بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 2, 2022
18 دقیقه زمان مطالعه

روش های مهاجرت به کانادا : بررسی شرایط و هزینه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 2, 2022
18 دقیقه زمان مطالعه

روش های مهاجرت به کانادا : بررسی شرایط و هزینه ها

کانادا مقصد خوبی برای مهاجران است؛ زیرا علاوه بر فرهنگ پذیرای مهاجر، برنامه‌های مهاجرتی متنوعی دارد. بسته به اینکه در چه سنی هستید، چه مدرک تحصیلی و سوابق شغلی دارید، از نظر مهارت‌های زبانی در چه سطحی هستید و میزان سرمایۀ شما چه‌قدر است انتخاب روش مهاجرت متفاوت خواهد بود. در این مطلب دربارۀ روش های مهاجرت به کانادا و شرایط و هزینه‌های هر روش صحبت می‌کنیم. پس اگر قصد مهاجرت دارید، اما هنوز مناسب‌ترین روش را انتخاب نکرده‌اید، این متن کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای خود و همراهان‌تان بگیرید.

بیشتر بخوانید:

مزایای مهاجرت به کانادا

کانادا کشوری با تنوع زیستی بالا، کوه‌‌های سربه‌فلک‌کشیده، جنگل‌های سرسبز و سواحل زیبا است. با وجود پیشینۀ تاریخی و فرهنگی امروزه به کشوری مدرن و پیشرفته تبدیل شده است. فرهنگ مردم کانادا از افرادی با عقاید و مذاهب مختلف استقبال می‌کند. مردم این کشور به بیش از 200 زبان مختلف صحبت می‌کنند، اما زبان رسمی آن‌ها انگلیسی و فرانسوی است.

کانادا نرخ بیکاری پایین و بازار کار فعالی دارد. به‌علاوه امکان فعالیت و رشد در این کشور امریکای جنوبی برای مهاجران هم فراهم است. بهره‌مندی از سیستم جهانی مراقبت‌های بهداشتی، حمایت‌های اجتماعی و خدمات آموزشی سطح بالا امتیاز دیگر مهاجرت به کانادا، مخصوصا برای خانواده‌ها است.

کانادا یکی از امن‌ترین کشورها در مورد حمایت از حقوق و آزادی‌های فردی هم هست. همچنین نرخ پایین جرم و جنایت، دوری از جنگ و تنش‌های سیاسی، داشتن ثبات اقتصادی و ارزش بالای دلار کانادا فرصت مناسبی برای ساختن زندگی آرام و خوش‌آتیه‌ای برای شما فراهم می‌آورد.

بگذارید کمی بیشتر دربارۀ انواع روش های مهاجرت به کانادا توضیح دهیم و مزایا و معایب هر یک را بسنجیم.

روش های مهاجرت به کانادا

مهاجرت تحصیلی کانادا

هر ساله بیش از صدهزار دانشجوی بین المللی به کانادا مهاجرت می‌کنند. این کشور دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر و مدارک تحصیلی باارزشی در سطح جهان دارد. همچنین پس از پایان تحصیل هم روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا چندان دشوار نیست. در نتیجه تحصیل در کانادا همواره یکی از اهداف پرطرفدار در میان جوانان ایرانی است.

به‌ویژه اگر سابقۀ تحصیلی و پژوهشی خوبی داشته باشید و از زمان دریافت آخرین مدرک تحصیلی‌تان مدت زیادی نگذشته این روش می‌تواند گزینۀ خوبی برای‌تان باشد.

شرایط مهاجرت تحصیلی کانادا

خوب است بدانید، مثل کشور ما، تمام کودکان در کانادا 12 سال تحصیلی را می‌گذرانند. هزینه مدارس کانادا به نوع مدرسه- دولتی یا خصوصی- بستگی دارد.

برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقطع کارشناسی و بالاتر نیاز به مدرک تحصیلی دیپلم دارید. همچنین داشتن مدرک زبان آیلتس، معمولا با حداقل نمره 6، در بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی ضروری است.

طول دوره کارشناسی در کانادا 3 تا 4 سال است. دورۀ کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال و دکتری حدود 3 تا 5 سال طول می‌کشد. همچنین برای تحصیل دکترا در کانادا پیش از اپلای باید سوپروایز یا استاد راهنمایی پیدا کنید تا از طرح‌تان حمایت کند.

چنان‌چه قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور امریکای شمالی را دارید، لازم است شرایط خود را از نظر موارد زیر هم بررسی کنید:

  • سن و گپ تحصیلی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • داشتن رزومۀ قوی شامل سوابق تحصیلی، معدل بالا، سابقۀ کاری مرتبط و انگیزه‌نامۀ مناسب

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی کانادا

معمولا هزینه ویزای تحصیلی کمتر از سایر روش های مهاجرت به کانادا است. همچنین این روش مدارک پیچیده و زیادی هم نمی‌خواهد. هزینه‌ مهاجرت تحصیلی کانادا معمولا شامل موراد زیر می‌شود:

  • آزادسازی مدارک تحصیلی قبلی از دانشگاه‌های ایران (در صورتی که در دوره‌های روزانه تحصیل کرده باشید)
  • هزینۀ ارزیابی تمامی مدارک تحصیلی شما (شامل گواهینامه‌ دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
  • آزمون زبان (IELTS یا CELPIP کانادا)
  • آزمایش‌های پزشکی در کشور مبدا و سایر هزینه‌های جزئی تشکیل پرونده

هزینه‌ شهریه در دانشگاه‌های بین المللی کانادا متفاوت است. به عنوان مثال در مقطع کارشناسی حدود 10 تا 30 هزار دلار کانادا در سال و دورۀ کارشناسی ارشد حدود 12 تا 17 هزار دلار کانادا نیاز است.

شرایط بورسیه‌های تحصیلی کانادا

دولت کانادا و دانشگاه‌های این کشور فاندهای تحصیلی متنوعی برای دانشجویان بین المللی دارد. بورسیه مهاجرت تحصیلی کانادا مخصوص مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند و به افرادی اعطا می‌شود که صلاحیت علمی لازم را اثبات نمایند.

رزومه قوی، داشتن مدرک زبان با نمرۀ بالا و نداشتن گپ تحصیلی طولانی از مهم‌ترین شرایط صلاحیت علمی برای بورس تحصیلی کانادا است.

مهاجرت از طریق جاب آفر

اقتصاد کانادا در سالهای اخیر با تمرکز بر نیروی کار ماهر در حال رشد است. همین دلیل کانادا را یکی از مقصدهای برتر برای مهاجرت متخصصان ماهر سراسر دنیا کرده است.

مهاجران برای کار در هر بخش از کشور کانادا آزاد هستند و می‌توانند از حقوق شهروندان بومی برخوردار باشند. دولت کانادا از جذب افرادی با مهارت‌های شغلی استقبال می‌کند، تا به صنعت روبه‌رشد کشور رونق بیشتری ببخشد.

یکی از روش‌های خوب و مطمئن مهاجرت به کانادا جاب آفر است؛ که منجر به اخذ ویزای کاری کانادا می‌شود. بنابراین اگر با کارفرماها ارتباط بگیرید و بتوانید دعوت‌نامۀ شغلی یا جاب آفر تهیه کنید شانس خوبی برای مهاجرت خواهید داشت.

لازم به تاکید است امکان اخذ اقامت دائم از طریق جاب آفر بستگی به سطح شغلی شما و بازار کار آن صنعت در کانادا دارد. در بیشتر برنامه‌های مهاجرتی کانادا از طریق جاب آفر، شغل باید در گروه مشاغل فنی و تخصصی باشد.

مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری

کانادا با ساختارهای اقتصادی و سیاسی پایدار مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاران بین المللی است. بزرگترین صنایع کانادا صنعت فراورده‌های نفتی، معدن، محصولات شیمیایی، فراورده‌های غذایی، صنعت هواپیمایی و حمل و نقل دریایی است. علاوه بر این کانادا یکی از کشورهای پیشرو جهان در تولید تجهیزات پزشکی، ارتباطی و کامپیوتر است.

روش های مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری چند زیرشاخه دارد که در ادامه هر یک را به اختصار بررسی می‌کنیم.

1- ثبت شرکت

بیایید با شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت شروع کنیم. طبق قوانین دولت کانادا افراد مهاجر می‌توانند شرکت خود را در این کشور به ثبت برسانند. اقتصاد پایدار کانادا و نرخ پایین مالیات در این کشور از عوامل تشویقی برای سرمایه‌گذاری در کانادا است.

شرکت‌های مالکیت یگانه (Sole proprietorship)، شرکت‌های چندمالکیتی یا مشارکتی (Partnership) و شرکت‌های سهامی (Corporation) از انواع ساختارهای رایج برای ثبت شرکت در کانادا است.

برای این هدف پس از ثبت نام شرکت و تنظیم اساسنامۀ آن باید محل دفترتان را مشخص کنید. در صورت تایید طرح کسب‌وکار یا بیزینس پلن و برنامه‌های مالی، بعد از ثبت شرکت در کانادا به شما ویزای توریستی تعلق می‌گیرد. با این ویزا می‌توانید فعالیت‌های شرکت را پیش ببرید.

برای اقامت دائم از طریق ثبت شرکت در کانادا لازم است قوانین مرتبط با کارآفرینی در شهر و استان مورد نظرتان در کانادا را مطالعه کنید.

هزینه ثبت شرکت در کانادا

هزینه‌های ثبت شرکت در کانادا به دو عامل مهم بستگی دارد؛ نوع شرکت و ایالت یا استانی که شرکت خود را در آن ثبت می‌کنید. اما به طور معمول برای آغاز سرمایه‌گذاری در کانادا با روش ثبت شرکت حدود 70 تا 200 هزار دلار کانادا سرمایه اولیه نیاز است.

دولت کانادا در راستای سیاست جذب سرمایۀ سرمایه‌گذاران خارجی شرایط خوبی برای اقامت دائم کانادا فراهم کرده است. این روش‌ نسبت به روش‌های غیر فعالی، مانند سرمایه‌گذاری در کانادا از طریق خرید ملک یا سهام، امتیازهای بیشتری دارد.

از آن‌جا که ثبت شرکت در کانادا یک فرایند حقوقی است، توصیه می‌شود در این مسیر از مشاوران حقوقی باتجربه مشورت بگیرید.

2- خوداشتغالی

دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا در یکی از حوزه‌های هنری، فرهنگی و ورزشی هم از روش های مهاجرت به کانادا است.

داشتن تجربه و تسلط کافی روی حوزه کاری‌تان (بیش از دو سال سابقه) و نوشتن رزومۀ قوی می‌تواند شانس دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا را افزایش دهد. سرمایه اولیه برای شروع کار و تمکن مالی برای شش ماه زندگی در کانادا هم جز شرایط مهاجرت خوداشتغالی به کانادا است. این مبلغ برای هر نفر در یک ماه حدود 12 هزار دلار کانادا است.

تعدادی از مشاغل مورد پذیرش در برنامه مهاجرتی خوداشتغالی کانادا را در ادامه می‌بینیم:

  • نویسنده، کتابدار، ویراستار، مترجم، ژورنالیست و روزنامه‌نگار
  • ورزشکار، مربی ورزشی، داور مسابقات ورزشی و مقامات ورزشی
  • هنرمندان هنرهای تجسمی، نقاش، مجسمه‌ساز، هنرمند صنایع دستی و مسئول موزه و گالری
  • تصویرگر، گرافیست، طراح مد، طراح صحنه تئاتر و نمایشگاه، طراح الگوهای چرمی، پارچه‌ای و خزی
  • کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر، کمدین، رقاص، خواننده، نوازنده، رهبر ارکستر، تصویربردار، صدابردار، تکنسین پخش و…

شرایط و مدارک لازم برای ویزای خود اشتغالی کانادا

سن، تحصیلات، سابقۀ کار، مدرک زبان (انگلیسی یا فرانسوی) و توانایی سازگاری با محیط از مهم‌ترین شرایط لازم برای این برنامه مهاجرتی کانادا است.

علاوه بر مدارک عمومی مانند شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، فرم‌های مرتبط با درخواست ویزا، مدارک اثبات تمکن مالی و… مدارک مخصوص به این برنامه را هم باید آماده کنید. رزومه مرتبط با حوزه کاری‌تان، ارائه برنامه سفر شامل جزئیات سفر، محل اقامت، زمان رفت و برگشت و…، همچنین مدارک مربوط به معیار سازگاری با محیط از جمله مدارک لازم برای ویزای خوداشتغالی کانادا است.

هزینه اخذ ویزای خوداشتغال معمولا شامل هزینه‌های مشترک درخواست ویزای کانادا می‌شود؛ هزینه بررسی پرونده، هزینه‌های مربوط به آزمون‌های زبان و ترجمۀ مدارک تحصیلی و…

با این روش می‌توانید از امتیازهایی مثل امکان راه‌اندازی کسب‌وکار در کانادا، اجازۀ همراه‌بردن اعضای خانواده (همسر و فرزندان زیر 21 سال) و اخذ اقامت دائم کانادا پس از 34 ماه برخوردار شوید. البته زمان طولانی پروسۀ اخذ ویزای خوداشتغالی و سیستم امتیازدهی سخت‌گیرانۀ این برنامه مهاجرتی هم از معایب آن است.

3- خرید بیزینس

با وجود سیاست‌های جدید دولت کانادا و قوانین حمایتی از مهاجران بین المللی و ارائۀ طیف متنوعی از منابع تجاری کانادا مقصد خوبی برای مهاجرت است.

چنان‌چه سرمایۀ کافی برای راه‌اندازی یا خرید کسب‌وکار، استارتاپ یا شرکت داشته باشید مهاجرت کانادا از طریق سرمایه‌گذاری به شما پیشنهاد می‌شود. اما برای اخذ ویزا کانادا از طریق سرمایه‌گذاری چه میزان سرمایه لازم است؟

روش‌های مهاجرت به کانادا با سرمایه‌گذاری بسیار متنوع است. زیرا هر استان برنامه‌‌های سرمایه‌گذاری مهاجرتی مختص خود دارد. معمولا برای برنامه‌های کارآفرینی مهاجرتی بین 100 تا 400 هزار دلار تزریق سرمایه نیاز است. در برخی از استان‌ها، مانند بریتیش کلمبیا و انتاریو، خرید بیزینس منجر به اخذ ویزای کار می‌شود و در استان‌های دیگر امکان اخذ اقامت دائم کانادا را فراهم می‌کند. بنابراین لازم است شرایط و مقررات استان مورد نظرتان برای مهاجرت را مطالعه کنید.

4- استارتاپ ویزا

مهاجرت کانادا از طریق استارتاپ ویزا یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در کانادا است. این برنامه مهاجرتی به بازرگانان و کارآفرینان اجازه می‌دهد به سرزمینی پر از فرصت مهاجرت کنند. شما هم می‌توانید با ایجاد شغل یا کارآفرینی مطابق استانداردهای صنعت کانادا از این مسیر اقدام کنید. البته این روش مهاجرت شرایطی دارد؛ از جمله:

  • داشتن حداقل مدرک آیلتس 5
  • ایده‌های تجاری نوآورانه
  • تمکن مالی برای زندگی در کانادا

نکات ضروری دربارۀ شرایط ویزای استارتاپی کانادا

داشتن بیزینس یا کسب‌وکار واجد شرایط و دریافت نامۀ پشتیبانی از یک سازمان تعیین‌شده ضروری است. سازمان نوعی گروه تجاری است که برای سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از استارت‌اپ‌ها تایید شده. شما باید با این سازمان تماس بگیرید و آن‌ها را متقاعد کنید که ایدۀ شما ارزش حمایت دارد.

مهارت‌های زبانی یا توانایی ارتباط و کار به زبان انگلیسی و فرانسوی یکی از شرایط مهم این برنامۀ مهاجرتی است. این توانایی شامل مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت‎کردن می‌شود.

دولت کانادا از مهاجران ویزای استارتاپی حمایت مالی نمی‌کند. بنابراین هنگام درخواست ویزا باید ثابت کنید پس از ورود به کانادا امکان تامین مالی خود و خویشاوندان همراه‌تان را دارید. این مبلغ با توجه به تعداد اعضای خانواده شما تعیین می‌شود.

هر ساله هزاران درخواست به ادارۀ مهاجرت کانادا ارسال می‌شود. اما تعداد کمی از آن‌ها برای اخذ ویزای استارتاپی پذیرفته می‌شوند. همچنین با وجود امکان مهاجرت با اعضای خانواده احتمال دارد امکان اقامت دائم از همان ابتدا فراهم نباشد. به عبارتی پس از 2 تا 3 سال از شروع کسب‌وکارتان می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید. در نتیجه با وجود مزایای ذکرشده، کارآفرینی در کانادا یکی از پیچیده‌ترین روش‌های مهاجرت است.

مهاجرت اکسپرس اینتری کانادا

اکسپرس اینتری (Express Entry) در اصل نوعی برنامۀ مهاجرتی نیست. بلکه سیستمی است که روند درخواست مهاجرت به کانادا را مدیریت می‌کند. در واقع مسیر مهاجران با مهارت‌های خاص را، که به دنبال اقامت دائمی کانادا هستند، تسهیل می‌کند.

این سیستم سه برنامه اصلی مهاجرت اقتصادی فدرال را مدیریت می‌کند و با برنامه‌های استانی و ایالتی کانادا مرتبط است. برنامه‌های مهاجرتی فدرال را در ادامه می‌بینید:

  • Federal Skilled Worker Program
  • Federal Skilled Trades Program
  • Canadian Experience Class

در این سیستم مبتنی بر امتیاز متقاضیانی که بالاترین رتبه را کسب کنند، موفق به دریافت دعوت‌نامه اقامت دائم کانادا می‌شوند.

شرایط ویزای اکسپرس اینتری

در صورتی که حداقل معیارهای لازم در یک مورد از سه برنامه اقتصادی گفته‌شده را داشته باشید؛ می‌توانید درخواست‌تان را به ادارۀ مهاجرت کانادا بفرستید.

برای این منظور باید یک پروفایل بسازید. جزئیات مورد نیاز، شامل سطح تحصیلات، تجربۀ کار، مهارت‌های زبان، وضعیت تاهل و… را به صورت صریح مطرح کنید. پس از ثبت پروفایل در این سامانه نمره CRS یا سیستم رتبه‌بندی جامع دریافت خواهید کرد. این نمره متناسب با شایستگی‌ها و باتوجه به رتبۀ شما در میان جمع متقاضیان ارزیابی می‌شود. هرچه امتیاز بیشتری کسب کنید شانس دریافت دعوت‌نامه اکسپرس اینتری افزایش می‌یابد.

مزایای ویزای اکسپرس اینتری

این سیستم یکی از سریع‌ترین و کارآمدترین روش های مهاجرت به کانادا است که شرایط ویژۀ خود را دارد. گاهی 6 ماه یا کمتر از زمان ثبت مشخصات متقاضی می‌گذرد تا ویزای سکونت دائمی کانادا صادر شود. گرچه تمام متقاضیان شانس دریافت این ویزا را ندارند.

مهاجرت از طریق ازدواج

در فرهنگ و قوانین دولت کانادا انسجام خانواده ارزش زیادی دارد. در نتیجه امکان اخذ اقامت کانادا برای همسر شهروندان و تبعه‌های کانادایی فراهم شده است.

نکتۀ مهم این روش لزوم گذراندن مراحل اخذ ویزا  توسط شخص متقاضی است. به عبارتی داشتن حداقل چند شرط برای اخذ ویزا زیر ضروری است:

  • همسر متقاضی یااسپانسر باید شهروند کانادا باشد یا اقامت کانادا را داشته باشد.
  • اسپانسر باید هنگام فرایند اسپانسری در کشور کانادا سکونت داشته باشد؛ یا تعهد نماید در زمان ورود متقاضی به عنوان شهروند کانادا در این کشور مقیم باشد.
  • در صورتی که افراد متقاضی (همسر یا فرزندان) قادر به تامین مالی خود نباشند، اسپانسر توانایی تامین مالی آن‌ها را داشته باشد. مهم است بتوانید به دولت کانادا اطمینان دهد به حمایت و کمک‌های دولتی نیازی ندارند.

شخص اسپانسر نباید زندانی، ورشکسته یا تحت پیگرد قانونی باشد. همچنین ازدواج اسپانسر و اسپانسرشونده باید مورد قبول کشور مبدا و مقصد باشد. از آن‌جا که در سال‌های گذشته تقلب‌هایی در این مورد صورت گرفته، شرایط سخت‌گیرانه‌تر شده است. بنابراین متقاضی باید بتواند مسئول مربوطه را متقاعد کند که ازدواج واقعی است.

شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج با تبعۀ کانادا یکی دیگر از راه‌ها است که جای بحث بسیاری دارد. اکنون می‌دانید در روش مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ همسر، یکی از زوجین باید قبلا اقامت دائم کانادا را دریافت کرده باشد.

کارت پایان خدمت برای آقایان، کپی از تمام صفحه‌های پاسپورت، کپی از کارت PR شخص اسپانسر، گواهی عدم سوپیشینه، عقدنامه یا سند ازدواج معتبر، کارت ملی و شناسنامه و مدارک اثبات ارتباط بین زوجین از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای مهاجرت با ازدواج است.

اگر این مورد را به عنوان یکی از روش های مهاجرت به کانادا بشناسیم، مزیت‌های مهمی دارد. روند بررسی پروندۀ متقاضیان در آن سریع‌تر است. همچنین فرایندی که متقاضی در این روش طی می‌کند نسبت به سایر روش‌ها پیچیدگی کمتری دارد.

هزینه ویزای ازدواج در کانادا

فرد متقاضی مهاجرت از طریق ازدواج با تبعه کانادا باید هزینه ویزا را بپردازد. این مبلغ که حدود 1050 دلار کانادا است؛ شامل 75 دلار هزینه حمایت مالی، 475 دلار هزینه پردازش متقاضی و 500 دلار حق اقامت دائم می‌شود.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق به دنیا آوردن فرزند

مطابق قانون حق خاک فرزندانی که در کشور کانادا به دنیا می‌آیند تابعیت این کشور را دریافت می‌کنند. این یعنی حتی اگر والدین فرزند تابعیت کانادایی نداشته باشند باز هم این کودک شهروند کانادا به حساب می‌آید.

از سویی دیگر مطابق قانون کانادا برای اینکه شخصی اسپانسر مهاجرت خویشاوند خود شود باید حداقل 18 سال سن داشته باشد. بنابراین تولد فرزند در کانادا به تنهایی منجر به دریافت اقامت والدینش نمی‌شود.

هزینه‌های تولد فرزند در کانادا

هزینۀ تولد طبیعی در کانادا بین 5000 تا 8000 و سزارین 10000 تا 12000 دلار کانادا است. بنابراین برای گرفتن شهروندی کانادا برای فرزندتان علاوه بر هزینۀ زایمان، باید به هزینه‌های مربوط به ویزای توریستی، هزینه بلیط رفت و برگشت، هزینۀ پزشک زنان و زایمان کانادا و هزینه‌های گرفتن پاسپورت کانادایی فرزند را هم اضافه کنید.

برای زایمان در کانادا می‌توانید از ویزای توریستی استفاده کنید و پس از گرفتن پاسپورت کانادایی برای فرزند خود، با پایان یافتن مدت زمان ویزای توریستی، باید به کشور خود بازگردید.

مزیت این روش برای فرزندتان این است که بعد از 18 سالگی می‌تواند تصمیم بگیرد که در کانادا زندگی کند یا نه. همچنین در آن زمان امکان اقدام به منظور اخذ ویزای اسپانسرینگ فرزند برای شما هم هست. اگر قصد دریافت اقامت دائم کانادا در زمان کوتاه‌تری دارید باید سراغ روش‌های دیگر بروید.

مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ

طبق قوانین دولت کانادا شهروندان کانادا یا افراد دارای اقامت دائم می‌توانند برخی از اعضای خانواده‌شان را همراه با خود ببرند. جالب است بدانید با این روش معمولا همسر شما هم می‌تواند اجازۀ کار در کانادا را دریافت کند. بنابراین مهاجرت از طریق اسپانسری همسر و خویشاوند یکی از روش‌های رایج مهاجرت به کانادا است.

مهاجرت با برنامه های استانی کانادا

اگر شما هم جز گروهی باشید که مهارت، تحصیلات یا تجربه‌های شغلی‌تان نقش موثری در اقتصاد یکی از استان‌های کانادا داشته باشد مهاجرت از طریق برنامه استانی کانادا برای شما مناسب است.

ایالت‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، مانیتوبا، ساسکاچوان، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، قلمروهای شمال غربی، نوا اسکوشیا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد و یوکان استان‌هایی هستند که به واسطۀ نیاز به نیروی کار گزینه‌های دردسترس هستند.

پس از اخذ تائیدیۀ استان مورد نظر، با گذشت 6 ماه از ورودتان به کانادا و درصورت داشتن شروط لازم اقامت دائم مجوز شما صادر می‌شود.

یکی از راه‌های مهاجرت استانی از طریق کار و دریافت ویزای PNP کانادا از مسیر روش آنلاین اکسپرس اینتری می‌گذرد. در بخش‌های قبلی به سیستم اکسپرس اینتری کانادا اشاره کردیم.

روش بعدی درخواست ویزای استانی کانادا ارسال نامۀ کاغذی به اداره مهاجرت کانادا است. به این نامه مدارکی از جمله گواهی عدم سو پیشینه و معاینه‌های پزشکی هم ضمیمه کنید. مدت زمان بررسی پرونده در این روش نسبت به اکسپرس اینتری طولانی‌تر است. در صورت دریافت نامه از کارفرما در یکی از ایالت‌ها یا همان جاب آفر می‌توانید مدت 2 سال در کانادا زندگی و فعالیت کنید. این کار شانس دریافت اقامت دائمی کانادا را افزایش می‌دهد.

مهاجرت از طریق پناهندگی

فرایند پناهندگی در هر کشور جهان با دردسرهای فراوان قانونی، خطرات و مشکلات بسیاری گره می‌خورد. بنابراین به عنوان روش‌های پیشنهادی برای مهاجرت به کانادا توصیه نمی‌شود. با وجود این بد نیست کمی دربارۀ قوانین و شرایط مهاجرت از طریق پناهندگی کانادا بدانید.

دولت کانادا از دو روش درخواست پناهندگی افرادی را که به دلایل مختلف مورد خطر از جانب حکومت خود هستند می‌پذیرد: از طریق اسپانسرها و همچنین کمک‌های مردمی.

پناهنده‌هایی که از طریق اسپانسر مورد حمایت قرار می‌گیرند می‌توانند در خارج از خاک کانادا اقدام کنند. این دسته از افراد لازم است هنگام ورود به کانادا با ارئۀ مدارکی در راستای اثبات ادعای‌شان درخواست پناهندگی را مطرح نمایند.

اما سایر افراد باید ابتدا وارد خاک کشور کانادا شوند. سپس با مراجعه به ادارۀ پناهندگی درخواست‌شان را اعلام کنند. متقاضیان پناهندگی به هیچ وجه حق کار در خاک کانادا را ندارند. مگر اینکه مدت ۱۸۰ روز از تاریخ ارائه درخواست پناهندگی آن‌ها گذشته و هنوز رایی صادر نشده باشد. نکته مهم دیگر این است که اگر با درخواست پناهندگی فردی موافقت شود، آن شخص دیگر قادر به بازگشت به کشورش نخواهد بود.

شرایط عمومی مهاجرت به کانادا چیست؟

یکی از دغدغه‌های اصلی دربارۀ شرایط، مدارک مورد نیاز و هزینۀ مهاجرت به کانادا است. همان‌طور که دیدید هر برنامۀ مهاجرتی شرایط خاصی دارد. اما معمولا نقطه اشتراک همۀ روش های مهاجرت به کانادا نیاز به مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی و سوابق کاری و گواهی تمکن مالی برای هزینۀ یک سال زندگی در این کشور است.

در حال حاضر کمترین بودجه مورد نیاز برای یک نفر، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ویزا و اقامت، 13310 دلار کانادا و برای دو نفر 16570 دلار است. به ازای هریک از اعضای خانواده حدود 3500 دلار به این مبلغ اضافه می‌شود. البته هزینه زندگی در کانادا به شهر مقصد شما، سبک زندگی‌تان و عوامل متعدد دیگر وابسته است.

مهاجرت به کانادا با ویزای توریستی

علاوه بر روش‌های گفته‌شده اخذ ویزای توریستی کانادا هم یکی از راه‌هایی است که برای این هدف امکان‌پذیر است. گرچه پیشنهاد می‌شود پیش از ورود به کانادا با ویزای توریستی سایر روش‌ها را با توجه به شرایط خودتان به‌دقت بررسی کنید. در این‌صورت احتمالا با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید و احتمال از دست‌دادن زمان یا سرمایه بسیار پایین‌تر می‌آید.

انتخاب بهترین روش مهاجرت به کانادا با شما است

در سال‌های گذشته ایرانیان زیادی کانادا را به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب کرده‌اند و زندگی موفقی در این کشور ساخته‌اند. زیرا شانس موفقیت، رشد و کسب جایگاه اجتماعی مناسب و بهره‌مندی از امکانات رفاهی در آن بالا است.

در این پست با توضیح روش های مهاجرت به کانادا تلاش کردیم مسیر ساختن آینده‌ای درخشان برای شما و خانواده‌تان را هموار کنیم.

 

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا وجود دارد؟
بله. معمولا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بورس و فاندهای تحصیلی متنوعی برای دانشجویان بین المللی هست. این بورس‌ها به دانشجویان دارای نمرات و معدل خوب و نمره آیلتس بالا و مقالات ISI تعلق می‌گیرند.
شرایط دریافت ویزای کانادا از طریق جاب آفر چیست؟
در بیشتر برنامه‌های مهاجرتی کانادا از طریق جاب آفر، شغل متقاضی ویزا باید در گروه مشاغل فنی و تخصصی باشد.
در روش مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری امکان اخذ اقامت دائم هست؟
بله. سیستم اکسپرس اینتری یکی از روش‌های سریع برای مهاجرت به کانادا است. گاهی کمتر از 6 ماه پس از ساختن پروفایل در این سیستم و ثبت مشخصات متقاضی ویزای اقامت دائمی کانادا برایش صادر شود.
شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه‌های استانی کانادا چگونه است؟
در صورت داشتن تحصیلات، مهارت و سوابق شغلی مرتبط با نیازهای موجود در برنامه‌های یکی از استان‌های کانادا می‌توانید از این طریق اقدام به درخواست ویزای کار کانادا کنید.
مناسب‌ترین راه برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در کانادا چیست؟
ثبت شرکت، خرید بیزینس، اخذ ویزای خود اشتغالی و استارتاپ ویزا از روش‌های سرمایه‌گذاری در کانادا است. هر یک از این روش‌ها شرایط و امتیازهای خاصی دارند.
آیا امکان مهاجرت به کانادا از طریق همسر وجود دارد؟
بله. تقریبا هنگام مهاجرت از طریق تمام برنامه‌ها می‌توانید خانواده را همراه ببرید. اما همسر متقاضی ویزا، به عنوان اسپانسر، باید شهروند کانادا یا دارای اقامت دائم این کشور باشد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.