بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 2, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

مهمترین دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 2, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

مهمترین دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

اگر شما قصد دارید برای ادامه تحصیل به کشور کانادا سفر کنید، باید ابتدا درخواست پذیرش خود را برای یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور ارسال کنید. در صورت پذیرش درخواست می‌توانید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. همه‌ی افرادی که برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام می‌کنند، نمی‌توانند از جانب سفارت کانادا ویزا دریافت کنند. بنابر دلایل مختلفی ممکن است درخواست ویزای فرد رد شود. اما دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا چه می‌تواند باشد، تا با دانستن و آگاهی از آن‌ها مانع رد شدن ویزای تحصیلی شوید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا

درخواست ویزای تحصیلی فرد می‌تواند به دلایل مختلفی رد شود، ازجمله این دلایل عبارتنداز:

نقص در مدارک

یکی از رایج‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای فرد، کامل نبودن مدارک است. بهتر است قبل از اینکه مدارک خود را به سفارت بفرستید، یکبار دیگر آن‌ها را چک کنید هرگونه عیب و نقصی در مدارک می‌تواند پروسه اخذ ویزا را به تعویق بیندازد. نقص در مدارک می‌تواند در رابطه با هر موضوعی چون عکس گرفته شده، نقص در ریزنمرات ارسال شده و… باشد.

نداشتن تمکن مالی

برای ورود به کشور کانادا و ادامه تحصیل لازم است که تمکن مالی داشته باشید. کشور کانادا برای پذیرش دانشجویان و دانش آموزان این شرط را قرار داده است تا آن‌ها بار اضافی برای دولت کانادا نباشند. میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا نشان دهنده توانایی مالی فرد در پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور کانادا است. فرد متقاضی باید هزینه یک سال تحصیل و زندگی در کشور کانادا را داشته باشد.

نداشتن مدرک زبان

داشتن یا نداشتن مدرک زبان هم می‌تواند یکی از دلایل مهم برای ریجکت شدن ویزای تحصیلی باشد. برای افراد متقاضی که خواهان ادامه تحصیل در مدارس و دبیرستان‌های کشور کانادا هستند داشتن مدرک زبان اجباری نیست. اما افرادیکه قصد دارند در دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل دهند باید یک مدرک زبان(انگلیسی یا فرانسوی) با نمره قابل قبول داشته باشند. در غیراینصورت درخواست ویزای تحصیلی آن‌ها ریجکت خواهد شد.
حداقل نمره مورد نیاز برای مدرک زبان نمره 6.5 است. البته دانش آموزانی که بدون مدرک زبان وارد کشور کانادا می‌شوند هم باید تا قبل از شروع سال تحصیلی در کلاس‌های آموزش زبان کشور کانادا شرکت کنند.

شرایط سنی تحصیل در کانادا

پذیرش تحصیلی کشور کانادا شرایط سنی خاصی ندارد اما برای اخذ ویزای دانشجویی فاکتور سن می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. معمولا بهترین سن برای پذیرش در دوره‌های کالج و دانشگاه سنین 18 سال تا 25 سال است. آمار پذیرفته‌شدگان ویزای تحصیلی در این سنین بسیار بالاست، به طوری که بیش از 90 درصد دانشجویان بین‌المللی در این محدوده سنی قرار دارند.
این موضوع به این معنا نیست که افراد دیگر شانسی برای قبولی ندارند، بلکه نشان دهنده آن است که درصد قبولی افرادی که در این محدوده سنی هستند بیشتر خواهد بود.  

مبهم بودن هدف از تحصیل در کانادا(Study plan)

یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به ریجکت شدن ویزای تحصیلی فرد می‌شود، نداشتن یک Study plan توجیه کننده است. شما باید با هدفی که از تحصیل در کشور کانادا دارید، افسر سفارت را تحت تاثیر قرار دهید. بسیاری از افراد پرونده‌های ضعیفی دارند اما با نوشتن یک استادی پلن خوب توانسته‌اند موجب صدور ویزای دانشجویی خود شوند.
بهتر است برای نگارش استادی پلن از یک مشاور یا وکیل مهاجرت تحصیلی کمک بگیرید. یک فرد حرفه‌ای بهتر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند تا استادی پلن خود را با جزئیات بیشتر و بهتری بنویسید.

تردید افسر مهاجرت درباره بازگشت به کشور

یکی از مهم‌ترین دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا، تردید افسر پرونده درباره بازگشت شما است. در حین مصاحبه با افسر سفارت کانادا باید این اطمینان را به آن‌ بدهید که پس از اتمام تحصیلاتتان به کشور بازمی‌گردید. باید با سند و مدرک ثابت کنید که تنها برای ادامه تحصیل به این کشور سفر می‌کنید. در این مورد داشتن فامیل، دوست نزدیک در کشور کانادا و نام بردن از آن‌ها می‌تواند به ضرر فرد متقاضی باشد. پس بهتر است در صورت داشتن فامیل، دوست و… به هیچ عنوان از آن‌ها نام نبرید.

تعداد بالای پرونده‌ها

کشور کانادا کشوری مهاجر پذیر است و هرساله تعداد بسیار زیادی از دانشجویان و دانش آموزان، این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. تعداد بالای پرونده‌های اخذ ویزا در برابر مدت زمان کوتاهی که وجود دارد می‌تواند یکی از دلایل ریجکت شدن ویزای بسیاری از متقاضیان باشد. دولت کانادا برای بررسی پرونده‌های کشورهایی چون کشور ما(ایران) وقت و زمان کافی را نمی‌گذارد، به همین دلیل درصد ریجکتی ویزای کانادا در بین متقاضیان ایرانی در مقایسه با سایر متقاضیان بسیار بالاست.

مشکلات پزشکی

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی فرد، پرونده پزشکی او است. برخی از بیماری‌ها هستند که در صورت محرز شدن آن‌ها، می‌تواند مانع ورود فرد به کشور کانادا شود. در واقع پرونده پزشکی فرد ممکن است به سه دلیل رد شود:

  • تقاضای بیش از حد برای خدمات بهداشتی و اجتماعی
  • خطر برای سلامت عمومی
  • خطر برای امنیت عمومی

اگر تست‌های پزشکی، مورد تایید پزشک معتمد سفارت باشد و بیماری فرد تایید شود سفارت کانادا به هیچ عنوان اجازه ورود به کشور را صادر نمی‌کند.

سابقه کیفری

مطابق با قوانین کشور کانادا اگر فردی مرتکب جرمی چون نگهداری و قاچاق مواد مخدر، رانندگی پر خطر در اثر مصرف مشروبات الکلی، سرقت، تجاوز و قتل را در سابقه خود داشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند ویزای کشور کانادا را دریافت کند. البته زمان وقوع جرم برای دولت کانادا حائز اهمیت است، در بسیاری از جرایم اگر فرد زیر 18 سال سن داشته باشد ممکن است شانسی برای اخذ ویزای کانادا داشته باشد. البته این موضوع هم به نوع جرم و زمان آن بستگی دارد. 

مدارک جعلی

بسیاری از افراد بنا به مشکلاتی که دارند شاید اقدام به جعل پاسپورت، جعل مدرک تحصیلی و… کنند. در صورتی که از جانب سفارت کانادا این مورد تشخیص داده شود علاوه بر جریمه، ویزای فرد رد خواهد شد. دولت کانادا نام فرد مورد نظر را وارد لیست سیاه خود می‌کند، از این رو شاید برای مدتی هم نتواند برای ویزای کانادا درخواست بدهد. البته مدارک جعلی تنها در مورد مدرک تحصیلی یا کارت پایان خدمت افراد نیست، می‌تواند در ارتباط با مدارک تمکن مالی، مدرک زبان و… باشد.

گپ تحصیلی

در بیشتر مواقع بین دو مقطع تحصیلی ممکن است فاصله زیادی ایجاد شود، در اصطلاح به آن گپ تحصیلی گفته می‌شود. داشتن گپ تحصیلی برای دولت کانادا این شک را ایجاد می‌کند که فرد مورد نظر اطلاعات به روز و مناسبی ندارد. در بسیاری از موارد، فرد توانسته از جانب دانشگاه پذیرش خود را دریافت کند اما از جانب سفارت به دلیل گپ تحصیلی که دارد ریجکت خواهد شد.
در صورتی که فرد بتواند با داشتن اسناد و مدارک معتبر گپ تحصیلی خود را توجیه کند سفارت ممکن است در ریجکت کردن آن صرف نظر کند.

عضویت در گروه های خاص

عضویت در گروه‌های خاص که ممکن است امنیت ملی کانادا را به خطر بیندازد می‌تواند دلیلی برای ریجکت شدن ویزای کانادا باشد. عضویت در گروه‌های تروریستی، گروه‌های جاسوسی، اقدام و مشارکت در گروه‌های خرابکاری و… می‌تواند دلیلی مبنی بر ریجکت شدن ویزای کانادا باشد.

ریجکت ویزای همراه دانشجو یا دانش آموز

یکی از قوانین کشور کانادا در اخذ ویزای تحصیلی آن است که یک نفر می‌تواند به عنوان همراه فرد متقاضی از سفارت کانادا درخواست ویزای همراه کند. معمولا برای دانش آموزان یکی از والدین تقاضای ویزای همراه دارد و برای دانشجو همسر فرد متقاضی، درخواست ویزای همراه می‌کند. دولت کانادا این ویزا را به عنوان ویزای کار کانادا یا ویزای open work permit برای همراه دانش آموز یا دانشجو صادر می‌کند. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که احتمال ریجکت شدن ویزای همراه هم وجود دارد.

بعد از ریجکت شدن ویزای کانادا باید چه کاری انجام داد؟

معمولا افسر پرونده بعد از بررسی پرونده متقاضی، در صورت موافق نبودن ویزای تحصیلی فرد را ریجکت می‌کند. نامه ریجکت ویزای تحصیلی به ایمیل به فرد متقاضی ارسال می‌شود.
در صورتی که نسبت به ریجکت شدن ویزای تحصیلی اعتراضی داشته باشید می‌توانید در یک نامه رسمی و اداری نسبت به ریجکت ویزای تحصیلی خود اعتراض بزنید. اگر مدارک و اسناد جدیدی در رابطه با دلیل ریجکت شدن ویزا دارید، می‌توانید آن را ضمیمه پرونده کنید و برای سفارت کانادا ارسال کنید.

در سال‌های گذشته این پروسه به صورت ارسال نامه و حضوری بوده، اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم حضور سفارت کانادا در ایران و دلایل دیگر ارسال نامه ریجکتی و پروسه آن به صورت اینترنتی شده است.

اعتراض به ریجکت ویزای تحصیلی

معمولا برای اعتراض به ریجکت ویزای تحصیلی، دولت کانادا سه راه پیش روی شما قرار داده است. شما می‌توانید با توجه به دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی خود از یکی از این سه روش برای ثبت اعتراض خود اقدام کنید:

  • درخواست مجدد برای ارزیابی پرونده با فرستادن مدارک کامل‌تر
  • اعتراض علیه تصمیم دادگاه فدرال

ثبت نام برای درخواست جدید ویزای تحصیلی

درصد ریجکتی ویزای کانادا چقدر است؟

طبق آمار منتشر شده تا سال 2020، درصد ریجکتی ویزای تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی به شرح زیر بوده است:

Applicant type

Rejection Ratio

Colleges

43

Universities

43

Bachelor

51

Masters

31

Doctorate

11

Overall

39

 

برای جلوگیری از رد شدن ویزای تحصیلی کانادا چه باید کرد؟

در رد شدن ویزای تحصیلی فرد هیچ شخصی به اندازه افسر پرونده نمی‌تواند تاثیر گذار باشد. تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید آن است که مدارک خود را کامل کنید و به سفارت بفرستید. این موضوع شاید بتواند یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل رد شدن ویزای تحصیلی فرد باشد.
بیشتر افراد برای جلوگیری از رد شدن ویزای تحصیلی کانادا، ترجیح می‌دهند که با یک مشاوره موسسه مهاجرتی در این باره صحبت کنند تا در صورت داشتن هرگونه عیب و نقصی بتوانند آن را برطرف کنند.

کلام آخر

سفارت کشور کانادا بی دلیل هیچگاه نمی‌تواند ویزای تحصیلی فردی را رد کند. اگر قصد ادامه تحصیل در کشور کانادا را دارید بهتر است از دلایلی چون عضویت در گروه‌های خاص، سابقه کیفری، جعل مدرک و… خودداری کنید. این‌ها همه می‌توانند دلیلی بر رد شدن ویزای تحصیلی شما از جانب سفارت کانادا باشد. همچنین توصیه می‌کنیم مقاله مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا را از وبلاگ کن اپلای بخوانید. 

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا ممکن است افسر سفارت کانادا در ریجکت شدن ویزای فرد دچار اشتباه شود؟
بله، افسر هم ممکن است خطا داشته باشد به هر حال او هم انسان است و امکان اشتباه وجود دارد. حجم پرونده‌های درخواست ویزا تحصیلی یا هر نوع ویزای دیگری بالاست، این امکان هم وجود دارد که افسر پرونده دچار اشتباه شود.
در صورت ریجکت شدن ویزا می‌توان اعتراض زد؟
بله، تنها ریجکت شدن ویزا پایان کار نیست. اگر دلیل ریجکتی شما از دلایلی چون مشکل سیاسی، تروریستی، سابقه کیفری و… نباشد و صرفا تنها به دلیل نقص مدارک باشد شما می‌توانید برای بررسی بیشتر پرونده اعتراض بزنید. به این ترتیب از افسر اداره مهاجرت کانادا درخواست می‌کنید که با دقت بیشتری پرونده را مورد بررسی قرار دهد.
هزینه رفع ریجکتی ویزای کانادا چقدر است؟
معمولا وکلای موجود در کشور کانادا برای رفع ریجکتی ویزای کانادا و مراجعه به دولت فدرال حدود 5 تا 12 هزار دلار کانادا هزینه دریافت می‌کنند.
رفیوز شدن ویزا از جانب سفارت کانادا چه معنی می‌تواند داشته باشد؟
رفیوز شدن در واقع همان ریجکت شدن ویزای فرد است. سفارت کشور کانادا معمولا را این عبارت استفاده می‌کند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.