بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 8, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

شرایط تحصیل در کانادا چیست؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 8, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

شرایط تحصیل در کانادا چیست؟

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها، مدارس و کالج‌های کشور کانادا را دارید، باید قبل از اقدام به اخذ پذیرش در رابطه با قوانین پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی اطلاعات کاملی داشته باشید. کشور کانادا، کشوری بسیار قانون‌مندی است، همانطور که سطح کیفت آموزش در این کشور بسیار بالاست. این کشور در مورد رعایت قوانین و چهارچوب‌های لحاظ شده هم سطح بسیار بالایی دارد. برای پذیرش در هر مقطع تحصیلی باید مدارک و شرایط لازم را با توجه به همان مقطع داشته باشید.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با شرایط تحصیل در کانادا بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

شرایط تحصیل در کانادا چیست؟

برای ادامه تحصیل در کشور کانادا همانند سایر کشورهای جهان شرایط و مدارکی لازم است که قبل از درخواست ویزا باید نسبت به اخذ آن‌ها اقدام کنید. این شرایط عبارتنداز:

تمکن مالی

برای ادامه تحصیل در کشور کانادا باید مدارک مربوط به تمکن مالی خود را ارائه دهید. از طریق تمکن مالی می‌توانید به دولت کانادا ثابت کنید که علاوه بر هزینه‌های تحصیل، توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی در این کشور را دارید. در واقع فرد متقاضی باید مدارکی را ارائه دهد تا به دولت کانادا ثابت شود که توانایی پرداخت سالانه 10 هزار دلار را به ازای هر نفر دارد.

سن مناسب

برای پذیرش در مدارس، کالج و دانشگاه‌های کشور کانادا شرط سنی وجود دارد. شرط سنی برای مقاطع مختلف تحصیلی عبارتنداز:

  • مقطع دبیرستان: حداکثر سن 17 سال
  • کالج: متقاضیان برای ورود به کالج محدودیت سنی خاصی ندارند اما، معمولا سفارت کانادا درخواست پذیرش افرادی را که سن آن‌ها بین 17 تا 35 سال است را بیشتر بررسی می‌کند.
  • مقطع کارشناسی: حداکثر سن 27 سال
  • مقطع کارشناسی ارشد: حداکثر سن 31 سال
  • مقطع دکترا: حداکثر سن 40 سال

دلیل مناسب برای گپ تحصیلی

اگر دانشجو برای وقفه تحصیلی پیش آمده دلیل موجهی نداشته باشد، از ادامه تحصیل در آن دانشگاه محروم خواهد شد. ممکن است سفارت این موضوع را دلیل ریجکت ویزای متقاضی عنوان کند. سفارت‌های بسیاری از کشورها چون کانادا، آلمان، ایتالیا و … روی گپ تحصیلی متقاضیان بسیار حساس هستند. پس باید دلیل موجهی برای این وقفه داشته باشید.

مدرک زبان با نمره قابل قبول

یکی از شرایط تحصیل در کانادا، داشتن مدرک زبان انگلیسی است. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا، داشتن مدرک زبان(آیلتس) با حداقل نمره 6 را شرط اصلی ورود به دانشگاه قرار داده‌اند.

کامل بودن مدارک

یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در کانادا کامل بودن مدارک است. اگر در مدارک نقص یا کم و کاستی وجود داشته باشد به راحتی از جانب دانشگاه رد می‌شود و این موضوع می‌تواند دلیلی بر عدم پذیرش ویزای تحصیلی کانادا فرد متقاضی باشد.

شرایط تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف چیست؟

معمولا در هر مقطع تحصیلی شرایط برای دانش آموزان و دانشجویان متفاوت‌تر از قبل خواهد بود. به عنوان مثال شرایط ورود و پذیرش در کالج‌ها و مدارس کشور کانادا با شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور بسیار متفاوت است. در ادامه شرایط مقاطع تحصیلی مختلف کشور کانادا را بررسی خواهیم کرد:

شرایط تحصیل در دبیرستان

در کشور کانادا مقطع دبیرستان را با نام دوره دوم متوسطه می‌شناسند، معمولا چهار تا شش سال پایانی تحصیلات دانش‌آموزان در این مقطع سپری خواهد شد. سال تحصیلی دبیرستان‌ها از ماه سپتامبر آغاز می‌شود و تا ماه ژوئن ادامه دارد. افرادی که در مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل هستند همگی حداکثر 17 یا 18سال سن دارند.
هزینه تحصیل دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان با توجه به نوع مدرسه و ایالتی که در آن قرار دارند، بین 14 هزار دلار تا 20 هزار دلار در سال است. از طرفی ادامه تحصیل در دبیرستان‌های کانادا به مدرک زبان نیاز ندارد. طول ترم این مقطع تحصیلی حدود 10 ماه است که به دو ترم پنج ماهه تقسیم می‌شود.

شرایط تحصیل کالج های کانادا

افرادی که قصد ادامه تحصیل در کالج را دارند باید دوره تحصیلی 12 ساله خود را طی کرده باشند. تمام افراد با حداکثر 35 سال سن می‌توانند نسبت به اخذ ویزای تحصیلی از طریق ثبت نام در کالج‌های کانادا اقدام کنند. هدف از ورود به کالج‌های کشور کانادا تقویت خلاقیت و مهارت فرد است، دوره‌های کالج معمولا دو تا سه ساله هستند.
متقاضیانی که حداکثر 18 سال سن داشته باشند، می‌توانند بدون نیاز به مدرک زبان وارد کالج‌های کانادا شوند. اما متقاضیانی که بالای 18 سال سن دارند برای ادامه تحصیل در کالج‌های کانادا نیاز به مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی دارند.

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس

برای ورود به این دوره متقاضی باید حداقل معدل 14 داشته باشد، از طرفی مدرک زبان با حداقل نمره 6 برای ثبت نام در این مقطع اجباری است. درصورتی که دانشجو مدرک زبان معتبر نداشته باشند و دانشگاه آن را تایید نکند، باید یک دوره آموزشی 6 ماهه زبان انگلیسی را در کانادا بگذارند. بعد از آن با تایید دانشگاه می‌تواند در مقطع کارشناسی تحصیلات خود را ادامه دهد.
رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشور کانادا در مقطع کارشناسی تنوع بسیار زیادی دارند، طول دوره این مقطع معمولا چهار سال است. پس از چهار سال دانشجو می‌تواند برای پیدا کردن کار مرتبط با رشته تحصیلی خود، در کشور کانادا اقدام کند یا درصورت تمایل ادامه تحصیل بدهد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از بورسیه تحصیلی هم استفاده کنند، اما اخذ بورسیه تحصیلی کانادا دارای شرایط و ضوابط بسیار خاصی است.

شرایط تحصیل در کانادا فوق لیسانس 

یکی از مقاطع تحصیلی مورد علاقه‌ی دانشجویان در کشور کانادا، مقطع فوق لیسانس(ارشد) است. این دوره حدود یک تا سه سال با توجه به نوع رشته به طول می‌انجامد. برای ورود به این دوره علاوه بر اینکه باید دوره کارشناسی را با موفقیت طی کرده باشید، باید دارای مدرک تافل با نمره بالای 80 ویا مدرک آیلتس با نمره بالای 6.5 باشید.
میزان هزینه در این مقطع تحصیلی با توجه به نوع رشته و نوع دانشگاه بسیار متغیر خواهد بود. به طور میانگین هزینه‌ی این دوره 13 تا 26 هزار دلار کانادا در سال عنوان شده است.

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

سطح بالای دانشگاه‌های کشور کانادا در مقطع دکترا، باعث شده تا دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل دانشگاه‌های این کشور را انتخاب کنند. در حال حاضر 6 دانشگاه مطرح کشور کانادا در بین 100 دانشگاه برتر جهان در مقطع دکترا قرار دارند. تحصیل در این مقطع حدود 3 تا 6 سال طول می‌کشد. ازجمله شرایط تحصیل در مقطع دکترا علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد با نمره قابل قبول، مدرک معتبر زبان انگلیسی یا فرانسه و مدرک GRE  است. یکی از مزایای ادامه تحصیل در این در کشور کانادا، هزینه‌های پایین آن است. معمولا هزینه تحصیل در این مقطع هر سال حدود 10هزار دلار تا 21 هزار دلار کانادا است.

شرایط تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان چیست؟

بسیاری از کالج‌های کشور کانادا هستند که بدون مدرک زبان، اقدام به پذیرش و ثبت نام می‌کنند. این نوع پذیرش در کالج‌های کشور کانادا به عنوان پذیرش مشروط(Conditional Offer) معرفی شده است. طبق قوانین مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان، پذیرش فرد متقاضی باید تا قبل از شروع سال تحصیلی، یک دوره آموزشی شش ماه تا یک سال را در مراکز آموزش زبان انگلیسی کشور کانادا بگذارند.

شرایط تحصیل در کانادا با معدل پایین دیپلم چگونه است؟

در صورت داشتن معدل پایین هم می‌توانید در دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا ادامه تحصیل بدهید. اما همواره به این موضوع هم توجه داشته باشید که دانشگاه‌های تراز اول و سطح بالا، معمولا پذیرش دانشجویانی را انجام می‌دهند که معدل بالاتری داشته باشند. این مورد در ارتباط با کالج‌های این کشور هم صدق می‌کند. علاوه بر این موضوع افرادی که معدل پایینی دارند در اخذ پذیرش از جانب دانشگاه هم شانس بسیار کمتری دارند.

بررسی شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال

سال تحصیلی برای هر فردی در کشور کانادا از سن 5 سالگی آغاز می‌شود و تا 18 سالگی هم ادامه پیدا می‌کند. اما اگر قصد دارید فرزند خود را برای ادامه تحصیل به این کشور بفرستید، بهتر است در سن 10 سالگی این کار را انجام دهید. در این سن دولت کانادا بسیار راحت‌تر به کودکتان ویزا می‌دهد. از طرفی اقامت دائم فرزندتان در این سن تنها با داشتن قیم امکان‌پذیر است.
ادامه تحصیل فرزندتان تا پایه 11 و 12 ادامه خواهد داشت، بعد از آن فرد می‌تواند تصمیم بگیرند که وارد کالج یا دانشگاه شود. معمولا افراد زیر 18 سال درصورتی که وارد کالج شوند می‌توانند همزمان با تحصیل کار کنند.

کلام آخر

هر مقطع تحصیلی در کشور کانادا دارای شرایط و ضوابط متفاوتی است. برای پذیرش و اخذ اقامت در هر دوره تحصیلی باید مدارک مورد نیاز همان دوره را ارائه دهید، در غیر اینصورت این موضوع می‌تواند دلیلی برای ریجکت شدن پذیرش شما از جانب دانشگاه یا کالج باشد. به همین منظور بهتر است قبل از هر اقدامی به سایت دانشگاه یا کالج مورد نظرتان مراجعه کنید و مدارک و شرایط لازم را مورد بررسی قرار دهید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا بدون مدرک زبان می‌توانم برای پذیرش کارشناسی اقدام کنم؟
خیر، برای پذیرش در این دوره داشتن مدرک زبان الزامی است.
آیا ادامه تحصیل برای افراد زیر 18 سال در کانادا رایگان است؟
خیر، تنها درصورتی رایگان خواهد بود که اقامت دائم کانادا را داشته باشید.
آیا دانش‌آموز می‌تواند همراه با پدر و کادر در کانادا کار کند؟
دانش‌آموزان تنها در زمان تعطیلات تابستانی و تعطیلات کریسمس می‌توانند در خارج از خانه کار کنند.
آیا امکان اخذ پذیرش تحصیلی برای فرد 20 ساله بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟
خیر، این قانون تنها در مورد افراد زیر 18 سال صدق می‌کند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.