بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 26, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 26, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟

سالانه بیش از 190 هزار دانشجو بین‌المللی کشور کانادا را به عنوان مقصدی برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. با توجه به بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌های کانادا هر سال به تعداد دانشجویان اضافه خواهد شد.

اما برای ادامه تحصیل در  کانادا، دانشجو با هزینه‌های بسیاری روبه‌رو است. دانشجویان باید علاوه بر هزینه‌ زندگی در کانادا، هزینه تحصیل را هم باید بپردازند. اگر قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید، تا انتها این مقاله با ما همراه باشید تا با هزینه زندگی در کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا شامل چه مواردی است؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حین مهاجرت به کشور کانادا برایتان مطرح می‌شود، هزینه زندگی در کانادا است. اینکه به چه مقدار پول نیاز دارید؟ هزینه ماهانه چقدر می‌شود؟ کدام هزینه‌ها ضروری هستند؟ از کدام هزینه‌های باید چشم پوشی کرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که هر فردی قبل از مهاجرت باید از خود بپرسد.
کانادا، در میان سایر کشورهای جهان کشوری گران و لوکس است. این کشور در رتبه 24 گران‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته، از طرفی شاخص هزینه زندگی در کانادا به کشورهایی چون آمریکا و انگلیس بسیار نزدیک است. اما هزینه‌ زندگی در کانادا به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

هزینه خوابگاه دانشجویی در کانادا یا اجاره خانه

بخش عظیمی از هزینه‌ زندگی در کانادا مربوط به اجاره خانه و هزینه خوابگاه دانشجویی در کانادا است. معمولا در سال اول دانشگاه به دلیل ناآشنا بودن با شیوه زندگی در این کشور، دانشجویان ترجیح می‌دهند در خوابگاه‌ دانشجویی اقامت داشته باشند، تا با محیط، قوانین و فرهنگ کانادا آشنا شوند. هزینه خوابگاه دانشجویی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا سالانه 3000 تا 7500 است، که معمولا در همان روز اول ثبت نام پرداخت شود. بخش‌های آشپزخانه، سرویس بهداشتی، رختشوخانه به صورت مشترک در بین دانشجویان استفاده می‌شود. اما بعد از گذشت یک سال دانشجویان  می‌توانند با همکلاسی‌های خود آپارتمان مستقل از دانشگاه اجاره کنند و هزینه‌های جاری را بین خود سرشکن کنند.
در بعضی از شهرهای کانادا معمولا دانشجویان اتاقی در کنار یک خانواده اجازه می‌کنند. در این شرایط دانشجو باید علاوه بر پرداخت اجاره ماهانه بین 750 تا 950 دلار، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت که حدود 200 دلار است را بپردازد. در این شرایط دانشجو می‌تواند علاوه بر تقویت زبان انگلیسی خود با فرهنگ، آداب و رسوم مردم کانادا بیشتر آشنا می‌شود. 
اگر قصد اجاره خانه و آپارتمان مستقل دارید بهترین زمان برای این‌کار فصل زمستان است. در این فصل اجاره آپارتمان‌ها در مقایسه با فصل بهار که به اوج خود می‌رسد، بسیار کمتر است.

هزینه حمل و نقل

در بیشتر شهرهای کانادا از جمله تورنتو و مونترال، اتوبوس‌های دوگانه‌سوز و مترو تمام نقاط شهر را تحت پوشش قرار دادند و به راحتی می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهر تردد داشته باشید. هزینه بلیط وسایل نقلیه عمومی حدود 3 دلار و هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر 5 دلار است.
اما این هزینه‌ها برای دانشجویان کمی متفاوت است. معمولا دانشجویان خارجی(بین‌المللی) در این کشور می‌توانند از تخفیف دانشجویی استفاده کنند، به این ترتیب برای حمل و نقل هزینه کمتری می‌پردازند.

هزینه بیمه درمان و دانشجویی

همه دانشجویان در همان بدو ورود خود به کانادا، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. البته نوع بیمه و مدت زمان استفاده از آن با توجه به نوع شهر متفاوت است. معمولا در شهرهای بریتیش کلمبیا، آلبرتا، کبک، لابرادور، مانیتوبا، ساسکاچوان و نیوفاندلند تازمانی که اقامت داشته باشید تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرید. در سایر شهرهای کانادا باید از بیمه خصوصی استفاده کنید که مستلزم پرداخت هزینه است. هزینه بیمه دانشجویان بین‌المللی سالانه 600 تا 1000 دلار است، که در ابتدای سال پرداخت می‌شود.

هزینه خورد و خوراک

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در کانادا، هزینه خورد و خوراک است. میزان هزینه‌ای که برای خورد و خوراک و موادغذایی پرداخت می‌شود کاملا به شرایط اقامت دانشجو بستگی دارد. اگر دانشجو از خوابگاه استفاده کند معمولا هزینه‌ی بسیار کمی را بابت خورد و خوراک می‌پردازد، اگر در کنار یک خانواده زندگی کند در مقایسه با خوابگاه کمی هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. اما دانشجویانی که به صورت مستقل از دانشگاه در آپارتمان زندگی می‌کنند، هزینه بیشتری را برای وعده‌های غذایی باید بپردازند. استفاده از غذاهای رستوران، فست‌فود و…. می‌تواند روی هزینه خورد و خوراک دانشجو تاثیر داشته باشد.

هزینه یک وعده غذایی برای هر نفر در رستوران یا فست‌فود حدود 10 الی 25 دلار است. به این ترتیب اگر دانشجو بخواهد هر سه وعده غذایی خود را از رستوران سفارش دهد روزانه حدود 60 دلار هزینه خورد و خوراک آن می‌شود.
از دیگر هزینه‌های مواد غذایی در کانادا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • آب: 82 دلار
  • شیر یک لیتری:51 دلار
  • نان سفید: 89 دلار
  • 12 عدد تخم مرغ:46 دلار
  • یک کیلو فیله مرغ:29 دلار
  • یک کیلو پنیر: 65 دلار
  • یک کیلو سیب:13 دلار
  • یک کیلو گوشت گوساله:07 دلار
  • یک کیلو موز:74 دلار
  • یک کیلو پرتغال: 02 دلار
  • ……

هزینه تلفن

بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در کانادا شرکتBELL است. بسته‌های مکالمه این شرکت برای دانشجویان بین‌المللی به طور ماهانه حدود 50 تا 120 دلار بوده، کمترین تعرفه مکالمه ماهانه در کانادا حدود 20 دلار است.

هزینه تفریح

کشور کانادا از لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در ادامه به برخی از تفریحات و سرگرمی‌ها در این کشور اشاره می‌کنیم:

  • بلیط سینما (2 نفر):27 دلار
  • بلیط تئاتر بهترین صندلی (2 نفر): 142 دلار
  • پینت بال (1 ساعت): 4 دلار
  • بلیط پیست اسکی (همراه با ویدئو و عکس): 300 دلار
  • بلیط باغ وحش: 28 دلار
  • بلیط گردشگری شهر تورنتو: 72 دلار
  • اجاره تجهیزات اسکی (1 روز): 40 دلار
  • بیلیارد، بولینگ (1 ساعت): 6 دلار

هزینه خرید لباس و …

کانادا کشوری است که آب و هوای سرد آن غالب بر آب و هوای گرم و تابستانی آن است. به همین دلیل لباس‌های زمستانی و گرم بیش از لباس‌های تابستانی کاربرد دارد. اگر به دنبال آن هستید تا هزینه زندگی در کانادا را حداقل برسانید، بهتر است لباس‌های گرم و زمستانی را از حراجی‌های پایان فصل بخرید. در این حراجی‌ها می‌توانید با یک سوم مبلغ، لباس‌های زمستانی خود را تهیه کنید. به عنوان مثال قیمت هر شلوار جین حدود 20 دلار، کفش نایک حدود 70 دلار، بوت زمستانی از 70 تا 130 دلار و ….. است.

هزینه برق، آب و …

از دیگر هزینه‌های زندگی در کانادا می‌توان به هزینه آب و برق اشاره کرد. معمولا این هزینه برای آپارتمان‌های دو خوابه حدود 50 دلار و آپارتمان‌های 4 خوابه حدود 100 دلار است. هزینه آب و برق برای خانه‌های مستقل ویلایی بسیار بیشتر از آپارتمان‌های معمولی بوده، هزینه آب و برق خانه‌های ویلایی حدود 120 دلار در ماه است.

هزینه اینترنت

شاید از خودتان بپرسید هزینه استفاده از اینترنت در کانادا چگونه است؟ افراد مقیم کشور کانادا، هر ساله هزینه بسیار زیادی را برای اینترنت پرداخت می‌کنند. تعرفه‌های اینترنت کشور کانادا در مقایسه با سایر کشورهای جهان کمی بالاتر است، در کشور کانادا هزینه 2 گیگ اینترنت ماهانه برابر با 45 دلار است. در حالی که در کشورهای دیگر چون کره، انگلیس، هلند، دانمارک با این تعرفه اینترنت به صورت نامحدود عرضه می‌شود.  

ایمیل به اساتید خارجی

اصول مکاتبه و ارسال ایمیل به اساتید خارجی چیست؟

مطالعه مقاله

هزینه های تحصیل چه تاثیری روی هزینه های زندگی دانشجویی دارد؟

برای تحصیل در یک کشور دیگر، هزینه‌ی بسیار زیادی باید بپردازید. معمولا افرادی که در کانادا زندگی می‌کنند به صورت رایگان می‌توانند در دانشگاه ادامه تحصیل بدهند، اما برای دانشجویان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه‌های کانادا با پرداخت هزینه و شهریه همراه است. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید باید علاوه بر هزینه‌های زندگی، از هزینه‌های تحصیل هم آگاه باشید.

شهریه دانشگاه

شهریه دانشگاه‌های کشور کانادا معمولا برای افرادی که اقامت دائم داشته باشند رایگان است، اما دانشجویانی که اقامت تحصیلی دارند باید شهریه دانشگاه را بپردازند. معمولا شهریه هر دانشگاهی با توجه به شهر، نوع اقامت و سطح علمی دانشگاه متفاوت است. به عنوان مثال شهریه دانشگاه‌های شهر تورنتو و ونکوور در مقایسه با دانشگاه‌های شهرهای ارزان‌تری چون جانز، منکتن بسیار بیشتر است. تحصیل رایگان در کانادا با دریافت بورسیه نیز امکان پذیر است.

هزینه خرید کتاب، جزوه و لوازم التحریر

هزینه خرید کتاب و لوازم درسی در هر رشته تحصیلی با دیگر رشته‌ها متفاوت است. اما به طور میانگین هر دانشجو در کشور کانادا برای خرید کتاب، لوازم التحریر و جزوه باید هر سال حدود 2000 دلار هزینه کند.

آیا هزینه زندگی در شهرهای مختلف کانادا متفاوت است؟

هزینه زندگی در شهرهای مختلف کانادا با توجه به امکانات رفاهی و خدماتشان بسیار متفاوت است. به همین دلیل مالیات هر شهری با شهر دیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال: هزینه‌ی زندگی در شهر تورنتو کانادا بسیار بیشتر از هزینه‌ی زندگی در منکتن است. برای آشنایی با هزینه زندگی در دیگر شهرهای کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
( همه‌ی قیمت‌ها به دلار کانادا محاسبه شده است)

ونکوور

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 1,447
میانگین اجاره خانه مستقل: 1,470, 265
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 91
اینترنت ماهانه: 64

کلگری

اجاره آپارتمان در مرکز شهر:  1,205
میانگین اجاره خانه مستقل: 491,394
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 97
اینترنت ماهانه: 61

وینیپگ  

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 956
میانگین اجاره خانه مستقل: 300,011
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 92
اینترنت ماهانه: 60

رجینا

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 1,018
میانگین اجاره خانه مستقل: 320,000
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 83
اینترنت ماهانه: 55

اتاوا

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 1,189
میانگین اجاره خانه مستقل: 383,793
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 103
اینترنت ماهانه: 51

تورنتو

اجاره آپارتمان در مرکز شهر:  1,423
میانگین اجاره خانه مستقل: 1,200,000
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 141.50
اینترنت ماهانه: 55

مونترال

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 916
میانگین اجاره خانه مستقل: 325,900
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 82
اینترنت ماهانه: 51

کبک

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 731
میانگین اجاره خانه مستقل: 240,000
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 85.60
اینترنت ماهانه: 53

همیلتون

اجاره آپارتمان در مرکز شهر:  925
میانگین اجاره خانه مستقل: 500,183
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 101.2
اینترنت ماهانه: 62

هلیفکس

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 893
میانگین اجاره خانه مستقل: 360,586
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 78
اینترنت ماهانه: 80

منکتن

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 662
میانگین اجاره خانه مستقل: 178,200
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 62
اینترنت ماهانه: 54

سینت جانز

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 843
میانگین اجاره خانه مستقل: 245,751
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 70
اینترنت ماهانه: 67.40

شارلت تاون

اجاره آپارتمان در مرکز شهر: 700
میانگین اجاره خانه مستقل: 313,000
هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی: 65
اینترنت ماهانه: 90

کلام آخر

در این مطلب هزینه زندگی در کانادا را بررسی کردیم، هزینه‌هایی که دانشجو علاوه برهزینه تحصیل در کشور کانادا، باید برای ادامه زندگی در این کشور بپردازید. اگر قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید بهتر است قبل از هرچیزی از هزینه‌های آن آگاه باشید تا بتوانید علاوه بر زندگی راحت، تحصیلاتتان را با موفقیت پشت سر بگذارید. در صورتی که تمکن مالی بالایی ندارید بهتر است تحصیل در ارزانترین شهرهای کانادا را انتخاب کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

کدامیک از شهرهای کانادا برای دانشجو هزینه‌های بالاتری در‌بر دارد؟
معمولا شهرهای تورنتو و ونکوور از جمله شهرهای گران کانادا هستند.
با توجه به این هزینه‌ها میزان حقوق یک فرد برای داشتن یک زندگی آرام در کانادا باید چه مقدار باشد؟
حقوق معمولی در کانادا حدود 39 هزار دلار در سال است.
میزان هزینه در کدام شهرهای کانادا کمتر است؟
کبک، مونترال، همیتلتون، باری، انتاریو ازجمله شهرهایی هستند که میزان هزینه در آن‌ها به مراتب کمتر از سایر شهرها است.
با تمام شدن دانشگاه و تا زمان پیدا کردن کار بیمه به فرد تعلق می‌گیرد؟
با توجه به مدت زمان اقامتی که دارید بیمه به شما تعلق می‌گیرد، در غیر اینصورت باید از بیمه خصوصی استفاده کنید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.