بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 31, 2021
12 دقیقه زمان مطالعه

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 31, 2021
12 دقیقه زمان مطالعه

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟

یکی از کشورهای پیشرفته جهان که در همسایگی کشور آمریکا قرار دارد، کاناداست. این کشور به دلیل داشتن شرایط اقتصادی با ثبات، زیرساخت‌های مناسب، سیستم آموزشی با کیفیت و… به عنوان یکی از بهترین و ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته شده است. همین امر باعث شده تا دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای ادامه تحصیل دانشگاه‌های کانادا انتخاب کنند. کشور کانادا علاوه بر اینکه می‌تواند شرایط تحصیلی خوبی را برای دانشجویان مهیا کند، از لحاظ شرایط کاری و زندگی هم می‌تواند یک بستر مناسب برای رشد و پیشرفت افراد را مهیا سازد. در حال حاضر یکی از رشته‌های پرطرفدار در این کشور، رشته پزشکی است. کشور کانادا با توجه به افزایش جمعیت میانسالان و سالمندان خود نیاز مبرمی به نیروی پزشکی و درمانی دارد. از این رو دولت کانادا در حال جذب دانشجو در زمینه پزشکی می‌باشد و سعی دارد تا با مهیا کردن شرایط کار و زندگی بعد از فارغ‌التحصیلی، زمینه را برای ماندگار شدن آن‌ها فراهم کند.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با تحصیل پزشکی در کانادا با دانشگاه‌های معتبر رشته پزشکی در این کشور بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

مزایای تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟

ادامه تحصیل در رشته پزشکی می‌تواند کمی سخت و طاقت‌فرسا باشد، اما ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا با مزایای بسیاری که دارند مانع خستگی شما خواهند شد. ازجمله مزایای تحصیل پزشکی در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  

مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا، در مقایسه با دیگر کشورهای جهان چون نیوزیلند، انگلیس، آمریکا و استرالیا بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

کار در حین تحصیل

هزینه زندگی در کشور کانادا در برخی از شهرها ممکن است کمی گران باشد، از این رو دولت کانادا این امکان را برای دانشجویان مهیا کرده است که در حین تحصیل بتوانند کار کنند. با کار پاره وقت و تمام وقت می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

اعتبار بالای مدرک دانشگاه‌های پزشکی کانادا

وجود دانشگاه‌های پزشکی معتبر در کشور کانادا باعث شده تا مدرک فارغ‌التحصیلی این دانشگاه به یکی از معتبرترین و بهترین مدارک پزشکی جهان تبدیل شود. البته در این موضوع سیستم آموزشی با کیفیت، وجود اساتید مطرح و به نام و… هم بی تاثیر نیست.

بردن همراه

 یکی از دلایلی که بیشتر دانشجویان متاهل این کشور را انتخاب می‌کنند، آن است که کشور کانادا اجازه می‌دهد تا متقاضی همسر و فرزند خود را برای کار یا ادامه تحصیل همراه خود به کانادا بیاورد. البته کشورهای دیگری چون اتریش، آلمان …. چنین قانونی ندارند.

دریافت بورسیه تحصیلی

 یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل پزشکی در کانادا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی کانادا است. دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی دولتی و غیردولتی در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شوند.

تنوع فرهنگی بالا

 این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای G8 دارای تنوع فرهنگی بسیار بالایی است. حدود 20 درصد جمعیت کشور کانادا را افراد مهاجر تشکیل داده‌اند. به همین دلیل از تنوع فرهنگی بسیاری بالایی برخوردار است.

بازار کار

دولت کانادا توانسته با زیرساخت‌های قوی زمینه کار برای دانشجویان رشته پزشکی و پیراپزشکی را مهیا کند. این کشور به نیرو کادر درمانی نیاز شدیدی دارد، از این رو برای کار پس از تحصیل دانشجویان رشته پزشکی شرایط خاصی را فراهم خواهد کرد.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

ادامه تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا حدود سه تا پنج سال طول می‌کشد. البته علاوه بر این موضوع دانشجویان رشته پزشکی باید یک دوره عملی 48 هفته‌ای را در بیمارستان‌های معتبر کانادا بگذرانند.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم

دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی کشور کانادا را دارند، باید ابتدا برای مدت دو تا چهار سال در یکی از کالج‌های معتبر کانادا در برخی از رشته‌های مورد نیاز پزشکی چون زیست شناسی، رشته‌های علوم تجربی، روانشناسی و… ادامه تحصیل دهند.
بعد از فارغ‌التحصیلی از کالج باید آزمون‌های ورودی مربوط به دانشگاه‌های این کشور را بگذرانند، در صورت قبولی می‌توانند در رشته‌های پزشکی ادامه تحصیل دهند.
دانشجویانی که با مدرک دیپلم قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند باید به همراه درخواست خود، ریز نمرات و مدارک دیپلم خود را هم ارسال کنند. معمولا دانشجویانی که قصد ورود به رشته پزشکی با مدرک دیپلم را دارند باید در بازه سنی 18 تا 20 سال باشند. در غیراینصورت شانس اپلای کانادا کاهش پیدا می‌کند.

همه چیز درباره آزمون ورودی کالج پزشکی MCAT

MCAT یا Medical College Admission Test یکی از آزمون‌های رشته پزشکی است که دانشجویان برای ورود به رشته پزشکی و کار در کشور کانادا باید آن را با موفقیت پشت سر بگذارند. این آزمون برای کسانی که قصد ورود به رشته پزشکی را داشته باشند برگزار خواهد شد، البته پزشکان هم برای اخذ تخصص خود باید در این آزمون شرکت کنند. این آزمون چندگزینه‌ای توسط انجمن پزشکی کانادا برگزار خواهد شد. هر ساله حدود 85 هزار دانشجو برای این آزمون ثبت نام می‌کنند. جالب است بدانید که این آزمون علاوه بر کشور کانادا در کشور آمریکا هم برگزار می‌شود. محتوای این آزمون به چهاربخش اصلی تقسیم شده است:

  1. مهارت‌های تحلیل انتقادی و استدلال
  2. مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی
  3. مبانی روانشناختی، اجتماعی و زیست شناختی رفتار
  4. مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زندگی

زمان برگزاری این آزمون مشخص شده است و در طول سال چندین بار برگزار خواهد شد. به همین دلیل دانشجویان نباید نگران ثبت نام در آزمون باشند. آزمون Medical College Admission Test از اواخر ماه ژانویه تا اوایل ماه سپتامبر در چندین نوبت برگزار می‌شود.

برای اینکه شانس قبولی بیشتری در این آزمون داشته باشید بهتر است منابع آزمون را بشناسید. به این ترتیب می‌توانید برای شرکت در این آزمون آمادگی لازم را پیدا کنید.
نمره هر کدام از این چهار بخش در آزمون Medical College Admission Test بین 118 تا 132 قرار دارد. یعنی نمره کلی فرد باید برای قبولی در این آزمون بین 472 تا 528 باشد، به این ترتیب اگر فرد در هر کدام از بخش‌ها بتواند نمره 125 را کسب کند نمره کلی آن 500 خواهد شد. این نمره حاکی از قبولی در آزمون است.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا با توجه به نوع دانشگاه، شهر مورد نظر، نوع رشته و…. می‌تواند متغیر باشد. در واقع این عوامل تاثیر بسیاری زیادی روی میزان هزینه تحصیل خواهند داشت. از طرف دیگر هزینه تحصیل پزشکی در کانادا فقط منتهی به هزینه دانشگاه نخواهد شد، بلکه هزینه‌های مربوط به زندگی فرد دانشجو هم به هزینه تحصیل اضافه می‌شود. این هزینه‌ها شامل هزینه مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل و… است که به طور میانگین حدود 10000 تا 12000 دلار کانادا خواهد بود. البته این میزان هزینه می‌تواند با توجه به سبک زندگی شما متغیر باشد. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی در رابطه با ثبت نام در دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا، میزان هزینه و مخارج خود را برآورد کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا به طور میانگین بین 12 هزار دلار تا 30 هزار دلار کاناداست. در جدول زیر هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا از یکدیگر تفکیک شده است:

نام دانشگاه

میزان شهریه دریافتی (دلار کانادا)

کلگری

15986

تورنتو

27850

بریتیش کلمبیا

17755

آلبرتا

12044

اتاوا

22500

کوئین

24260

دالهاوسی

18300

ساسکاچوان

16236

شربروک

12660

مونترال

14310

مموریال نیو فاند لند

30000

طول دوره تحصیل پزشکی در کانادا

ادامه تحصیل در این رشته شامل چهار دوره متفاوت(علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارورزی بالینی و کارآموزی بالینی)خواهد بود. در دو سال ابتدایی رشته پزشکی دانشجویان با دروس تئوری آشنا می‌شوند، سپس بعد از دو سال باید در یک آزمون شرکت کنند تا صلاحیت آن‌ها برای ادامه تحصیل در این رشته تایید شود. در صورت قبولی می‌توانند وارد دوره‌های فیزیوپاتولوژی(دوره یک سال) و کارآموزی بالینی(دوره دو ساله) شوند. اگر دانشجو قصد اخذ تخصص داشته باشد می‌تواند بعد از این دوره‌ها نسبت به اخذ تخصص خود اقدام کند. کار در محیط بیمارستان و کارهای عملی مربوط به این رشته، در دوره‌ی دو سال دوم رشته پزشکی است. 

آینده و درآمد پزشکی در کانادا

جمعیت افراد سالمند و میانسال کشور کانادا رو به افزایش است به همین دلیل دولت کانادا نیاز شدیدی به نیروی پزشکی دارد. البته برای ادامه تحصیل، کار و زندگی آن‌ها هم زیرساخت‌های بسیار مناسبی را ایجاد کرده است، به طوریکه بعد از اتمام تحصیلات شرایط زندگی و کاری فرد طوری رقم می‌خورد که ترجیح می‌دهد برای ادامه زندگی در این کشور بماند. شرایط اقتصادی با ثبات، شرایط رفاهی و.. در این تصمیم‌گیری دخیل هستند. میزان حقوق در رشته پزشکی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار متفاوت است. طبق آمار رسمی این کشور، میزان تقاضای ادامه تحصیل در رشته پزشکی کشور کانادا در سال‌های آینده افزایش شدیدی پیدا می‌کند. میزان درآمد در رشته پزشکی به محل سکونت، به نوع رشته و… بستگی دارد. این عوامل می‌توانند میزان درآمد پزشکان را کاهش و افزایش دهند. در ادامه با میزان درآمد پزشکان در شهرهای مختلف کانادا بیشتر آشنا می‌شوید:

نام شهر

درآمد سالانه پزشکان(دلار کانادا)

آلبرتا

384380

انتاریو

360000

مانیتوبا

354705

پرنس ادوارد

305091

کبک

325000

نیوبرانزویک

302123

ساسکاچوان

288995

نیوفاندلند

269646

بریتیش کلمبیا

273000

نوا اسکوشیا

259385

طبق اطلاعات منتشر شده از BLS، اشتغال در این رشته در سال‌های 2018 تا 2022 حدود 10 درصد افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نشان دهنده آن است که کشور کانادا توانسته زیرساخت درست و مناسبی در این رشته ایجاد کند، همین امر موجب افزایش تقاضای تحصیل در رشته پزشکی خواهد شد. کار پزشکان در این کشور تنها محدود به بیمارستان نخواهد بود بلکه می‌توانند علاوه بر طبابت به تدریس در دانشگاه، مدیریت بیمارستان، تحقیق در حوزه‌های پزشکی و… بپردازند.

بهترین دانشگاه های پزشکی در کانادا کدامند؟

در بین دانشگاه‌های بسیاری که در کشور کانادا قرار دارند برخی از آن‌ها به عنوان بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های کانادا شناخته شده‌اند. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد. 

دانشگاه مک مستر

 یکی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی بوده که در شهر همیلتون استان انتاریو قرار گرفته است. دانشگاه مک مستر یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در کشور کاناداست و توانسته رشته‌های بسیاری از پزشکی و دندانپزشکی را درون خود جای دهد. این دانشگاه در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها شرایط خاصی برای ادامه تحصیل دارد. ازجمله شرایط لازم می‌توان به داشتن یک رزومه قوی، نمره قبولی در آزمون MCAT، معدل بالا، تسلط کامل به زبان انگلیسی با نمره بالا و… اشاره کرد. برای ادامه تحصیل در این دانشگاه باید در مصاحبه‌های حضوری شرکت کنید. در حال حاضر حدود 4600 دانشجو از 75 کشور مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه که از سال 1996 تاسیس شده است اکنون دارای رتبه 133 جهان است.

دانشگاه تورنتو

یکی از بهترین، معتبرترین و بزرگترین دانشگاه‌های کشور کانادا، دانشگاه تورنتو است که در شهر تورنتو قرار دارد. دانشکده پزشکی این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشکده پزشکی کانادا معرفی شده است. دوره پزشکی که دانشجویان در این دانشگاه می‌گذارنند، چهار ساله و به زبان انگلیسی خواهد بود. این دانشگاه که از سال 1843 تاسیس شده اکنون رتبه 17 جهان و رتبه اول کشور کانادا را از آن خود کرده است. از دیگر دلایل محبوبیت این دانشگاه در سراسر جهان می‌توان به انجام اولین پیوند ریه در جهان، کشف انسولین و سلول‌های بنیادی اشاره کرد.

دانشگاه مک گیل

دانشکده پزشکی این دانشگاه از اولین دانشکده پزشکی کاناداست که فعالیت خود را از سال 1829 آغاز کرد. دانشگاه مک گیل اکنون رتبه سوم را در بین دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا کسب کرده است. تمامی دروس در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شوند، این دانشگاه در شهر مونترال استان کبک قرار گرفته است. سطح بالای آموزش، اساتید مجرب و حرفه‌ای و… باعث شده تا این دانشگاه برای 13 سال پی در پی به عنوان بهترین دانشگاه پزشکی در کشور کانادا معرفی شود. برای ادامه تحصیل در این دانشگاه شما می‌توانید با داشتن یکی از مدارک زبان انگلیسی یا فرانسوی مشغول به تحصیل شوید.

دانشگاه آلبرتا

یکی از دانشگاه‌های معتبر در زمینه پزشکی که در شهر ادمونتون استان آلبرتا قرار گرفته است، دانشگاه آلبرتا نام دارد. اکنون حدود 39 هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه آلبرتا هستند که از این تعداد حدود 7 هزار نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی می‌باشند. این دانشگاه دو دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دارد و در حال حاضر بهترین اساتید در این دانشگاه مشغول به تدریس می‌باشند. شهریه تحصیل در رشته پزشکی در این دانشگاه، در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کانادا کمی ارزان‌تر است.

دانشگاه مونترال

یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کانادا در جهان، دانشگاه مونترال است. زبان اصلی در این دانشگاه فرانسوی است و دانشجویان برای ادامه تحصیل نیاز به مدرک زبان فرانسوی دارند. این دانشگاه که فعالیت خود را از سال 1878 آغاز کرده است، توانسته در بین 100 دانشگاه معتبر جهان قرار بگیرد. دانشجویان رشته پزشکی در این دانشگاه باید دوره پزشکی چهار یا پنج ساله را به زبان فرانسوی بگذرانند

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی از دانشگاه‌های معروف کشور کانادا که در شهر زیبای ونکوور، در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد دانشگاه بریتیش کلمبیا است. این دانشگاه هر ساله در رشته پزشکی حدود 300 دانشجو را پذیرش می‌کند. این دانشگاه از زمان تاسیس خود در سال 1915 همواره به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا شناخته شده است.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری علاوه بر اینکه یک دانشگاه پزشکی معتبر در کشور کاناداست، به عنوان یک مرکز تحقیقاتی هم شناخته شده است. در این دانشگاه مطالعات بسیاری در رابطه با سلامت اعصاب و روان، بیماری‌های قلبی و عروقی و … انجام می‌شود. اکنون بیش از 6 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه کوئینز

این دانشگاه فعالیت خود را از سال 1854 آغاز کرد و توانست با سیستم آموزشی با کیفیت و پوشش رشته‌های پزشکی، در بین دانشگاه‌های معتبر پزشکی کانادا قرار بگیرد. دانشگاه کوئینز در رشته پزشکی در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کانادا شهریه پایینی دارد و همین موضوع باعث شده تا دانشجویان بسیاری این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.  

دانشگاه وسترن

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا بوده که در شهر وسترن استان انتاریو قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 1878 فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون بسیاری از رشته‌های پزشکی را تحت پوشش خود قرار داده است. در حال حاضر بیش از 30 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

کلام آخر

کانادا یکی از معتبرترین کشورهای جهان در زمینه تحصیل در رشته پزشکی است. شرایط کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته به قدری مناسب است که افراد بعد از اتمام تحصیلاتشان ترجیح می‌دهند برای زندگی در این کشور بمانند. میزان درآمد رشته پزشکی در کشور کانادا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار بیشتر است. اگر قصد اخذ پذیرش تحصیلی در این رشته را دارید، بی شک دانشگاه‌های کانادا می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله تحصیل پرستاری در کانادا را از سایت کن اپلای مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا امکان تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟
این دانشگاه‌ها تنها برای دانشجویان کانادایی رایگان است، دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل رایگان باید فاند تحصیلی داشته باشند.
برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی باید نمره مدرک زبان چند باشد؟
حداقل نمره مدرک آیلتس زبان انگلیسی 7 است. در رابطه با مدرک تافل هم باید نمره 100 به بالا داشته باشید.
آیا ورود به رشته پزشکی در این کشور دارای محدودیت سنی است؟
بله، شانس قبولی در بین متقاضیانی که 18 تا 25 ساله هستند بسیار بیشتر از دیگر افراد است
کدام دانشگاه‌های کشور کانادا در زمینه پزشکی، دارای اعتبار بیشتری هستند؟
تورنتو، مک گیل، مونترال، مک مستر و… از معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور کانادا در زمینه پزشکی هستند

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.