بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 26, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل رایگان در کانادا برای دانشجویان بین المللی ممکن است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 26, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل رایگان در کانادا برای دانشجویان بین المللی ممکن است؟

در سال گذشته(2020) دانشگاه‌های کانادا، نزدیک به دو میلیون دانشجو از سراسر جهان در رشته‌های مختلف پذیرش کردند. این آمار نشان داد که پذیرش دانشجوهای بین‌المللی در مقایسه با سال2019، حدود 20 درصد افزایش داشته است. بالا بودن سطح کیفیت و سیستم آموزشی این کشور باعث شده تا، 21 دانشگاه کشور کانادا در بین 50 دانشگاه برتر جهان باشد. از طرفی ارزش دلار کانادا در مقایسه با دلار آمریکا، یورو و پوند بسیار ارزانتر است. به همین دلیل تقاضا برای زندگی و ادامه تحصیل در این کشور بالاست. 
اما آیا تحصیل رایگان در کانادا امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان در مقاطع مختلف به صورت رایگان در این کشور ادامه تحصیل داد؟
 برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی شرایط تحصیل رایگان در کانادا برای دانشجویان بین المللی

برای تحصیل رایگان در کانادا باید اقامت این کشور را داشته باشید. کانادا یکی از کشورهایی است که هر ساله تعداد بسیاری از دانشجوها در سراسر جهان، درخواست اقامت تحصیلی این کشور را دارند. برای اینکه بتوانید شانس خود را در گرفتن اقامت تحصیلی بالا ببرید، بهتر است تمکن مالی بالایی داشته باشید و شهریه یک ترم دانشگاه را پیش‌تر پرداخت کنید. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا دانشجوها می‌توانند به صورت رایگان در این کشور ادامه تحصیل بدهند؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. همانطور که می‌دانید ادامه تحصیل در کشوری دیگر با هزینه‌های بالایی همراه است. اما اگر دانشجو بتواند بورسیه‌های مخصوص شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در کانادا را دریافت کند، می‌تواند به صورت رایگان ادامه تحصیل دهد. علاوه بر بورسیه‌های مخصوص شهریه دانشگاه و هزینه زندگی، بورسیه‌های دیگری وجود دارند که هرکدام با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است.

بررسی شرایط تحصیل رایگان در کانادا برای دانشجویان بین المللی

برای تحصیل رایگان در کانادا باید اقامت این کشور را داشته باشید. کانادا یکی از کشورهایی است که هر ساله تعداد بسیاری از دانشجوها در سراسر جهان، درخواست اقامت تحصیلی این کشور را دارند. برای اینکه بتوانید شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا را بالا ببرید، بهتر است تمکن مالی بالایی داشته باشید و شهریه یک ترم دانشگاه را پیش‌تر پرداخت کنید. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا دانشجوها می‌توانند به صورت رایگان در این کشور ادامه تحصیل بدهند؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. همانطور که می‌دانید ادامه تحصیل در کشوری دیگر با هزینه‌های بالایی همراه است. اما اگر دانشجو بتواند بورسیه‌های مخصوص شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در کانادا را دریافت کند، می‌تواند به صورت رایگان ادامه تحصیل دهد. علاوه بر بورسیه‌های مخصوص شهریه دانشگاه و هزینه زندگی، بورسیه‌های دیگری وجود دارند که هرکدام با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است.

شرایط سنی تحصیل در کانادا چیست؟

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا شرایط خاصی لازم است که متقاضی باید دارا باشد. یکی از این شرایط سن متقاضی است.

مطالعه مقاله

آیا تحصیل در مدارس کانادا رایگان است؟

تحصیل در مدارس کانادا از سن 5 سالگی آغاز می‌شود و تا 17 سالگی ادامه دارد. دانش‌آموز موظف است در این سال‌ها 12 پایه تحصیلی ( 11 پایه در استان کبک)  را با موفقیت پشت‌سر بگذارد تا بتواند در کالج یا دانشگاه به تحصیلات خود ادامه دهد.

در سیستم آموزشی کانادا، چهار مقطع تحصیلی وجود دارد:

مقطع ابتدایی: دانش‌آموزان این مقطع در سنین 6 تا 11 سال هستند. مقطع ابتدایی در سیستم آموزشی کانادا از پایه اول تا ششم است. 

مقطع راهنمایی: دانش‌آموزان حاضر در این مقطع تحصیلی در سنین 12 تا 14 سال هستند، دانش‌آموز در این مقطع پایه هفتم تا نهم را سپری می کنند.

مقطع دبیرستان: دانش آموزان مقطع دبیرستان در سنین 15 تا 17 سال هستند و در این مقطع پایه‌های دهم تا دوازدهم را می‌گذارنند.

کالج یا دانشگاه: در سن 18 سالگی دانش‌آموز می‌تواند انتخاب کند که در کالج یا دانشگاه تحصیلات خود را ادامه دهد.

 

تحصیل رایگان در کانادا تنها برای افرادی امکان‌پذیر است که اقامت دائم کانادا را داشته باشند و یا والدین آن ها در کانادا مشغول به کار و یا تحصیل باشند. در سیستم آموزشی کشور کانادا مدارس به دو بخش تقسیم می‌شوند:

مدارس دولتی

مدارس دولتی، برای آن دسته افرادی است که ساکن کانادا هستند و اقامت دائم این کشور را دارند. این مدارس با بودجه دولتی و طبق قوانین و ضوابط دولت اداره می‌شود.
در این مدارس، همانند مدارس بین‌المللی دانش آموزان خارجی می‌توانند با پرداخت هزینه(12 تا 15 دلار) تحصیلات خود را ادامه دهد. معمولا بهترین و معتبرترین مدارس دولتی کانادا در گران‌قیمت‌ترین مناطق کشور قرار دارند.

مدارس بین المللی

بیشتر دانش‌آموزان بین‌المللی(خارجی) برای ادامه تحصیل این مدارس را انتخاب می‌کنند. به طور میانگین برای تحصیل در چنین مدارسی، باید سالانه 12 تا 18 هزار دلار پرداخت کنید. مدارس بین‌المللی عموما به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند.

 

شرایط تحصیل رایگان در کانادا در مقطع کارشناسی

برای تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در کانادا، دانشجویان نیاز به اخذ بورسیه تحصیلی کانادا دارند. معمولا برای کشور ما(ایران) اخذ بورسیه دانشجویی و فاند تحصیلی کمی مشکل است. افرادی که دوره کالج خود را در این کشور گذرانده باشند، راحت‌تر می‌توانند بورسیه تحصیلی کانادا را دریافت کنند. از طرفی شهروندانی که مقیم کانادا هستند ویا اقامت دائم را دارند، می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی به تحصیلات خود ادامه دهند.

دانشجوهای مقطع کارشناسی می‌توانند بعد از گذشت دو ترم با معدل بالا از دانشگاه مربوطه تقاضا بورسیه کنند. معمولا بورسیه دانشجوهای بین‌المللی حدود دو تا پنج هزار دلار است. یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه تحصیل، انتخاب دانشگاه‌های ارزانتر است. ازجمله دانشگاه‌هایی که در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کانادا، شهریه پایینی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه نیوفاندلند (Memorial University Of Newfoundland)
  • دانشگاه پرنس ادوارد (University Of Prince Edward Island)
  • دانشگاه آلبرتا کنکوردیا (Concordia University College Alberta)
  • دانشگاه آتباسکا (Athabasca University)
  • دانشگاه ساسکاچوان (Saskatchewan university)
  • دانشگاه سانتا (University de Saint – Boniface)
  • دانشگاه دومینیکن (Dominican University)

یکی از عمده دلایلی که بیشتر افراد، کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند پایین بودن هزینه‌های تحصیل در این کشور است. ارزش دلار کانادا در مقایسه با دلار آمریکا کمتر بوده و این امر دانشجویان را به ادامه تحصیل در این کشور تشویق می‌کند. علاوه بر این موضوع، دانشجویان پس از اتمام تحصیلاتشان می‌توانند، با مدرک کارشناسی در کشور کانادا مشغول به کار شوند.

درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا بسیار بالاست. به همین دلیل بیشتر دانشگاه‌ها شرط پذیرش دانشجو را داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر (آیلتس6) را عنوان کرده اند.

شرایط تحصیل رایگان در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

از آنجایی که مدت زمان تحصیل در مقطع ارشد کوتاه تر از دوره‌ی کارشناسی می باشد، تحصیل در این رشته عمدتا هزینه ی‌ تحصیل کمتری را برای دانشجویان اینترنشنال خواهد داشت. اما در این مقطع هم می‌توان به صورت رایگان در دانشگاه‌های معتبر کانادا ادامه تحصیل داد. برای اینکه بتوانید بورسیه از دانشگاه‌های کانادا را داشته باشید ضروری است که مقالات علمی و پژوهشی، نمرات بالا، معدل بالا و نمره زبان بالا داشته باشید. در اینصورت می‌توانید از جانب استاد یا دانشگاه مورد نظر بورسیه دریافت کنید.

طول دوره‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا به نوع رشته و دانشگاه مورد نظر بستگی دارد، تحصیل در این مقطع حدود 2 سال طول می‌کشد. بعد از آن به دانشجو فرصت می‌دهند تا در کشور کانادا متناسب با تحصیلات خود به دنبال یک شغل باشد. در صورت پیدا نکردن کار مناسب، دانشجو بعد از اتمام تحصیلات به کشور خود بازمی‌گردد.

شرایط تحصیل رایگان در کانادا در مقطع دکتری

مقطع دکتری در سیستم آموزشی کانادا حدود سه تا پنج سال طول می‌کشد. در این مقطع دانشجو باید پروژه و مقالاتی را تحویل دانشگاه دهد که ممکن است از لحاظ مالی هزینه سنگینی را دربر داشته باشد. اما اگر دانشجو از لحاظ بار علمی در سطح بالایی قرار داشته باشد، می‌تواند از دانشگاه یا اساتید کمک هزینه تحصیلی دریافت کند. خوشبختانه دولت کانادا، شرایطی را مهیا کرده که دانشجویان مقطع دکتری هم بتوانند به صورت رایگان به تحصیلات خود ادامه دهند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن مدرک آیلتس 7
  • پیدا کردن یک سوپروایزر
  • داشتن مقالات بین المللی و ISI
  • کتب چاپ شده و شرکت در کنفرانس های بین المللی
  • معمولا افرادی که از مقاطع پایین‌تر (کالج، کارشناسی) در این کشور تحصیل کرده‌اند به راحتی می‌توانند بورسیه دریافت کنند.

اخذ بورسیه تحصیلی برای کاهش هزینه های تحصیلی کانادا

ادامه تحصیل در کشور کانادا با هزینه بالایی همراه است. این کشور هم به لحاظ داشتن سیستم آموزشی سطح بالا و قوی، هرساله تعداد زیادی دانشجو از سراسر جهان می‌پذیرد. اما کشور کانادا بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان مهیا کرده است. این بورسیه‌ها باعث می‌شود علاوه بر اینکه هزینه‌های تحصیلی آن‌ها کاهش پیدا کند به نوعی تحصیل رایگان در کانادا به آن‌ها تعلق بگیرد. در ادامه با این بورسیه ها آشنا خواهید شد.

Scholarships  – اسکولارشیپ
این نوع بورسیه با توجه به شرایط تحصیلی و درسی دانشجو به آن تعلق می‌گیرد. از جمله شرایط دریافت این بورسیه داشتن مدرک زبان نمره بالا، مقالات علمی و معدل بالا است. این نوع بورسیه معمولا از جانب دانشگاه، منابع دولتی و شرکت‌های خصوصی به دانشجو تعلق می‌گیرد.

Grants  و Bursaries  – گرنت و برسری
این نوع بورسیه بدون در نظر گرفتن بار علمی، بیشتر برای رفع نیازهای مالی به دانشجو تعلق می‌گیرد.

Loans  – وام برای دانشجویان کانادایی
این نوع وام دانشجویی که از طریق بانک‌های خصوصی به دانشجو داده می‌شود، همان وامی است که به دانشجویان کانادایی می‌دهند. دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند از این وام استفاده کند، باید همان نرخ سودی را پرداخت کنند که یک دانشجو کانادایی در صورت گرفتن وام پرداخت می‌کند. 

Research Assistantships (RA)  – دستیار تحقیق
این بورسیه تنها برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است. در این بورسیه دانشجویان باید در مقالات تحقیقی و پژوهشی که ارتباطی به پایان‌نامه آن‌ها ندارد به، اساتید دانشگاه کمک کنند.

Teaching Assistants (TA)   – دستیار تدریس
این بورسیه معمولا از جانب استاد به دانشجو تعلق می‌گیرد. دانشجویانی که بارعلمی بالا و نمره زبان بالایی داشته باشند، می‌توانند به عنوان دستیار استاد در تدریس و آموزش کمک کنند. دانشجو به ازای هرساعت کار دانشجویی در کنار استاد مبلغی را دریافت می‌کند که می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیلی را کاهش دهد.

کلام اخر

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کانادا با هزینه‌های بالایی همراه است. اما نگران نباشید همانطور که در مقاله عنوان شد، دانشجویان بین‌المللی در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تحصیل رایگان در کانادا را دارند.  تحصیل رایگان در کانادا، برای دانشجویان بین‌المللی کار راحتی نیست. اگر واجد شرایط هستید، فرصت را از دست ندهید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا دانشجویان ایرانی هم می‌توانند، به صورت رایگان در کانادا ادامه تحصیل دهند؟
بله دانشجویان ایرانی هم همانند سایر کشورهای جهان، درصورت داشتن شرایط مورد نظر به صورت رایگان ادامه تحصیل دهند.
برای تحصیل رایگان در کانادا در مقطع دکترا داشتن آیلتس 5 کافیست؟
خیر، نمره آیلتس برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا باید حداقل 6 باشد.
با نمره آیلتس 8 می‌توان در یکی از دانشگاه‌های معتبر مونترال ادامه تحصیل داد؟
برای ادامه تحصیل در یکی از بهترین نقاط کانادا(مونترال) علاوه بر آیلتس به مدارک دیگری نیاز دارید. گرفتن بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های مونترال کار سختی است
در صورت نداشتن مدرک زبان، شرایط تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به چه صورت است؟
برای پاسخ به این سوال به مقاله مهاجرت تحصیلی به کانادا بدون مدرک زبان در سایت مراجعه کنید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.