاسخ مثبت را دریافت خواهید کرد.

آماده کردن مدارک لازم

بعد از اینکه استاد راهنما و دانشگاه مورد نظر خود را مشخص کردید، لازم است تا مدارک مورد نیاز را بدون هیچ کمی و کاستی برای دانشگاه ارسال کنید. به همین منظور ابتدا به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید، سپس به بخش APPLY رفته و تمام اطلاعات لازم و مورد نیاز در این بخش را به درستی وارد کنید.
در قسمت بعدی باید تصاویر برخی از مدارک شناسایی و مدارک دانشگاهی را آپلود کنید، سپس با پرداخت هزینه اپلیکیشن فی و ثبت حساب بانکی خود روی گزینه SUBMIT کلیک کنید. سپس منتظر باشید تا نتیجه اپلای کانادا شما مشخص شود.

مصاحبه

در صورت اپلای دانشجو از طرف دانشگاه مورد نظر، ممکن است دانشگاه یک مصاحبه حضوری یا آنلاین را برای دانشجو ترتیب دهد. در این مصاحبه علاوه بر اینکه سطح تسلط دانشجو زبان انگلیسی مشخص می‌شود، می‌تواند با استاد راهنما خود در رابطه با پژوهش‌ها و تحقیقات خود بیشتر صحبت کند.

اخذ پذیرش تحصیلی

در صورتی که توانستید از دانشگاه مورد نظر پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنید، لازم است که نسبت به ادامه کارهای پذیرش و اخذ ویزا اقدام کنید. سعی کنید تمام مدارک مورد نیاز خود را از قبل تهیه کنید تا در زمان اخذ پذیرش و صدور ویزای تحصیلی به مشکل برنخورید.

برنامه های دوره دکتری چگونه است؟

هر کشوری سیستم آموزشی مخصوص خود را دارد، کشور کانادا هم از این قاعده مستثنی نیست. در کشور کانادا برنامه‌های تحقیقاتی مربوط به رشته دکترا از همان ابتدای دوره تحصیلی آغاز خواهد شد، از این رو بیشتر برنامه‌های دکترا در کشور کانادا ساختاری منحصر به فرد دارند که توسط دانشگاه و دولت این کشور تدوین شده‌اند.
واحدهای درسی مقطع دکترا بیشتر به روی مهارت‌های کاربردی و ارائه مطالب مناسب به دانشجویان مقطع دکترا تمرکز کرده‌اند. بسیاری از دانشگاه‌‌های کشور کانادا بعد از یک دوره یک ساله یا دو ساله آزمون جامعی برای دانشجویان برگزار می‌کنند، بدین ترتیب افرادی که دانش و مهارت لازم را کسب کرده باشند می‌توانند در دوره تحقیقاتی شرکت کنند. تنها افرادی که دانش و علم لازم را داشته باشند می‌توانند نسبت به دوره تحقیقاتی و ارائه پایان‌نامه اقدام کنند.

نظارت و بررسی

دانشجویانی که در دانشگاه‌های کشور کانادا مشغول به تحصیل هستند، در طول دوران تحصیل خود توسط یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تحت کنترل و نظارت قرار می‌گیرند. دانشجویان حتی می‌توانند در انجام کارهای تحقیقاتی و پایان نامه خود با ناظر مشورت داشته باشند. در واقع ارائه یک پایان نامه درست و استاندارد می‌تواند کلید فارغ‌التحصیلی دانشجو از دانشگاه باشد. پس در تهیه ساختار پایان نامه باید توجه بسیاری داشته باشید تا بتوانید با یک ساختار قوی پایان نامه پرمحتوایی ارائه دهید.

ارزیابی و تحقیق

 در کشور کانادا یکی از مهم‌ترین معیارهایی که می‌تواند صلاحیت فرد برای فارغ‌التحصیلی و دانش و مهارت آن را نشان دهد، مدرک دکترا دانشجو است. بعد از اینکه دانشجو پایان نامه خود را ارائه می‌کند، اساتید دانشگاه پایان نامه شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس شما باید در جلسه دفاعیه از پایان نامه خود به صورت شفاهی و در حضور اساتید دفاع کنید.

شرایط اخذ بورسیه و فول فاند برای تحصیل دکترا در کانادا چگونه است؟

هزینه زندگی در کشور کانادا با توجه به سطح رفاه و شرایط اقتصادی که دارد، برای دانشجویان بین‌المللی کمی بالاست. از این رو بیشتر افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا و دیگر مقاطع تحصیلی این کشور را دارند، از طریق اخذ فاند تحصیلی کانادا اقدام می‌کنند. هزینه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا، دو برابر دانشجویان بومی است. به همین دلیل فاند تحصیلی می‌تواند کمک بسیاری به تحصیل دکترا در کانادا کند.

تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا سالانه حدود 10 تا 20 هزار دلار هزینه در بر دارد. با وجود این میزان هزینه می‌توان گفت که تحصیل دکترا در کانادا همچنان در مقایسه با کشورهای آمریکا و انگلیس بسیار ارزان‌تر است. اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که آیا فاند تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا در کشور کانادا تعلق می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، تحصیل دکترا در کانادا هم دارای فاند تحصیلی است. فاند تحصیلی دانشجویان در این مقطع انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • یکی از بورسیه‌های تحصیلی است که سالانه 50 هزار دلار کانادا به دانشجویان مقطع دکترا می‌دهد. این بورسیه VANIER CANADA GRADUATE SCHOLAR SHIPS نام دارد. به دانشجویان مقطع دکترا در طول سه سال تحصیلی در رشته‌های علوم بهداشتی، علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم مهندسی و… اختصاص پیدا می‌کند.
  • IDIC RESEARCHE AWARDS یکی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی است که به هر دانشجویی حدود 40 هزار دلار کانادا تعلق می‌گیرد. این بورسیه بیشتر به دانشجوهای کارآموز بین‌المللی کشورهای در حال توسعه که در مرکز تحقیقات بین‌المللی مشغول به کار هستند ارائه شده است.
  • فاند IDIC DOCTORAL RESEARCHE AWARDS مبلغ حدود 20 هزار دلار را برای سه تا 13 ماه به دانشجویان بین‌المللی کشورهای در حال توسعه، که در کشور کانادا مشغول به تحصیل هستند ارائه می‌کند.
  • بورسیه دکترای ترودور تنها به افرادی که مهارت رهبری و آموزش داشته باشند تعلق می‌گیرد. از طرفی به افرادی که قصد انجام کارهای پژوهشی دارند هم تعلق خواهد گرفت. این بورسیه برای هر دانشجوی مقطع دکترا حدود 60 هزار دلار در سال است.

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا کدامند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در انتخاب دانشگاه برای مقطع دکترا تاثیرگذار باشد، رتبه جهانی دانشگاه مورد نظر است. بیشتر دانشجویانی که در مقطع دکترا ادامه تحصیل می‌دهند تمایل بسیاری برای کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و پیشرفت در دوره‌های آکادمیک دارند. از این رو در تلاش هستند تا مقطع دکترا خود را در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور کانادا ادامه دهند. بهترین دانشگاه‌های کانادا برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا عبارتنداز:

دانشگاه تورنتو

 یکی از دانشگاه‌های دولتی بوده که در سال 1827 در شهر تورنتو کشور کانادا تاسیس شده است. این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی اکنون در رتبه 19 قرار گرفته است و در کشور کانادا توانسته رتبه اول را به خود اختصاص دهد. دانشگاه تورنتو از سطح علمی و سیستم آموزشی بسیار بالایی برخوردار بوده و تا به امروز حدود 560 هزار دانشجو از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.
در حال حاضر این دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا در مقطع، دکترا معرفی شده است. دانشگاه تورنتو در رشته‌های دکترا موسیقی، جراحی دندان، پرستاری، دکترا فلسفه، دکترا آموزش، دکترا وزارت، دکترا حقوق و… دانشجو جذب می‌کند.

دانشگاه مک گیل

 یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های شهر مونترال کشور کانادا، دانشگاه مک گیل است. بیش از هزار دانشجو از کشورهای مختلف جهان از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در سال گذشته این دانشگاه توانست در میان دانشگاه‌های کشور کانادا رتبه دوم و در میان دانشگاه‌های جهان رتبه 35 را به خود اختصاص دهد. بیشتر فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه در رشته مهندسی بوده و تقریبا 32 درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. این دانشگاه که از سال 1821 فعالیت خود را آغاز کرده است، تا به امروز توانسته در مقاطع مختلف تحصیلی چون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان بسیاری را به سمت خود جذب کند.

دانشگاه واترلو

این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های شهر واترلو در استان آنتاریو است. این دانشگاه در سال 1957 تاسیس شده است و در مقاطع مختلف تحصیلی چون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال پذیرش دانشجو است. دانشگاه واترلو دارای رتبه 85 جهانی و در کشور کانادا جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. دانشگاه واترلو اکنون در رشته‌های حسابداری، زبان، فلسفه، فیزیک، شیمی، ریاضی، داروسازی، مدیریت و… در حال جذب دانشجو در مقطع دکترا است.

دانشگاه سایمون فریزر

 یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور کانادا که در شهر ونکوور قرار دارد، دانشگاه سایمون فریزر است. این دانشگاه در سال 1965 تاسیس شده و تا به امروز توانسته از بسیاری از کشورهای جهان دانشجویان را به سمت خود جذب کند. این دانشگاه توانسته در کشور کانادا رتبه 13 و در رنکینگ جهانی رتبه 323 را به خود اختصاص دهد. دانشگاه سایمون فریزر در رشته‌های مختلفی چون شیمی، روانشناسی، مهندسی، کامپیوتر و… در مقاطع مختلف تحصیلی در حال جذب دانشجو است. یکی از مقاطع تحصیلی پرطرفدار در این دانشگاه، مقطع دکتری است.

دانشگاه آلبرتا

یکی از دانشگاه‌های معتبر شهر آلبرتا در کشور کانادا، دانشگاه آلبرتا است. رنکینگ این دانشگاه در بین دانشگاه‌های معتبر جهان، 96 است و در کشور کانادا هم در بین پنج دانشگاه برتر قرار گرفته است. دانشکده آلبرتا در 18 دانشکده خود توانسته بیش از 400 رشته تحصیلی را به دانشجویان ارائه دهد. در حال حاضر دانشگاه آلبرتا در رشته‌های بیوشیمی، هنر و طراحی، انسان شناسی، زیست سلولی، شیمی، مهندسی مواد، علوم کشاورزی، مهندسی عمران و… در مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه کلگری

یکی از بهترین و بزرگترین دانشگاه‌های کشور کانادا، دانشگاه کلگری است. این دانشگاه که در شهر کلگری کانادا قرار دارد در سال 1966 تاسیس شده است. تمامی دروس در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شوند.

دانشگاه یورک

یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا بوده که در آن، رشته‌های مختلفی در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه شده‌ است. این دانشگاه در سال 1959 در استان انتاریو تاسیس شده، تا به امروز توانسته بیش از 55 هزار دانشجو را در رشته‌های مختلف تحصیلی فارغ‌التحصیل کند. در بین دانشگاه‌های کشور کانادا توانسته رتبه 17 را به خود اختصاص دهد. این دانشگاه که در شهر تورنتو قرار گرفته است، در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی برای دانشجویان مقطع دکترا است.

دانشگاه کوئینز

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی که می‌تواند گزینه انتخابی بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا باشد، دانشگاه کوئینز است. این دانشگاه در شهر کینگستون استان انتاریو قرار گرفته است. به دلیل سیستم آموزشی با کیفیت و سطح بالایی که دارد در فهرست 10 دانشگاه برتر کانادا قرار گرفته است. 

دانشگاه وسترن

یکی از دانشگاه‌های معتبر و دولتی شهر لندن در استان انتاریو است که در سال 1878 فعالیت خود را آغاز کرد. دانشگاه وسترن اکنون در بین دانشگاه‌های کشور کانادا در رتبه هشتم قرار گرفته است. این دانشگاه به دلیل داشتن برنامه‌های معتبر آموزشی که دارد توانسته بهترین برنامه‌ها و رشته‌های تحصیلی را در مقاطع مختلف تحصیلی چون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه دهد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی از معتبرترین دانشگاه‌هایی که در سال 1908 در استان ونکوور قرار گرفته است، دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌باشد. این دانشگاه دولتی اکنون در رتبه سوم دانشگاه‌های کشور کانادا قرار دارد و توانسته حدود 66 هزار دانشجو را فارغ‌التحصیل کند. این دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های مناطق غربی کانادا شناخته شده است.
برای ورود به مقطع دکتری در این دانشگاه باید با مدرک کارشناسی ارشد و حداقل معدل 16 فارغ‌التحصیل شوید.

طول دوره تحصیل دکترا در کانادا چقدر است؟

معمولا ادامه تحصیل در کانادا در مقطع دکترا، حدود سه تا پنج سال طول می‌کشد. البته طول دوره ادامه تحصیل در کشور کانادا به نوع رشته و دانشگاه مورد نظرتان بستگی دارد.
دانشجویان برای ورود به این مقطع، باید حتما مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را با معدل قابل قبول بگذرانند. اکنون حدود 96 دانشگاه در کشور کانادا در حال پذیرش دانشجو در مقطع دکترا هستند.

شرایط کار و اخذ اقامت بعد از تحصیل دکترا در کانادا

بسیاری از دانشجویان به دلیل شرایط اقتصادی و رفاهی کشور کانادا، تصمیم می‌گیرند که پس از اتمام تحصیلات خود در این کشور ماندگار شوند. از این رو نسبت به اخذ PGWP یا اخذ مجوز کار پس از تحصیل اقدام می‌کنند. بسیاری از دانشجویان مقطع دکترا در کشور کانادا، پس از اتمام تحصیلاتشان و اخذ مجوز کار پس از تحصیل به عنوان پژوهشگر یا استاد در دانشگاه‌های کشور کانادا مشغول به کار می‌شوند. مدت زمان این مجوز به طول دوران تحصیل شما بستگی دارد. در صورتی که فرد بتواند یک کار قابل قبول از طرف دولت کانادا بیابد، می‌تواند نسبت به اخذ اقامت دائم خود اقدام کند.

کلام آخر

کشور کانادا یکی از بهترین کشورهایی است که دانشجویان بین‌المللی، می‌توانند آن را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب کنند. دانشگاه‌های معتبر و اساتید برجسته‌ای که در این دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند هم می‌تواند دلیل محکمی برای انتخاب دانشگاه‌های این کشور باشد. سیستم آموزشی کشور کانادا به قدری پیشرفته است که توانسته هر سال تعداد بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان و در مقاطع مختلف تحصیلی به سمت خود جذب کند.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا می‌توان به صورت رایگان به تحصیل دکترا در کانادا پرداخت؟
در صورتی که فاند تحصیلی داشته باشید می‌توانید شهریه را نپردازید یا نیمی از آن را پرداخت کنید، البته این موضوع به نوع فاند تحصیلی شما هم بستگی دارد.
برای دریافت فاند تحصیلی به چه مدارک و شرایطی نیاز داریم؟
برای اخذ بورسیه تحصیلی به مدارکی چون فاند تحصیلی، نمره زبان بالا، انجام کارهای تحقیقاتی، مقالات چاپ شده و.. نیاز دارید.
در صورتی که مدرک دکترا داشته باشم آیا می‌توانم نسبت به تحصیل مجدد آن در کانادا اقدام کنم؟
این کار از نظر اساتید دانشگاه کار بیهوده‌ای بوده و شانس قبولی شما در پذیرش بسیار کم خواهد بود.
آیا می‌توان بدون داشتن مدرک زبان در مقطع دکترا ادامه تحصیل داد؟
خیر، لازمه ادامه تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه‌های کانادا تسلط کامل به زبان انگلیسی یا فرانسوی است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.