بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 22, 2021
10 دقیقه زمان مطالعه

کار دانشجویی در کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 22, 2021
10 دقیقه زمان مطالعه

کار دانشجویی در کانادا

تحصیل در کشور کانادا به دلیل داشتن سیستم آموزشی معتبر و سطح بالای دانشگاه‌هایش، آرزوی بسیاری از دانشجویان است. تنها در سال 2019 حدود 400 هزار دانشجو از سراسر کشور برای ادامه تحصیل وارد کشور کانادا شدند، بیشتر این دانشجویان از کشورهایی چون نیجریه، ایران، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، برزیل، هند و آمریکا بودند. دانشجویان برای ادامه تحصیل در کانادا نیاز به ویزای تحصیلی دارند. آن‌ها بعد از اتمام دوره تحصیلی خود حدود 3 ماه زمان دارند تا کار یا شغل مناسبی پیدا کنند، در غیر این صورت بعد از اتمام تحصیلاتشان باید به کشور خود بازگردند. البته می‌توانند در حین تحصیل به دنبال کار دانشجویی در کانادا باشند. به همین دلیل بیشتر دانشجوهای بین‌المللی در همان دوران تحصیل به دنبال کار مناسبی هستند که بتوانند پس از پایان تحصیلات در کشور کانادا ماندگار شوند و اقامت دائم بگیرند.

ادامه تحصیل در یک کشور خارجی با هزینه‌های بالای تحصیل و زندگی در آنجا، همراه است. بیشتر دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا برای تامین هزینه‌های تحصیل، تفریح و زندگی خود به دنبال کار دانشجویی در کانادا هستند. حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه در حین تحصیل کار کنید؟ چه کاری برای شما مناسب است؟ چند ساعت در روز یا در هفته باید کار کنید؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی بیشتر با قوانین کار دانشجویی در کانادا، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

کار پاره وقت و کار تمام وقت در کانادا

بیشتر دانشجویان به محض شروع سال تحصیلی کانادا به دنبال کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره وقت یا تمام وقت هستند. دانشجو در عین حال که می‌تواند یک شغل مناسب داشته باشد، باید مشخص کند که به چه صورت می‌تواند مشغول به کار شود؟ تمام وقت یا پاره وقت؟

کار تمام وقت

دانشجویانی که به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند، تنها می‌توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. کار بیش از این میزان مخالف قوانین ذکر شده در استادی پریمیت است.
ممکن است دانشجو در دو محیط مختلف کار کند، باز هم نباید میزان فعالیت آن در هفته بیش از 20 ساعت باشد.

کار پاره وقت

 دانشجویانی که مشغول کار پاره وقت هستند می‌توانند تا 40 ساعت در هفته مشغول به کار باشند. دانشجویان در کار پاره وقت به هیچ عنوان محدودیت‌های کار تمام وقت را ندارند.

شرایط کاری دانشجویان در کانادا چگونه است؟

دانشجویان هم می‌توانند داخل محیط دانشگاه و هم خارج از محیط دانشگاه کار مناسبی داشته باشند. اما برای کار دانشجویی در کانادا باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • دانشجوی تمام وقت دانشگاه باشید.
  • برای کار در کشور کانادا باید شماره بیمه اجتماعی داشته باشید که در ادامه این موضوع را به طور کامل بیان می‌کنیم.
  • استادی پریمیت شما باید تا پایان تحصیلاتتان انقضا داشته باشد.

با داشتن این شرایط می‌توانید در محیط داخل یا خارج از دانشگاه مشغول به کار شوید.

ساعات کاری

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که یک دانشجو در کشور کانادا چند ساعت در روز یا هفته می‌تواند کار کند؟ آیا محدودیتی برای آن وجود دارد؟ باید بگوییم که کشور کانادا تابع یک سیستم قانون‌مند است. در رابطه با ساعت کار دانشجویان هم قوانینی را بنا کرده که دانشجویان پاره‌وقت تنها می‌توانند حداکثر تا 20 ساعت در هفته کار کنند. اما در رابطه با کار تمام وقت و کار در فصل تابستان، دانشجویان مجاز هستند تا حداکثر 40 ساعت در هفته کار کنند.

سین نامبر (SIN Number) چیست؟

برای ورود به کشور کانادا، ادامه تحصیل در آن و حتی کار کردن در این کشور، هر فردی باید یک سین نامبر (کد ملی) یا شماره بیمه اجتماعی داشته باشد. بعد از گذراندن مدت زمان صدور ویزای تحصیلی و به محض ورود به کشور کانادا باید سین نامبر خود را دریافت کنید. در واقع سین نامبر کد امنیتی شماست، به همین دلیل بهتر است در هرجا آن را بازگو نکنید.

نحوه دریافت سین نامبر چگونه است؟

سین نامبر یک شماره 9 رقمی بوده که نشان‌دهنده هویت و اجازه اقامت شما در کشور کانادا است. تمام افرادی که برای ادامه تحصیل به کانادا سفر می‌کنند و اقامت دائم یا موقت دارند باید سین نامبر خود را دریافت کنند. البته افرادی که سن آن‌ها زیر 12 سال است، نیازی به دریافت سین نامبر ندارند.
برای دریافت سین نامبر هم می‌توانید به صورت حضوری به یک مرکز خدمات در کانادا مراجعه کنید، هم می‌توانید به صورت آنلاین مدارک خود را ارسال کنید. در صورتی که مدارک شما کامل باشد همان لحظه سین نامبر خود را دریافت می‌کنید. اما اگر محل زندگی شما با مرکز خدمات بیش از 100 کیلومتر فاصله داشته باشد، ظرف 20 روز آینده سین نامبرتان را به آدرس پستی شما ارسال می‌کنند.

درآمد کار دانشجویی در کانادا چقدر است؟

یکی از قسمت‌های جذاب کار برای دانشجویان، بحث حقوق و درآمد است. میزان درآمد دریافتی به نوع کار و شهری که در آن مشغول به کار هستید بستگی دارد، چون میزان هزینه‌ها و درآمد در شهرهای کانادا با یکدیگر تفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال درآمد افراد در شهر آلبرتا به مراتب بیشتر از شهرهایی چون کبک و نیوفاندلند است.
اما به طور میانگین میزان حقوق دریافتی هر دانشجو در کشور کانادا، به ازای هر ساعت کار 12 الی 16 دلار است. البته از این میزان حقوق دریافتی، حدود 9 درصد مالیات استان و 15 درصد مالیات کشوری کسر خواهد شد. در این کشور معمولا حقوق افراد را یا به صورت ماهانه یا به صورت سالانه تسویه می‌کنند. اما به دلیل اینکه دانشجویان ممکن است شغل پاره وقت داشته باشند معمولا با آن‌ها به صورت هفتگی یا ماهانه تسویه می‌کنند.

میزان حقوق و درآمد دانشجویان به صورت سالانه یا ساعتی محاسبه می‌شود. معمولا حقوق دانشجویانی که کار می‌کنند دو هفته یکبار پرداخت خواهد شد. اما میزان حقوق و درآمد دانشجویان در هر استانی با توجه به ساعت کاری و نوع کار آن‌ها متفاوت است.

استان

میزان حقوق بر اساس یک ساعت کار

کبک

50/13 دلار

سسکچوان

32/11 دلار

منیتوبا

65/11 دلار

اونتاریو

14 دلار

آلبرتا

15 دلار

بریتیش کلمبیا

85/13 دلار

نیوبرانزویک

50/11 دلار

نیوفاندلند

40/11 دلار

جزیره پرنس ادوارد

25/12 دلار

نواسکوشیا

55/11 دلار

 

کار دانشجویی چقدر از هزینه های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد؟

به طور قطع نمی‌توان گفت که کار دانشجویی چه مقدار از هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد. اما می‌توان گفت که می‌تواند یک کمک خرج برای دانشجو باشد. هر دانشجویی با توجه به استان و دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل است هزینه‌های متفاوتی دارد، حال تنها با کار کردن حین تحصیل می‌تواند این مخارج و هزینه‌ها را کاهش دهد.

شرایط کارآموزی در کانادا چیست؟

شرایط کارآموزی برای دانشجویان در کشور کانادا ممکن است کمی سخت باشد. این شرایط عبارتند از:

  • هر دانشجو بسته به نوع رشته تحصیلی خود باید 2 تا 5 سال به عنوان کارآموز برای کارفرمای خود کار کند.
  • در این دوران فرد دانشجو باید 80 درصد وقت خود را در اختیار کارفرما قرار دهد و به صورت عملی تجربه کسب کند و یاد بگیرد.
  • درآمد دانشجو به صورت ساعتی محاسبه خواهد شد.
  • کارآموز باید تمام شرایط کارفرما را بپذیرد.

شرایط کار دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی

هزینه تحصیل و زندگی در کشور کانادا برای دانشجویان بین‌المللی بالاست. بعضی از دانشجویان ترجیح می‌دهند در حین تحصیل کار کنند تا در پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه نشوند. اما شرایط کار در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است:

شرایط کار در دوره کارشناسی و ارشد

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند، تنها 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند. دانشجویان می‌توانند علاوه بر کارهای آزاد در بخش‌هایی که زیرنظر دانشگاه هستند، مشغول به کار شوند.

شرایط کار در دوره دکترا

ادامه تحصیل در مقطع دکترا در مقایسه با کارشناسی ارشد، نیاز به زمان و توجه بیشتری دارد. به همین دلیل دانشجویان دکترا در کانادا، تنها می‌توانند 10 ساعت در هفته کار کنند. طبق این قانون دانشجو باید بیشتر زمان خود را، وقف تحقیقات دانشجویی و پژوهش‌های دانشگاه کند.

آیا کار پاره وقت همراه با کارآموزی ممکن است؟

معمولا کار دانشجویی در کانادا با کارآموزی تداخلی ندارد. اما در بعضی از شهرهای کانادا مانند آلبرتا دانشجو نمی‌تواند هم زمان به کارآموزی بپردازد و تحصیلات خود را ادامه دهد. معمولا در این شهرها بعد از اتمام تحصیلات مجوز کار به دانشجو داده می‌شود.

شرایط کار برای همسر و همراهان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی چگونه است؟

برخی از دانشجوها برای ادامه تحصیل با همسر یا خانواده خود به کشور کانادا سفر می‌کنند. طبق قوانین این کشور تا زمانی که دانشجو در حال تحصیل است و استادی پریمیت آن معتبر است، همسر یا همراه دانشجو می‌تواند با مدرکLMIA  مجوز کار آزاد را از دولت کانادا دریافت کند. در واقع مجوز کار آزاد محدودیت‌های کار دانشجویی در کانادا را ندارد، مدت اعتبار آن هم تا زمانی است که استادی پریمیت دانشجو اعتبار داشته باشد.

بهترین مشاغل دانشجویی در کانادا

به طور کلی کار دانشجویی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به دو بخش کار در محیط دانشگاه(on-campus) و کار در محیط خارج از دانشگاه(off-campus) تقسیم می‌شود.

کار در محیط دانشگاه

این نوع کار در فضای دانشگاه است و کارفرمای دانشجو هم خود دانشگاه خواهد بود. دانشگاه بخش‌های مختلفی برای کار دارد و دانشجو می‌تواند در یکی از بخش‌های کتابخانه، خوابگاه، انتشارات، مراکز ورزشی، بخش ثبت نام، مراکز بهداشتی و درمانی و… مشغول به کار شود.
معمولا دانشجویانی می‌توانند از کار در داخل دانشگاه بهره‌مند شوند که علاوه بر اینکه باید دانشجوی تمام وقت دانشگاه باشند، باید دارای سین نامبر باشند.

کار در محیط خارج از دانشگاه

 معمولا دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه و با شروع ترم تحصیلی، می‌توانند برای کار در محیط خارج از دانشگاه درخواست بدهند. البته تنها درخواست دانشجویانی مجاز است که به صورت تمام وقت در دانشگاه مشغول به تحصیل باشند.
دانشجو می‌تواند در بخش‌های مختلفی چون گارسون، صندوق‌دار، فروشندگی و… مشغول به کار شود.

چطور کار دانشجویی پیدا کنم؟

کار کردن در زمان تحصیل در دانشگاه می‌تواند کمک خرج بزرگی برای زندگی دانشجویی در کشور کانادا باشد. اما کار دانشجویی در کانادا چطور پیدا می‌شود؟ برای پیدا کردن یک کار دانشجویی خوب در کشور کانادا باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. برنامه ریزی: برای پیدا کردن یک کار خوب نباید فرصت را از دست بدهید، بهتر است با یک برنامه ریزی درست اقدام کنید.
  2. بالا بردن سطح ارتباطات: اگر بتوانید با افراد مختلف و دارای سمت رفت و آمد داشته باشید، می‌توانید از نفوذ آن‌ها استفاده کنید. این افراد می‌توانند با معرفی شما به پیشرفت کاریتان کمک بسیاری کنند.
  3. داشتن رزومه: یک رزومه خوب و واضح از خود بنویسید و از طریق سایت‌های مختلف کاریابی در کشور کانادا چون LinkedIn، Builder، Monster، Eluta و…. به دنبال ارسال رزومه و پیدا کردن کار مناسب باشید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی: امروزه به لطف دنیای مجازی بسیاری از کسب و کارها توسعه پیدا کرده‌اند، شما با فعالیت در این فضاها و ارسال رزومه کاری خود می‌توانید یک شغل مناسب پیدا کنید.

بعد از پایان تحصیل می‌توان همچنان به کار در کانادا ادامه داد؟ در صورت ترک تحصیل چطور؟

بعد از اینکه تحصیلاتتان در کشور کانادا به پایان رسید، دانشجو می‌تواند با مجوز PGWP برای مدت زمان محدود و کوتاهی در کشور کانادا باشد. معمولا افرادی که قصد دارند اقامت دائم کشور کانادا را داشته باشند با استفاده از این مدرک می‌توانند در این مدت زمان علاوه بر درخواست اقامت دائم، به دنبال یک کار مناسب برای خود باشند.
در واقع با استفاده از این مدرک فرد می‌تواند شغلی مناسب با رشته تحصیلی خود در دانشگاه پیدا کند. بعد از گذشت یک سال از اشتغال خود می‌تواند درخواست اقامت دائم بدهد. دانشجو تنها 180 روز پس از اتمام تحصیلات خود فرصت دارد که کار مناسبی در کشور کانادا پیدا کند.

اگر دانشجو ترک تحصیل کرده باشد بدون داشتن سین نامبر، ویزای تحصیل و ویزای کار حق ماندن و کار کردن در کشور کانادا را ندارد. 

کلام آخر

همیشه تحصیل در یک کشور خارجی، هزینه‌های بالایی را برای دانشجو در بر دارد. علاوه بر هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، هزینه تفریح، زندگی، درمان و… برای دانشجو وجود دارد. از این رو با کار کردن در اوقات بیکاری می‌توان تا مقدار زیادی این هزینه‌های جانبی را کاهش داد.
با توجه به مطالب عنوان شده در این مقاله در کشور کانادا برای دانشجویان شرایطی مهیا می‌شود که می‌توانند، با داشتن کار پاره وقت یا تمام وقت بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش دهند.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا دانشجو در روزهای تعطیل هم می‌تواند کار کرد؟
بله، در روزهای تعطیل اجازه کار و ساعت کاری برای دانشجو آزاد است.
در هر مقطعی از تحطیلات می‌توان کار دانشجویی داشت؟
این موضوع بستگی به نوع دانشگاه، شهر و رشته تحصیلی شما دارد.
برای کار پاره وقت نوع کار مهم نیست؟
برای کار پاره وقت چون در چارچوب قوانین دانشگاه و کارفرما نیستید می‌توانید هر کاری را انتخاب کنید، اما باید مطابق با قوانین استادی پریمیت باشد.
دانشجو چه کار پاره وقت داشته باشد چه تمام وقت هر دو مالیات از حقوقش کم می‌شود؟
بله، طبق قوانین کشور کانادا در هر شغلی هر دو مالیات از حقوق فرد کسر خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.