بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
می 6, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

تفاوت فاند و بورسیه چیست؟ معرفی انواع کمک هزینه تحصیلی

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
می 6, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

تفاوت فاند و بورسیه چیست؟ معرفی انواع کمک هزینه تحصیلی

بیشتر دانشجویان به دنبال آن هستند تا بتوانند در دانشگاه‌های معتبر ادامه تحصیل دهند، به دنبال آن می‌توانند آینده شغلی خوبی داشته باشند. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان از فاند تحصیلی یا بورسیه تحصیلی استفاده کرد؟
همانطور که می‌دانید هزینه تحصیل و زندگی در کشورهای دیگر با توجه به شرایط اقتصادی موجود کمی بالاست، از این رو افراد به دنبال کاهش هزینه هستند تا بتوانند در دانشگاه‌های معتبرتری ادامه تحصیل دهند.
فاند و بورسیه تحصیلی یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با کمک آن‌ها هزینه تحصیل و زندگی در کشور مقصد را به شدت کاهش دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل و مفصل با فاند و بورسیه تحصیلی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

فاند چیست؟ بررسی تفاوت بورسیه و فاند

برای اینکه بهتر بتوانید تفاوت بین فاندینگ و بورسیه تحصیلی را درک کنید، لازم است که تعریف واضح و روشنی از هردوی آن‌ها داشته باشید.
بورسیه تحصیلی در واقع به کمک هزینه‌ای گفته می‌شود که از جانب دانشگاه، مراکز آموزشی و…. به دانشجویان ارائه می‌شود. معمولا بورسیه‌های تحصیلی بازگشتی ندارند و دانشجو وظیفه‌ای در قبال بازگشت وجه دریافتی نخواهد داشت. بورسیه‌های تحصیلی را افراد خیر، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، ارگان‌های دولتی و…. به دانشجویان ارائه می‌کنند. این بورسیه تحصیلی به دانشجویانی که توانایی مالی خوبی ندارند و دانشجویان نخبه تعلق می‌گیرد.

اما فاند تحصیلی یا همان فاندینگ تعریف بسیار متفاوتی از بورسیه تحصیلی دارد. در فاندینگ استاد مورد نظر شهریه تحصیل شما را می‌پردازد. متقاضی برای فاند تحصیلی باید رزومه خود را برای استاد ارسال کند. در صورتی که رزومه و مدارک ارسال شده مورد تایید باشد، با توجه به اختیارات و شرایطی که دولت کانادا در اختیارش قرار داده است می‌تواند بخشی از شهریه دانشجو را بپردازد. در اینصورت فاندینگ دانشجو انجام می‌شود.

اما فاند تحصیلی هم با توجه به شرایطی که اساتید دارند به دو دسته تقسیم شده است. full fund و half fund  دو فاند تحصیلی هستند که با توجه به شرایط دانشجو، نوع رشته، دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

بورسیه تحصیلی با فاندینگ تفاوت بسیاری دارد. در واقع در بورسیه تحصیلی با توجه به شایستگی دانشجو در اختیارش قرار می‌گیرد. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی با فاند تحصیلی متفاوت است، در اخذ بورسیه تحصیلی معدل دانشجو، سطح علمی دانشجو و… از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که خواهان دریافت بورسیه تحصیلی هستند باید بتوانند در آزمون‌های مربوطه نمرات لازم را کسب کنند. در واقع آزمون‌های GRE ،GMAT  و… می‌توانند سطح علمی دانشجویان را نشان دهند.

تفاوت اسکالرشیپ و فلوشیپ چیست؟

اسکالرشیپ و فلوشیپ هم با وجود اینکه مفهوم و معنی یکسانی دارند اما دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. این تفاوت‌ها عبارتنداز:

  • اسکالرشیپ به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در سطوح بالا قرار دارند در حالی که فلوشیپ تنها به دانشجویانی با تجربه که سابقه کار علمی دارد تعلق می‌گیرد.
  • اسکالرشیپ هم برای دانشجویانی که در مقاطع پایین تحصیلی قرار دارند هم امکان‌پذیر است در حالی که فلوشیپ اینگونه نیست.
  • اسکالرشیپ یک کمک مالی در دسترس است در حالی که این مورد درباره فلوشیپ صدق نخواهد کرد.
  • اسکالرشیپ همیشه همراه با کمک مالی است. درواقع هزینه زندگی، هزینه تحصیل و… در اسکالرشیپ پرداخت می‌شود. اما در فلوشیپ اینگونه نیست، گاهی کمک مالی است و گاهی خبری از کمک مال نیست.

بررسی شرایط اخذ فاند

اخذ فاند تحصیلی هم به شرایط و مدارک خاصی نیاز دارد، در واقع دریافت فاند تحصیلی رابطه مستقیمی با قوانین دانشگاه یا سازمان مورد نظر دارد. در صورت داشتن این شرایط می‌توانید نسبت به فاندینگ خود اقدام کنید:

  • ارائه ریزنمرات تحصیلی به همراه معدل آخرین مقطع تحصیلی
  • داشتن برنامه تحصیلی مشخص
  • داشتن توصیه نامه اساتید و انگیزه نامه
  • نمره زبان قابل قبول به همراه مدرک معتبر زبان(آیلتس)
  • مقالات و پژوهش‌های علمی
  • اثبات تمکن مالی دانشجو
  • ارائه جوایز و اختراعات ثبت شده
  • مدارک شناسایی دانشجو(پاسپورت، شناسنامه و..)

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که تمام مدارک مربوطه باید به صورت رسمی ترجمه شده در اختیار سازمان یا دانشگاه قرار بگیرد.

فول فاند چیست؟

فول فاند نوعی از کمک هزینه تحصیلی است که تمامی هزینه‌های دانشجو اعم از هزینه تحصیل، شهریه، هزینه زندگی و … را پوشش می‌دهد. این نوع بورسیه برای دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. البته امکان اخذ فول فاند در دوره دکتری و ارشد بیشتر است. با این حال باید بگوییم رقابت برای این نوع فاند زیاد است.

بررسی شرایط اخذ فول فاند

در فول فاند تحصیلی تمام هزینه‌های زندگی فرد، هزینه تحصیل در دانشگاه، هزینه اقامت، هزینه سفر و…. پرداخت خواهد شد. از این رو نیازی نیست دانشجو هزینه‌ای بابت این موارد بپردازد. بیشتر دانشجویانی که موفق می‌شوند فول فاند تحصیلی دریافت کنند، تا پایان تحصیلات خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند مزایا و فواید بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. برای اخذ فول فاند تحصیلی باید با برنامه‌ریزی چند ساله پیش بروید، داشتن یک برنامه مشخص و فراهم کردن مدارک لازم می‌تواند شانس اخذ فول فاند شما را بیش از قبل کند. بسیاری از دانشجویان بر این باورند که شاید بتوانند با ثبت اختراع، شرکت در دوره‌ها و همایش‌های مختلف، شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی، فعالیت‌های دانشگاهی و… یک رزومه پربار و غنی بسازند. هرچه رزومه شما قوی‌تر باشد قطعا شانس فاندینگ شما هم افزایش پیدا می‌کند.
اخذ فول فاند برای دانشجویان بین‌المللی کمی سخت است، ایجاد فضای رقابتی و پیشی گرفتن دانشجویان از یکدیگر باعث شده تا بیشتر دانشجویان با برنامه‌ریزی بلند مدت به دنبال فول فاند تحصیلی باشند. اساتید و دانشگاه‌ها برای دانشجویان چندین مصاحبه آنلاین در اسکایپ ترتیب می‌دهند تا میزان تسلط و توانایی دانشجویان از نزدیک سنجیده شود. به همین دلیل بهتر است با روحیه رقابتی و قوی در مصاحبه‌ها شرکت کنید. برخی از دانشجویان با وجود اینکه مدارکشان کامل است و رزومه پرباری دارند، اما در مصاحبه‌های حضوری نمی‌توانند موفق عمل کنند و همین موضوع عاملی برای عدم دریافت فاند آن‌ها خواهد شد.

پیشنهاد میکنمی مقاله فاند و فول فاند ارشد کانادا از بلاگ کن اپلای را نیز بخوانید.

بررسی شرایط اخذ اسکالرشیپ

این نوع بورسیه تحصیلی با توجه به وضعیت تحصیل فرد و شرایط تحصیلی آن ارائه می‌شود. شرکت‌های دولتی، خصوصی و دانشگاه‌ها تنها مجاز هستند که این نوع بورسیه تحصیلی را ارائه دهند. اخذ آن باید علاوه بر معدل بالا، نمره زبان بالایی داشته باشید.

بررسی شرایط اخذ فلوشیپ

یک رقابت بزرگ بین دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد دکتری وجود دارد، افرادی که در این رقابت با سایر دانشجویان پیروز شوند موفق به اخذ فلوشیپ خواهند شد. در واقع به دانشجویانی فلوشیپ تعلق می‌گیرد که بتوانند مثل یک پژوهشگر یک پژوهش تاثیرگذار یا مثل یک نویسنده یک کتاب مفید را منتشر کنند.
معمولا افرادی که ایده‌ی ناب و با ارزشی دارند، می‌توانند از فلوشیپ به عنوان کمک مالی استفاده کنند. برای عملی کردن ایده‌های خاص خود می‌توانید از فلوشیپ استفاده کنید.

بررسی شرایط اخذ جایزه دانشجویی

جایزه دانشجویی یا همان award معمولا به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که با استعداد باشند و بتوانند در طول دوران تحصیل نمرات بالا و معدل خوبی کسب کنند. میزان جایزه دانشجویی با توجه به شرایط دانشجو و دانشگاه مورد نظر ممکن است متفاوت باشد. معمولا موسسات، خیریه‌ها و… که به دنبال منفعتی برای خود هستند از این راه دانشجویان نخبه را جذب خواهند کرد.

بررسی اخذ فاندهای Finaancial و Tuition grant

این نوع فاندهای تحصیلی معمولا برای کمک به دانشجویانی است که از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند. در واقع این نوع کمک مالی با اخذ تعهد از دانشجو در رابطه با اتمام تحصیلاتش تعلق می‌گیرد.

بررسی اخذ فاند waiver

این نوع فاند در واقع کمک مالی است که در راستای هزینه خوابگاه، هزینه بازدید علمی، هزینه واحد درسی به دانشجو تعلق می‌گیرد. البته مستقیما به دانشجو پرداخت نمی‌شود، دانشجویان با دریافت این کمک مالی تنها بخشی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. معمولا در بیشتر کشورها، دانشگاه با توجه به شرایط دانشجو و با توجه به نیازی که دارد آن را پرداخت می‌کند.

بررسی شرایط اخذ فاند Grant

این نوع بورسیه معمولا برای زمانی است که دانشجویان نیاز مالی دارند، دانشجویان بین‌المللی کمتر از این نوع بورسیه استفاده می‌کنند. برای اخذ این بورسیه نیازی به داشتن صلاحیت علمی خاصی نیست.

بررسی شرایط اخذ فاند دستیار پژوهش

در این بخش دانشجویان می‌توانند با انجام فعالیت‌های پژوهشی استاد، حقوق مشخصی را به صورت ماهانه دریافت کنند. دانشجویان در این نوع فاند تحصیلی به صورت مداوم در آزمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و…. حضور دارند. این نوع فاند تحصیلی به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد، در این دوره باید به دنبال استادی باشند که نیاز به یک دستیار آموزشی داشته باشد. اخذ این فاند تحصیلی هم دارای مزایای بسیاری است، شما مجبور به تدریس نیستید از این رو وقت و زمان بیشتری برای مطالعه و تحقیق خواهید داشت.

مقالات بیشتر برای مطالعه:

بررسی شرایط اخذ دستیار آموزشی

هزینه تحصیل دانشجویانی که این نوع فاند تحصیلی را دریافت می‌کنند از طرف استاد پرداخت می‌شود. دانشجویان کلاس‌ها، آزمایشگاه و… را در کنار استاد مدیریت می‌کنند. در برخی موارد دانشجو می‌تواند در حل تمرین، برگزاری امتحان، جلسات رفع اشکال و…. به استاد کمک کند.

بررسی شرایط اخذ وام دانشجویی

وام دانشجویی تنها به دانشجویان بین‌المللی تعلق نمی‌گیرد بلکه تمام دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند. نرخ سود و ضرر این نوع وام برای همه دانشجویان یکسان خواهد بود. تنها تفاوت آن در نوع بانک است، دانشجویان بین‌المللی باید از طریق بانک‌های خصوصی برای اخذ وام دانشجویی اقدام کنند.

کلام آخر

با این تفاسیر می‌توانیم بگوییم که بورسیه تحصیلی خود نوعی فاند محسوب می‌شود. فاند یک اصطلاح کلی است که تمام هزینه‌های مالی را در بر می‌گیرد اما در مقابل بورسیه تحصیلی کانادا بر اساس موقعیت و شرایط دانشجو پرداخت می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا تمام فاندها و بورسیه‌های تحصیلی را به وضوح برای شما بیان کنیم.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی چیست؟
دانشجوی پذیرفته شده یا دانشجوی در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌‏های کانادا باشید. داشتن معدل حداقل ۱۷ و بالاتر برای انواع مقاطع تحصیلی (در صورت قوی بودن رزومه و سابقه تحقیقاتی امکان دریافت بورسیه با معدل پایین‌‏تر هم وجود دارد). داشتن نمره آیلتس حداقل ۶.۵ و یا نمرات معادل آن در بیشتر رشته‌‏ها، داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‏‌های معتبر خارجی و داخلی (برای مقاطع تحصیلات تکمیلی)
آیا بعد از ورود به کشور کانادا می‌توان درخواست بورسیه کرد؟
بله، می‌توانید از شرکت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه مورد نظر یا حتی اساتید درخواست بورسیه تحصیلی دریافت کنید. معمولا بخشی از انجام پروژه را به عهده دانشجو قرار می‌دهند، در قبال آن هزینه تحصیل دانشجو را می‌پردازند.
برای دریافت اسکالرشیپ به مدرک زبان نیاز است؟
به طور کلی برای ورود به دانشگاه‌های کشور کانادا لازم است که مدرک زبان قابل قبول و معتبر داشته باشید.
آیا کسب رتبه خوب در کنکور می‌تواند عاملی برای دریافت بورسیه تحصیلی باشد؟
خیر، کسب رتبه بالا در کنکور به هیچ عنوان تاثیری در اخذ بورسیه نخواهد داشت. تنها داشتن معدل بالا، نمره زبان بالا، سوابق تحصیلی و پژوهشی و… می‌تواند روی شانس اخذ بورسیه تاثیرگذار باشد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه آذر ترکاشوند:

تفاوت فاند، کمک مالی، فلوشیپ و بورسیه چیست؟

دیدگاه رنگرز:

حالا این بورسیه ها بر چه اساسی ارائه میشن؟

دیدگاه پدرام ابطحی:

گرنت از چه نوعیه؟

دیدگاه جهانگیر اشکوری:

اسکولارشیپ همونیه که بر اساس شایستگیه؟

دیدگاه خشایار خوش‌منش:

آیا بورسیه ها مشمول مالیات میشه؟

دیدگاه زروان:

چرا باید برای گرفتن فاند و بورسیه تلاش کرد اصلا؟

دیدگاه ستایش:

درباره جایزه لوران کمی توضیح میدید؟

دیدگاه جعفریان:

لطفا چند مورد از بهترین بورسیه های کانادا رو معرفی کنید

دیدگاه شاهین سرمد:

چه معدلی برای بورسیه تحصیلی در کانادا لازم است؟

دیدگاه اصلانی:

آیا گرفتن بورسیه تحصیلی در کانادا برای دانشجویان بین المللی سخت است؟

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.