بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 31, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

همه چیز درباره تحصیل پرستاری در کانادا از اخذ پذیرش تا ادامه تحصیل

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 31, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

همه چیز درباره تحصیل پرستاری در کانادا از اخذ پذیرش تا ادامه تحصیل

کشور کانادا یک کشور مهاجرپذیر است و هرساله تعداد بسیاری از دانشجویان را به سمت خود جذب می‌کند. هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با کشورهای دیگری چون آمریکا، استرالیا و.. بسیار مقرون به صرفه‌تر است. شاید این موضوع دلیلی بر تعداد بالای دانشجویان دانشگاه‌های کشور کانادا باشد. بی شک یکی از رشته‌های پرتقاضا در کانادا رشته‌ پرستاری است. دولت کانادا سعی کرده تا با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب، زمینه تحصیل پرستاری در کانادا را برای متقاضیان فراهم کند. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به دلیل بازار کار خوب و شرایط زندگی ایده‌آل بعد از اتمام تحصیلات خود، ترجیح می‌دهند در کشور کانادا بمانند و نسبت به اخذ ویزای دائم اقدام کنند.
در این مقاله با ما همراه باشید تا با شرایط پذیرش در رشته پرستاری در کانادا بیشتر آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید:

مزایای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا

رشته پرستاری هم همانند دیگر رشته‌هایی که زیرشاخه پزشکی هستند دارای معایب و مزایای خاص خود می‌باشند. این مزایا عبارتند از:

تضمین موقعیت شغلی:

جمعیت کشور کانادا در این چند سال اخیر، به سمت کهنسالی پیش رفته است. از این رو دولت کانادا به دنبال آن است تا تعداد بیشتری نیروی پزشکی و پیراپزشکی را جذب دانشگاه‌ها کند. این موضوع خود نشان دهنده تضمین شغلی پرستاران بعد از اتمام تحصیلاتشان است. 

محیط کار سالم:

محیط کار و محیط زندگی در کانادا یک محیط سالم و امن است. تمام دانشجویانی که از دیگر کشورها برای ادامه تحصیل به کانادا سفر می‌کنند، متوجه این تغییرات محیطی هستند. در این محیط به کادر درمان و پرستاران احترام زیادی می‌گذارند و برای آن‌ها ارزش زیادی قائل هستند.

افزایش مهارت رهبری:

حوزه پرستاری در کشور کانادا بسیار گسترده است، از این رو جامعه هم برای این حوزه اهمیت بسیار زیادی قائل است. نقش یک پرستار در این کشور گاهی فراتر از یک پرستار معمولی خواهد بود، در بیشتر مواقع شما می‌توانید به عنوان یک رهبر کادر درمان را مدیریت کنید.  

درآمد بالای رشته پرستاری:

به طور معمول یک پرستار در کشور کانادا سالانه حدود 80 هزار دلار درآمد دارد. البته ساعت کار اضافه و شیفت‌های مختلف میزان حقوق و درآمد را به شدت افزایش می‌دهد. 

کار به عنوان پرستار رجیستر شده:

پرستاری که در کشور کانادا دارای پروانه کار باشد را به عنوان پرستار رجیستر شده معرفی می‌کنند. میزان فعالیت این پرستار را قانون و شورای حرفه‌ای تعیین می‌کند. برای اینکه یک پرستار بتواند رجیستر شود باید علاوه بر اینکه در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده باشد، آزمونRN  را با نمره قبولی پشت سر بگذارد. 

شرایط تحصیل پرستاری در کانادا

رشته پرستاری هم همانند دیگر رشته‌ها، برای ثبت نام و ادامه تحصیل در مقاطع مختلف نیاز به مدارک خاصی دارد:

مدارک لازم برای تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی

    • کپی از تمام مدارک تحصیلی دوره‌های پیشین
    • داشتن سه توصیه نامه 
    • داشتن یک رزومه قوی به همراه انگیزه‌نامه 
    • مدرک معتبر زبان انگلیسی 
    • برای دانشگاه‌های فرانسوی، مدرک زبان فرانسوی نیاز است
    • حداقل نمره در دروسی چون زبان، زیست، شیمی، فیزیک

مدارک لازم  برای تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد

    • ارائه مدرک زبان پرستاری دوره گذشته 
    • نمره GRE 
    • داشتن مدرک زبان معتبر و تسلط کافی به زبان انگلیسی و فرانسوی(فرانسوی اجبار نیست)
    • داشتن یک توصیه نامه، انگیزه نامه و رزومه قوی
    • ارائه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی
    • گزارش کارآموزی دوره‌های قبل 

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پرستاری در کانادا

دانشگاه‌های کشور کانادا از رتبه علمی بالایی برخوردار هستند و در رنکینگ‌های جهانی رتبه بسیار خوبی دارند. این دانشگاه‌ها عبارتنداز: 

مک گیل:

دانشکده پرستاری این دانشگاه از سال 1920 رشته پرستاری را در لیست رشته‌های دانشگاهی خود قرار داده است. در حال حاضر در رشته‌های پرستاری چون علوم پرستاری، لیسانس پرستاری و… در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. 

مک مستر:

دانشکده پرستاری این دانشگاه از سال 2018 میلادی به عنوان یکی از بهترین دانشکده‌های پرستاری در کانادا شناخته شد. در حال حاضر این دانشگاه به عنوان 72 دانشگاه در رشته پرستاری در جهان معرفی شده است.

آلبرتا:

این دانشگاه در دوره‌های چهارساله آماده پذیرش دانشجویان رشته پرستاری خواهد بود. ادامه تحصیل در این دانشگاه تمام وقت بوده و در پایان مدرک معتبری از جانب دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود. دانشگاه آلبرتا در حال حاضر رتبه 17 را در رنکینگ جهانی به خود اختصاص داده است. 

کلگری:

این دانشگاه دارای 14 دانشکده و 85 موسسه تحقیقاتی است، در حال حاضر هم در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته پرستاری هم دانشجو می‌پذیرد. 

وسترن:

یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح در زمینه پرستاری، دانشگاه وسترن است. دانشگاه وسترن توانسته با بهترین اساتید دانشجویان بسیاری را به سمت خود جذب کند. 

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در کانادا چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که برای مهاجرت تحصیلی کشور کانادا را انتخاب می‌کنند، هزینه تحصیل آن است. البته هزینه تحصیل پرستاری در کشور کانادا با توجه به نوع دانشگاه و استان مورد نظر، متفاوت است. تفکیک هزینه‌های تحصیل پرستاری در کانادا به شرح زیر است: 

  • هزینه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاه‌های کشور کانادا سالانه حدود 13 هزار دلار کاناداست. 
  • هزینه تحصیل در رشته پرستاری کشور کانادا در یک دوره چهار ساله سالانه حدود 40 تا 150 هزار دلار خواهد بود. 
  • علاوه بر هزینه تحصیل هزینه‌های زندگی در این کشور هم برای دانشجو وجود دارد که سالانه حدود 20 تا 30 هزار دلار است. 

آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی در رشته پرستاری در کانادا وجود دارد؟

افرادی که به دنبال ادامه تحصیل در رشته پرستاری کشور کانادا هستند، شاید برای کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در ابتدا به فکر استفاده از بورسیه تحصیلی کانادا هم باشند. برای این کار باید در ابتدای ترم و از داخل کشور برای درخواست بورسیه اقدام کنید.
معمولا بورسیه با فاند تحصیلی کانادا کمی متفاوت است، بورسیه در واقع امتیاز شغلی، درسی و… است که دانشگاه و دولت کانادا در اختیار فرد قرار می‌دهند. در حالی که فاند تنها به منزله کمک هزینه تحصیلی تلقی می‌شود و برای دانشجویان خاصی ارائه خواهد شد. ازجمله بورسیه‌های تحصیلی کشور کانادا در بخش پرستاری عبارتنداز: 

  • Dean’s Global Award of Excellence
  • The class of 1966 nursing scholarship
  • The lori scott nursing scholarship
  • The steve baxter memorial scholarship
  • BN Nursing scholarship
  • School of nursing scholarship
  • Susan nelles scholarship
  • Canadian nurses foundation awards

دانشگاه‌های مختلفی چون دانشگاه‌های مک مستر، دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه کلگری، دانشگاه اتاوا و… این بورسیه‌ها را می‌پذیرند. 

امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاری کانادا وجود دارد؟

دانشگاه‌های مختلفی در کانادا هستند که پذیرش دانشجویان رشته پرستاری را انجام می‌دهند و می‌توانید اپلای کانادا برای این رشته را انجام دهید. دانشجویان بین‌المللی بسیاری همه ساله برای ادامه تحصیل در رشته پرستاری عازم سفر به این کشور می‌شوند. در این میان برخی از دانشگاه‌های دولتی تنها با دریافت یک شهریه معقول و برخی از دانشگاه‌های خصوصی با دریافت شهریه بالاتر، اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. افرادی که در رشته پرستاری در کشور کانادا تحصیل می‌کنند معمولا در مقاطع مختلف دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند.
برای ادامه تحصیل در رشته پرستاری در کانادا در مقاطع دیپلم و کارشناسی لازم است که دانش آموزان در دروس فیزیک، زیست، انگلیسی، شیمی و… نمراتی با گرید C را کسب کنند. در اینصورت می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند.

بازار کار رشته پرستاری در کانادا چگونه است؟

کانادا کشوری است که نیاز شدیدی به کادر درمان، پزشک و پرستار دارد. دولت کانادا با تشویق دانشجویان به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های پزشکی، اقدام به جذب دانشجو می‌کند. کشور کانادا برای ادامه زندگی دانشجویان همواره سعی کرده تا بهترین شرایط را مهیا کند، با این کار دانشجویان تشویق می‌شوند تا برای ادامه زندگی و ورود به بازار کار هم مجددا این کشور را انتخاب کنند.

رشته پرستاری در کشور کانادا دارای حقوق و مزایای خاصی است، از این رو دانشجویان بسیاری را هر ساله به سمت خود جذب می‌کند. در این بخش با درآمد و مزایای رشته پرستاری بیشتر آشنا خواهید شد.  

درآمد

به طور میانگین هر پرستاری در کشور کانادا سالانه 80 هزار دلار درآمد دارد. طبق آمار منتشر شده پرستاران در کشور کانادا به ازای هر ساعت کار حدود 41 دلار درآمد دارند. البته این مقدار تنها یک میانگین بین تمام استان‌های کشور کاناداست. یک پرستار در بهترین حالت و با سابقه کار سالانه حدود 110 هزار دلار درآمد خواهند داشت. این حداکثر درآمد پرستاران در کشور کاناداست که با اضافه کاری و شیفت‌های شبانه محاسبه شده است.
در جدول زیر میزان درآمد پرستاران در استان‌های کانادا را مشاهده خواهید کرد:

نام استان

میزان درآمد(دلار کانادا)

کبک

62673

مانیتوبا

41396

نیوبرانزویک

69030

ساسکاچوان

72375

پرنس ادوارد

69713

نوناووت

24736

یوکان

74271

نیوفاندلند

78052

انتاریو

74271

قلمروهای شمالی

103467

یوکان

88969

 

وظایف پرستار در کانادا چیست؟

پرستاران هم همانند دیگر افراد کادر درمان وظایف خاص خود را دارند. در حال حاضر حدود 60 درصد از پرستاران ثبت شده، در بیمارستان‌های کشور کانادا مشغول به کار هستند. پرستاران می‌توانند جایگاه شغلی متفاوتی داشته باشند ازجمله مکان‌هایی که مناسب کار پرستاران است می‌توان به کلینیک، درمانگاه، بیمارستان، مطب، مرکز توان بخشی، مرکز مراقبت طولانی، سازمان‌های دولتی، مرکز مراقبت خانگی و… اشاره کرد.

پرستاران در کانادا به انواع مختلفی تقسیم شده‌اند. معمولا پرستاران را با توجه به مدرک تحصیلی و سوابق کاری که دارند در گروه‌های مختلف قرار می‌دهند:

پرستاران ثبت شده عملی(RPN):

این دسته از پرستاران، پرستارانی هستند که دوره تحصیلی دو تا سه ساله خود را در استان‌های آنتاریو و کبک گذرانده‌اند. 

پرستاران ثبت شده(RN):

این دسته از پرستاران افرادی هستند که در دانشگاه‌های این کشور دوره چهار ساله پرستاری را طی کرده‌اند. 

پرستاران ثبت شده عملی(LPN):

افرادی که دوره پرستاری خود را که حدود دو تا سه سال است در دیگر استان‌های کانادا گذرانده‌اند، در این دسته قرار می‌گیرند. 

پرستار متخصص:

این دسته از پرستاران افرادی هستند که مجوز برخی امور تخصصی چون ترخیص بیمار، تجویز دارو و… را دارند. 

پرستاران ثبت شده روان پزشکی:

این دسته از پرستاران روی سلامت روحی و روانی بیمار تمرکز دارند. سعی می‌کنند تا انواع اختلالات روحی و روانی چون فوبیا، پرخوری، سادیسم و… را برطرف کنند.

پرستاران با توجه به نوع شغل خود و محیطی که در آن مشغول به کار هستند وظایف تخصصی متفاوتی دارند. علاوه بر این موضوع وظایف عمومی بین تمام پرستاران یکسان است و تنها وظایف تخصصی آن‌ها کمی با هم متفاوت خواهد بود. در ادامه با وظایف عمومی پرستاران بیشتر آشنا خواهید شد:

  • دستیار پزشک در بخش جراحی و امور پزشکی دیگر 
  • سرپرستی پرستاران دیگر 
  • ارزیابی شرایط عمومی بیماران برای اقدامات لازم پزشکی 
  • کار با دستگاه‌های پزشکی جهت عکاسی 
  • برنامه ریزی برای ترخیص بیمار از بیمارستان 
  • انجام تمام کارهای مربوط به مراقبت و نگهداری از بیمار
  • ثبت سوابق بیمار و تجویز داروی مناسب 
  • همراهی بیمار برای انجام آزمایش و تفسیر نتایج آزمایشات 
  • آموزش و ارائه اطلاعات در ارتباط با نگهداری و مراقبت از بیمار در منزل 
  • دلگرمی به خانواده بیمار از لحاظ روحی و روانی 

کلام آخر

رشته پرستاری و پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل و کار دانشجویان در کاناداست. همواره به دلیل نیاز این کشور به رشته‌های پزشکی، رشته پرستاری در کشور کانادا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دولت کانادا برای دانشجویان رشته پرستاری شرایطی را فراهم آورده تا در صورت تمایل برای زندگی و کار در این کشور ماندگار شوند. امیدواریم تا در این مقاله توانسته باشیم نیازهای شما را در ارتباط با آگاهی از رشته پرستاری در کشور کانادا برطرف کنیم. 

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا افرادی که در دانشگاه‌های کانادا در رشته پرستاری ادامه تحصیل نداده‌اند هم می‌توانند در این کشور کار کنند؟
بله، درصورتی که بتوانند آزمون مخصوص ورودی را بگذرانند، می‌‌توانند در این کشور برای کار و زندگی ماندگار شوند.
بهترین استان‌های کشور کانادا برای کار در رشته پرستاری، کدام استان هستند؟
در حال حاضر استان‌ها آلبرتا، بریتیش کلمیبیا، منیتوبا و انتاریو از بهترین استان‌ها برای کار در این حوزه هستند.
رشته پرستاری در کشور کانادا دارای چه تخصص‌هایی است؟
ازجمله تخصص‌های این رشته می‌توان به تخصص پرستاری کلیه، تخصص پرستاری کودکان، تخصص پرستاری بعد از عمل، تخصص پرستاری نفرولوژی، تخصص پرستاری اورژانس و تخصص پرستاری مراقبت‌های ویژه اشاره کرد.
آزمون ورودی پرستاری در کانادا هر سال چند بار تکرار می‌شود؟
این آزمون سالانه سه بار برگزار می‌شود، در صورتی که از این آزمون رد شدید باید 60 روز بعد برای ثبت نام مجدد اقدام کنید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.