بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 12, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

لیست دانشگاه های مهندسی کانادا : معرفی برترین ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 12, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

لیست دانشگاه های مهندسی کانادا : معرفی برترین ها

کانادا یکی از کشورهای پرطرفداری است که در قاره آمریکای شمالی قرار گرفته و با توجه به وسعت بالا جمعیت بسیاری کمی دارد. این کشور همواره به عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر و موفق در زمینه جذب دانشجو در جهان شناخته شده است. از طرفی کشور کانادا در برخی از رشته‌های تحصیلی چون پزشکی، مهندسی و…. با کمبود نیرو مواجه شد و به دنبال جذب نیرو در این مشاغل است. دولت کانادا توانسته با استفاده از یک استراتژی درست، زیرساخت‌های لازم برای زندگی و کار فارغ‌التحصیلان این رشته را فراهم کند. از این رو افراد ترجیح می‌دهند بعد از اتمام درسشان، برای کار و ادامه زندگی در این کشور بمانند. افراد فارغ‌التحصیل شده از رشته مهندسی می‌توانند پس از گذشت سه ماه یک کار خوب با حقوق و مزایا مناسب داشته باشند. 

بسیاری از افراد قصد مهاجرت به این کشور را دارند اما نمی‌داند که کدامیک از دانشگاه‌های کانادا به عنوان بهترین دانشگاه های کانادا برای مهندسی شناخته می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با لیست دانشگاه های مهندسی کانادا با میزان حقوق و درآمد این رشته در بازار کار کانادا بیشتر آشنا شوید.  

بیشتر بخوانید:

لیست دانشگاه های مهندسی کانادا

از میان دانشگاه‌های معتبر کانادا، حدود 50 دانشگاه این کشور به عنوان دانشگاه‌های برتر جهان معرفی شدند. بهترین دانشگاه های کانادا برای مهندسی هم جزو برترین دانشگاه‌های جهان هستند. ازجمله این دانشگاه‌ها عبارتنداز:   

تورنتو:

این دانشگاه که در سال 1827 تاسیس شد، اکنون یکی از قدیمی‌ترین و بهترین کتابخانه‌های کانادا را درون خود جای داده است. در سال میلادی گذشته(2020) این دانشگاه در رنکینگ جهانی یک پله سقوط کرد. در این دانشگاه اکنون بیش از 700 رشته در مقطع کارشناسی و 200 رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود.
علاوه بر این موضوع این دانشگاه توانسته لقب بهترین و برترین دانشگاه مهندسی، در کشور کانادا را از آن خود کند. حدود 30 درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. در حال حاضر رشته‌های مهندسی شیمی، کامپیوتر، برق، مکانیک، معدن به عنوان پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاه تورنتو شناخته می‌شوند. 

واترلو:

این دانشگاه که در سال 1956 تاسیس شده در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کانادا، یک دانشگاه نسبتا جوان می‌باشد. با وجود آن در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است، این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگترین دانشکده‌های مهندسی کانادا شناخته شده و هرساله تعداد بسیاری از دانشجویان را از سراسر جهان پذیرش می‌کند. دانشگاه واترلو در رتبه 163 جهان قرار گرفته است و در رشته‌های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، شیمی، عمران و محیط زیست در حال جذب دانشجو می‌باشد. 

بریتیش کلمبیا:

این دانشگاه بیشتر به نام یک مرکز جهانی در زمینه تحقیق و تدریس شناخته می‌شود. بریتیش کلمبیا دارای دو پردیس است که در شهرهای ونکوور و کلونا قرار دارد. این دانشگاه توانسته با اساتید مجرب، هیئت علمی معتبر، سیستم آموزشی با کیفیت به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌ها معرفی شود و اکنون رتبه 40 را در میان دانشگاه‌های برتر جهان دارد. در میان رشته‌های مهندسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، رشته مهندسی معدن شهرت بسیاری دارد. در واقع تنها رشته‌ای که به صورت تخصصی در حال جذب دانشجو است رشته مهندسی معدن می‌باشد. اکنون بیش از 15 هزار دانشجو بین‌المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. 

آلبرتا:

یکی از بهترین دانشگاه های کانادا برای مهندسی که به عنوان یکی از منابع مالی بزرگ استان آلبرتا به شمار می‌رود، دانشگاه آلبرتا است. این دانشگاه حدود 5 درصد تولید ناخالص ملی کشور کانادا را پوشش می‌دهد. قدمت آن به بیش از 100 سال بازمی‌گردد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور کانادا معرفی شده است. رشته‌های مهندسی این دانشگاه باعث شده تا هر ساله بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، آن را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند. رتبه علمی این دانشگاه در رنکینگ جهانی 109 است. 

مونترال:

دانشگاه مونترال یکی از برترین دانشگاه‌های کشور کاناداست، این دانشگاه فرانسوی زبان از سال 1878 تاسیس شده و اکنون دارای دو بخش دانشکده مهندسی و مدیریت می‌باشد. دانشگاه مونترال توانسته با 12 پله صعود خود به رتبه 137 در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار بگیرد. این دانشگاه در زمینه رشته‌های مهندسی بسیار موفق عمل کرده است و با 16 دانشگاه خود توانسته بیش از 600 رشته تحصیلی را به دانشجویان ارائه دهد. دانشگاه مونترال هرساله تعداد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی و بومی را پذیرش می‌کند، همین امر باعث شده تا آن را به عنوان چهارمین دانشگاه بزرگ کانادا معرفی کنند. با این اوصاف این دانشگاه از بهترین انتخاب ها برای اپلای کانادا است. 

مک گیل:

این دانشگاه که در سال 1952 تاسیس شده است در شهر مونترال استان کبک قرار دارد. سطح علمی این دانشگاه باعث شده تا در چند سال پیاپی رتبه اول بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا را از آن خود کند. اکنون در رتبه دوم و سوم دانشگاه‌های برتر کانادا قرار گرفته است. دانشگاه مک گیل با وجود اینکه در بخش فرانسوی زبان کانادا قرار دارد اما تمامی دروس در آن به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه به دلیل داشتن 75 مرکز تحقیقاتی با نام هاروارد کانادا هم شناخته شده است. دانشگاه مک گیل در رتبه 35 رنکینگ جهانی قرار دارد. بیش از 25 درصد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه از 150 کشور جهان هستند. دانشگاه مک گیل اعتبار و شهرت خود را مدیون تحقیق‌ها و پژوهش‌هایی است که در این دانشگاه انجام داده‌اند، پژوهش‌هایی که مربوط به بیش از 400 برنامه درسی در 50 مرکز تحقیقاتی این دانشگاه است. دانشگاه مک گیل در رشته‌های مهندسی معدن، عمران، شیمی، کامپیوتر، مکانیک در حال جذب دانشجو می‌باشد.                                  

مک مستر:

این دانشگاه به عنوان یک آکادمی تحقیقاتی در شهر همیلتون استان آنتاریو در حال فعالیت است. یکی از دلایل شهرت و اعتبار این دانشگاه، به دلیل فارغ‌التحصیلی افراد مشهور و به نام از این دانشگاه است. بسیاری از سیاستمداران، برندگان جایزه نوبل و… در دانشگاه مک مستر ادامه تحصیل داده‌اند. دانشگاه مک مستر با بیش از 130 سال قدمت توانسته،‌ رتبه 29 در میان دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. رشته‌های مهندسی دانشگاه مک مستر در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها توانسته‌اند رتبه سوم را از آن خود کنند. 

کلگری:

دانشگاه کلگری در سال 1944 در شهر کلگری استان آلبرتا تاسیس شد. اکنون این دانشگاه بیش از 30 هزار دانشجو دارد که در این میان تنها پنج هزار نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. دانشگاه کلگری با 14 دانشکده و 53 دپارتمان بیش از 200 رشته تحصیلی را ارائه کرده است. این دانشگاه با وجود اینکه در رتبه 229 جهان قرار گرفته اما دارای پنج پردیس است، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها در شهر دوحه کشور قطر قرار دارد. 

کویین:

یکی از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا که توانسته در رشته مهندسی توجه بسیاری از دانشجویان را به سمت خود جلب کند، دانشگاه کویین است. زمان تاسیس این دانشگاه به سال 1841 باز می‌گردد و اکنون آن را به عنوان یک دانشگاه آکادمیک تحقیقاتی در انتاریو می‌شناسند. این دانشگاه با وجود اینکه یکی از موسسات معتبر کشور کانادا است اما در رتبه 239 جهان قرار دارد. 

انتاریو:

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های کانادا برای مهندسی دانشگاه انتاریو است که به عنوان یک مرکز تحقیقاتی شناخته می‌شود. بخش مهندسی این دانشگاه توانسته با سطح بالایی که دارد توجه بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان را به سمت خود جلب کند. اکنون بیش از 30 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و در رنکینگ جهانی در رتبه 241 قرار گرفته است. 

معرفی رشته های مهندسی در کانادا و بررسی آینده آنها

یکی از بهترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل در کشور کانادا، رشته مهندسی است. دولت کانادا تصمیم گرفته تا سال 2025 تنوع رشته مهندسی را افزایش دهد. همین امر می‌تواند دلیلی بر جذب دانشجویان بسیاری از سراسر جهان شود. بازار کار کشور کانادا اکنون در تمام رشته‌های مهندسی دچار کمبود نیرو شده است، از این رو فارغ‌التحصیلان به هیچ عنوان نباید نگران آینده شغلی خود باشند.

در میان رشته‌های مهندسی ارائه شده در دانشگاه‌های کانادا رشته‌های مهندسی عمران، مکانیک، برق، کامپیوتر، نرم افزار، الکترونیک و… از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به عنوان بهترین رشته‌های مهندسی کانادا شناخته می‌شوند. 

درآمد مهندسان در کانادا چقدر است؟

یکی از رشته‌هایی که می‌تواند بازار کار خوب و آینده درخشانی در کشور کانادا داشته باشد، رشته‌های مهندسی است. میزان حقوق و دستمزد افراد شاغل در این حوزه بالاست، طبق آمار منتشر شده در سال 2020 میزان حقوق و دستمزد حدود 80 هزار دلار بوده در حالی که تنها 10 درصد آن‌ها درآمدی بالغ بر 45 هزار دلار در سال داشتند. از طرفی مهندسان با توجه به پروژه‌های خود، حقوق بالاتری هم دریافت می‌کردند. بالاترین میزان حقوق در سال گذشته حدود 130 هزار دلار بود.
اکنون کشور کانادا در حال جذب مهندسان کامپیوتر و افراد مسلط به برنامه‌های SolidWorks ، Autodesk Revit است. هرچه تسلط و مهارت فرد در حوزه کاری خود بیشتر باشد، به مراتب میزان حقوق و درآمد فرد هم افزایش پیدا می‌کند. البته داشتن مدرک دانشگاهی معتبر و تسلط به زبان انگلیسی در این موضوع بی تاثیر نیست. 

کلام آخر

کشور کانادا بی شک یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و ادامه تحصیل است. دانشگاه‌های این کشور از رتبه علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. قطعا ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌تواند آینده شغلی بسیار خوبی را برای افراد فارغ‌التحصیل از رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های کانادا رقم بزند. 

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله رشته معماری در کانادا از سایت کن اپلای را بخوانید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته‌های مهندسی به مدرک زبان نیاز است؟
بله، برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی به مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی نیاز دارید.
رتبه اول دانشگاه مهندسی کانادا برای کدام دانشگاه است؟
دانشگاه تورنتو در حال حاضر بهترین دانشگاه مهندسی این کشور است.
ادامه تحصیل در کانادا به چه مدارکی نیاز دارد؟
مدارک مورد نیاز عبارتنداز: پاسپورت، عکس پاسپورتی، داشتن انگیزه‌نامه معتبر، تمکن مالی، فرم درخواست پذیرش، رزومه، مدارک تحصیلی مورد نیاز.
برای اخذ بورسیه در رشته مهندسی چه مدارکی لازم است؟
برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در رشته‌های مهندسی دانشگاه کانادا باید مدرک معتبر آیلتس، رزومه تحصیلی قوی، حداقل دو مقاله معتبر، کتاب ترجمه یا تالیف شده داشته باشید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.