بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 8, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

درآمد رشته هوش مصنوعی در کانادا چقدر است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 8, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

درآمد رشته هوش مصنوعی در کانادا چقدر است؟

کشور کانادا همواره توانسته با ایجاد زیرساخت‌های لازم در رشته‌های مختلف، دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان جذب کند. بسیاری از رشته‌ها که هنوز در کشورهای دیگر معرفی نشده‌اند در کشور کانادا جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. رشته هوش مصنوعی هم یکی از این رشته‌ها بوده که توانسته در کشورهای توسعه یافته چون کانادا، آمریکا، استرالیا و… جایگاه خود را به دست آورد. در این بخش قصد داریم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با رشته هوش مصنوعی، با درآمد رشته هوش مصنوعی در کانادا و تحصیل در کانادا در این رشته هم بیشتر آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید:

درباره هوش مصنوعی و موقعیت های شغلی

رشته هوش مصنوعی یکی از معدود رشته‌هایی است که کشورهای در حال توسعه آسیایی، آفریقایی و اروپایی به آن توجه می‌کنند. کشورهای توسعه یافته سعی می‌کنند تا از این حوزه در سیستم‌های کشوری خود استفاده کنند. افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی در کشورهای آمریکا، انگلیس و سوئد از جایگاهی بسیار خوبی برخوردار هستند. 

اولین بار در قرن 19 میلادی که بود که ریاضیدانان با توجه به قوانین و نظریه‌های موجود بحث هوش مصنوعی را بیان کردند. این رشته گرایشات مختلفی دارد و دانشجو باید با توجه به علاقه و اطلاعات اولیه خود یکی از این گرایشات را انتخاب کند. برای اینکه یکی از مناسب‌ترین رشته‌ها را انتخاب کنید ابتدا نسبت به آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید، سپس با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را برای یادگیری تخصصی انتخاب کنید. ازجمله گرایشات رشته هوش مصنوعی می‌توان به پردازش زبان طبیعی، رباتیک، فراگیری ماشین، شبکه عصبی، سیستم‌های خبره، بینایی کامپیوتری، سیستم شناسایی صحبت اشاره کرد. 

میانگین حقوق هوش مصنوعی در دنیا

در حال حاضر دانشجویان بسیاری در زمینه هوش مصنوعی در حال آموزش و یادگیری هستند. قطعا تمام این دانشجویان هم نمی‌توانند وظیفه رهبری گروه‌ها و ساخت سیستم هوش مصنوعی را به عهده داشته باشند. هوش مصنوعی در فرآیند کار، بخش‌های مختلف و گسترده‌ای دارد. از این رو فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی از آن مشغول به کار شوند. اما میزان حقوق و درآمد هر فردی با توجه به سمتی که دارد متفاوت خواهد بود. در حال حاضر تعداد نیروی کار فعالی در این حوزه زیاد نیست، از این رو میزان حقوق دستمزد بالایی دارند.
شرکت‌های گوگل، اپل، آمازون، فیسبوک و… به دنبال نیروهای خلاق و نخبه در این حوزه هستند. حقوق پیشنهادی این شرکت‌ها به افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی بسیار بالاست.

 حقوق ساعتی افراد فعالی در حوزه هوش مصنوعی در دیگر کشورهای جهان به شرح زیر است: 

  • ژاپن: 4.895 ین 
  • مکزیک: 207 پزو
  • سوئد:323 کرون 
  • کره: 30.386 وون 
  • آمریکا: 53 دلار 
  • عربستان: 156 درهم 
  • فرانسه: 36 یورو 
  • کانادا: 59 دلار 
  • چین: 141 یووان
  • استرالیا: 68 دلار 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله درآمد مهندس کامپیوتر در کانادا از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

حدود حقوق هوش مصنوعی در کانادا

در حال حاضر دولت کانادا توانسته با ایجاد زیرساخت مناسب، زمینه را برای رشد هوش مصنوعی در بازار کار کشور کانادا فراهم کند. این کشور با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم توانسته توجه بسیاری از دانشجویان را در سراسر جهان به سمت خود جلب کند. از این رو دولت کانادا افراد نخبه و خبره در این رشته را جذب بازارهای خود می‌کند. میزان حقوق و درآمد این افراد در کشور کانادا به طور میانگین 102 هزار دلار در سال است. 

آینده هوش مصنوعی چگونه است؟بازار کار این رشته چطور است؟

با توجه به گرایشات مختلف این رشته، بازار کار هوش مصنوعی در کشورهای توسعه یافته به مراتب بسیار بهتر از کشورهای در حال توسعه است. همانطور که در ابتدا عنوان کردیم، میزان حقوق و درآمد افراد با توجه به نوع تحصیلات، نوع گرایش و… متفاوت است. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که با توجه به تازه بودن این رشته و گرایش‌های آن، هوش مصنوعی بیشتر در کدام بخش‌ها کاربرد دارد؟ در ادامه بازار کار این رشته را در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • پزشکی: در کنار حوزه مهندسی، از هوش مصنوعی در بخش پزشکی استفاده فراوانی می‌شود. تشخیص تصاویر پزشکی، نظارت و کنترل بر بخش‌های مراقبت ویژه، تشخیص سیستم‌های ویژه و… از دیگر بخش‌هایی هستند که هوش مصنوعی به روی آن‌ها تمرکز کرده است. 
  • فضا: هوش مصنوعی می‌تواند به کنترل از راه دور فضاپیما، ساخت مدل‌های جدید فضاپیما، ارسال آن‌ها به فضا و…. کمک کند. 
  • بازاریابی: هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی می‌تواند به فروش بیشتر محصولات، استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های خاص در بازاریابی کمک بسیاری کند. 
  • مهندسی: یکی از پرکاربردترین حوزه‌هایی که از هوش مصنوعی در آن استفاده می‌کنند، بخش مهندسی است. طراحی و ساخت سیستم‌های هوشمند، تشخیص گسل، تولید ابزار و وسایلی که مانع تقلب در فروشگاه‌ها می‌شود و… تنها موارد محدودی از کاربرد هوش مصنوعی در بخش مهندسی است. 
  • رباتیک: ربات‌های شبیه سازی شده می‌توانند در بخش‌های مختلفی کارآمد باشند. به عنوان مثال ربات‌های هوشمندی که وظیفه جاروکشیدن و نظافت را به عهده دارند یکی از موثرترین و کارآمدترین ربات‌هایی هستند که ساخته شده‌اند. 
  • مدیریت اطلاعات: بسیاری از شرکت‌ها برای نظم دادن به سازمان و مجموعه خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در واقع هوش مصنوعی واریز مبلغ، خرید اینترنتی، کنترل موجودی انبار و… را در سازمان انجام می‌دهد. 
  • نظامی: بسیاری از کشورهای جهان از لحاظ بودجه، بسیار غنی هستند. از این رو سعی می‌کنند تا در بخش نظامی و دفاع از کشور خود بودجه بیشتری را صرف کنند. استفاده از هوش مصنوعی در بخش نظامی توانسته از حملات سایبری به پایگاه‌های نظامی این کشورها جلوگیری کند. در مقابل بسیاری از افراد هم با استفاده از هوش مصنوعی حملات تهاجمی به دیگر کشورها انجام می‌دهند. امروزه دیگر جنگ با اسلحه و نبرد تن به تن معنا ندارد. 

آیا هوش مصنوعی جایگزین همه مشاغل خواهد شد؟

به طور کلی هوش مصنوعی به کارآمدتر شدن انسان‌ها کمک خواهد کرد. اما آیا می‌تواند با پیشرفتی که دارد جایگزینی مناسبی برای انسان‌ها در مشاغل مختلف باشد؟ شاید پیشرفت آن و جایگزین کردن هوش مصنوعی به جای انسان بتواند فاجعه بزرگی را رقم بزند. در حال حاضر به دلیل ماشینی شدن کسب و کارها، انسان‌های بسیاری شغل خود را از دست داده‌اند. اگر همین روال ادامه پیدا کند کنترل برخی کارها از دست انسان خارج خواهد شد. البته در این میان مشاغلی هستند که هوش مصنوعی می‌تواند در آن‌ها فعالیت مفیدی داشته باشد، در مقابل هم مشاغلی هستند که هوش مصنوعی نمی‌تواند دخالتی در آن داشته باشد. 

  • مشاغلی که هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان شود: راننده تاکسی و اتوبوس، مسئول پذیرش ،پیک، جراحان، سربازان، کارگر کارخانه‌ها، فروش، گارد امنیتی، حسابدار، کشاورز
  • مشاغلی که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین انسان شود: توسعه دهندگان نرم افزار، نویسنده، مدیر منابع انسانی، وکیل، روانپزشک، رقصنده، برنامه‌ریز مراسمات

از کجا هوش مصنوعی را شروع کنم؟

یادگیری هوش مصنوعی و کار با آن می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری را در زندگی، پیش روی شما قرار دهد. هرچه بیشتر با این حوزه آشنا شوید می‌توانید با خلاقیت و نبوغ خود موجب ساخت محصولات جدید و راه‌اندازی کسب و کار خاصی شوید. در حال حاضر برای آموزش هوش مصنوعی می‌توانید با کمک فضای مجازی و استفاده از برنامه‌های مختلف، به صورت آنلاین و بدون کلاس‌ها حضوری اقدام کنید.
همواره باید به این نکته هم توجه داشته باشید که هوش مصنوعی حوزه‌ای نیست که بتوانید به راحتی به آن تسلط پیدا کنید. برای یادگیری آن باید وقت و زمان بسیاری صرف کنید و علاوه بر این موضوع از منابع مختلف استفاده کنید. افرادی که علاقه‌مند به این حوزه هستند و قصد یادگیری آن را دارند باید علاوه بر اینکه زمان مناسب را به یادگیری خود اختصاص ‌دهند، نسبت به برخی از مباحث و مطالب تسلط کافی و لازم را داشته باشند. پس برای یادگیری هوش مصنوعی به چند نکته توجه داشته باشید:

تسلط کامل به علم ریاضی

برای یادگیری هوش مصنوعی باید نسبت به مباحث ریاضی شناخت و اشراف کامل داشته باشید. هر بخش هوش مصنوعی با ریاضی در ارتباط است به همین دلیل نمی‌توان بدون داشتن پایه قوی در مبحث ریاضیات اقدام به یادگیری این حوزه کنید. برای یادگیری هوش مصنوعی علاوه بر اینکه باید محاسبات بسیار قوی داشته باشید باید نسبت به مباحث مختلفی چون جبر خطی تسلط و اشراف کامل داشته باشید. یادگیری آمار و احتمالات در ریاضیات، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارشات استفاده می‌شود. 

روی یک موضوع تمرکز کنید

هوش مصنوعی هم مانند دیگر رشته‌ها دارای بخش‌های مختلفی است. به هیچ عنوان نمی‌توانید همزمان نسبت به یادگیری بخش‌های مختلف اقدام کنید. بهتر است با توجه به علایق و سلایق خود یکی از زیرشاخه‌ها را انتخاب کنید و نسبت به یادگیری آن اقدام کنید.  

مباحث را بشناسید

قبل از اینکه مشغول یادگیری شوید بهتر است برای آشنایی بیشتر مباحث را مورد ارزیابی قرار دهید و بشناسید. با این کار می‌توانید یک راهنمای خوبی در پروسه یادگیری خود داشته باشید. 

دوره‌ها و منابع کارآمد را شناسایی کنید

به هیچ عنوان به یک منبع برای یادگیری اکتفا نکنید. سعی کنید به منابع مختلفی در فضای مجازی، کتاب‌ها، مقالات و… مراجعه کنید. اگر تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارید می‌توانید از منابع خارجی هم استفاده کنید، قطعا اطلاعات به روز و کارآمدی را در اختیارتان قرار می‌دهند. 

به زبان برنامه‌نویسی توجه داشته باشید

یکی از مهم‌ترین چالش‌های هوش مصنوعی، زبان برنامه نویسی است. در واقع نوع زبان برنامه نویسی اهمیتی دارد، آنچه اهمیت دارد تسلط به زبان برنامه نویسی می‌باشد. برای انتخاب زبان برنامه نویسی بهتر است به دنبال زبان‌هایی باشید که منابع یادگیری آن‌ها به راحتی در دسترستان باشد. 

کلام آخر

هوش مصنوعی در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است، این کشورها بخشی از بودجه خود را به رشد و توسعه این حوزه اختصاص داده‌اند. در این بخش سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی شما با هوش مصنوعی و گرایشات آن با درآمد رشته هوش مصنوعی در کانادا هم آشنا شوید. میزان حقوق و درآمد افراد فعال در این حوزه را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار دادیم. حال اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید می‌توانید در یکی از گرایشات آن مشغول به کار شوید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله لیست دانشگاه های مهندسی کانادا  از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

برای یادگیری هوش مصنوعی به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟
مدیریت داده‌ها، تجزیه تحلیل داده‌ها، بررسی خدمات، تضمین امنیت، بررسی مدل‌، زبان برنامه‌نویسی از مهارت‌هایی است که فرد برای یادگیری هوش مصنوعی باید به آن‌ها تسلط داشته باشد.
کدام زبان‌ها و برنامه‌ها برای هوش مصنوعی لازم و ضروری است؟
java ،Python ،Lisp ،Prolog و C++  از زبان‌های اصلی برنامه‌نویسی هوش مصنوعی می‌باشد.
بهترین دانشگاه کانادا در زمینه آموزش هوش مصنوعی کدام دانشگاه است؟
دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا
درآمد رشته هوش مصنوعی در کانادا چقدر است؟
درآمد افراد فعال در این حوزه با توجه به نوع گرایشی که دارند متفاوت است. اما به طور معمول میزان درآمد افراد حدود 59 دلار در ساعت است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.