بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 1, 2021
5 دقیقه زمان مطالعه

بررسی زمان شروع و پایان سال تحصیلی در کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 1, 2021
5 دقیقه زمان مطالعه

بررسی زمان شروع و پایان سال تحصیلی در کانادا

کانادا با ۶۴۲ هزار دانشجوی خارجی، سومین مقصد برتر برای دانشجویان بین‌المللی در جهان است. سالانه صدها دانشجوی خارجی با هدف یک آینده بهتر، به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند تا در دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند.

دانشگاه‌های کانادا از محبوب‌ترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شوند که علاوه بر سطح علمی و دانش به‌روز، از استانداردهای آموزشی بسیار بالایی هم برخوردار هستند. در این کشور همانند سایر کشورهای جهان، مراکز آموزشی دولتی و خصوصی متنوعی مشغول به ارایه خدمت هستند که زمان شروع سال تحصیلی در همه آن‌ها یک زمان مشخص است.

اگر شما هم تصمیم دارید که در دانشگاه‌های کشور کانادا تحصیلاتتان را ادامه دهید، شاید اولین سوالی که برایتان پیش بیاید این باشد که شروع سال تحصیلی در کانادا چه زمانی است و سال تحصیلی در کشور کانادا چقدر طول می‌کشد؟ اگر به دنبال پاسخی مناسب برای سوالاتتان هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

تاریخ شروع ترم تحصیلی در کانادا

زمان شروع سال تحصیلی در کانادا از اوایل ماه سپتامبر (اوایل شهریور) آغاز می‌شود و تا پایان ماه آوریل (فروردین) و اوایل ماه می (اردیبهشت) ادامه دارد. دانشگاه‌های کانادا دو و نیم سال تحصیلی دارند که دانشگاه در هر دو و نیم سال تحصیلی در ماه‌های سپتامبر (شهریورماه) و ژانویه (دی‌ماه) دانشجو می‌پذیرد.

دانشجویان در دانشگاه‌های کانادا موظف هستند تا در هر نیم‌سال تحصیلی پنج درس که برابر با 15 واحد است را انتخاب کنند. با این حساب دانشجویان در طول دوران تحصیل چهارساله خود، می‌توانند 120 واحد را پشت سر بگذارند. اما دانشجویان در دو ماه بهار و دو ماه تابستان که تعطیلات آن‌ها به‌حساب می‌آید هم می‌توانند با برداشتن واحد مازاد، سال تحصیلی خود را کوتاه‌تر کنند و زودتر از موعد فارغ‌التحصیلی آن را به پایان برسانند.

بهترین زمان برای اپلای دانشگاه‌های کانادا

فرایند اپلای و تکمیل مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا جهت ادامه تحصیل در کشور کانادا کمی زمان‌بر است، به همین دلیل بهتر است 6 تا 9 ماه قبل از شروع ترم باتوجه‌به زمان شروع سال تحصیلی در کانادا برای اپلای اقدام کنید. به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید دانشجوی ورودی ماه ژانویه باشید، باید از پایان سال 2020 مدارک خود را ارسال کرده باشید.

همچنین برای اینکه بتوانید شانس خود را برای پذیرش بالا ببرید، بهتر است هم‌زمان برای چند دانشگاه درخواست خود را ارسال کنید تا شانس قبولی‌تان افزایش پیدا کند. اگر مدارکتان کامل باشد و هیچ‌گونه کم و کسری نداشته باشید، تنها با ارسال دو درخواست پذیرش می‌توانید دانشجوی یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا شوید.

اپلای دانشگاه کانادا

نحوه پذیرش در دانشگاه‌های کانادا چگونه است؟

برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا علاوه بر اینکه باید به زمان شروع سال تحصیلی در کانادا توجه داشته باشید و در زمان مشخص نامه پذیرش خود را ارسال کنید، باید با فرایند اپلای کردن در دانشگاه‌های کانادا هم آشنا شوید. از جمله مراحل این فرایند عبارت‌اند از:

1- تهیه مدارک مورد‌نیاز برای پذیرش

برای ورود به دانشگاه در هر مقطع تحصیلی، باتوجه‌به زمان شروع سال تحصیلی در کانادا باید مدارک تحصیلی دوره قبل خود را به‌صورت کامل ارائه دهید. به‌عنوان‌مثال برای تحصیل در مقطع دکترا، باید مدارک فوق‌لیسانس خود را کامل کنید تا اجازه ورود به مقطع دکترا را داشته باشید. همچنین به دلیل تدریس دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی، لازم است که در آزمون زبان انگلیسی هم شرکت کنید. البته امکان مهاجرت تحصیلی به کانادا بدون مدرک زبان هم وجود دارد.

اما در صورت داشتن مدرک تافل یا آیلتس، نیازی به شرکت مجدد در آزمون زبان نخواهید داشت. در برخی از دانشگاه‌های کانادا علاوه بر مدارک کلی که برای ادامه تحصیل در کشور کانادا به دانشگاه ارائه می‌دهید، به مدارک دیگری هم نیاز دارید که باتوجه‌به نوع دانشگاه متفاوت است. به همین دلیل بهتر است قبل از تکمیل مدارکتان به سایت دانشگاه مورد‌نظر مراجعه کنید و فهرست مدارک موردنیاز را بررسی کنید.

2- ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه مربوط

پس از اینکه مدارکتان را کامل کردید، باید آن‌ها را برای دانشگاه موردنظرتان ارسال کنید. سپس باید مبلغی را به‌عنوان هزینه پذیرش خود به‌صورت آنلاین پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه پذیرش، می‌توانید رزومه خود را به سایت دانشگاه موردنظر ارسال کنید.

3-منتظر پاسخ از دانشگاه باشید

اگر درخواست پذیرش خود را در ماه سپتامبر ارسال کرده‌اید، تا پایان فصل بهار پاسخ آن را از دانشگاه دریافت خواهید کرد. اگر هم درخواست خود را برای نیم‌سال تحصیلی ژانویه ارسال کرده باشید، تا پایان فصل زمستان قطعا پاسخ آن را دریافت می‌کنید. سعی کنید درخواست پذیرش خود را در زمان شروع سال تحصیلی در کانادا ارسال کنید.
پس از دریافت تاییدیه پذیرش و پاسخ مثبت از دانشگاه، باید برای دانشگاه‌های خصوصی کل شهریه ترم اول را واریز کنید. برای دانشگاه‌های دولتی هم باید نصف شهریه ترم اول را به حساب دانشگاه مربوطه واریز کنید.
بعد از واریز شهریه، دانشگاه نامه رسمی پذیرش شما را ارسال می‌کند. سپس با در دست داشتن این نامه به‌راحتی می‌توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام کنید.

پذیرش از دانشگاه های کانادا

1- درخواست ویزا

در این مرحله با نامه رسمی از جانب دانشگاه، برای ویزای تحصیلی خود اقدامات لازم را انجام دهید. این فرایند حدود 60 روزکاری طول می‌کشد.

2- سفر به کانادا

پس از دریافت ویزا به‌راحتی می‌توانید با گرفتن یک بلیت به کشور کانادا سفر کنید. باتوجه‌به ویزای تحصیلی کانادا که دارید تا زمانی که تحصیلتان در دانشگاه به اتمام نرسیده باشد، یکی از شهروندان کانادا محسوب می‌شوید.

نکات مهم درباره بهترین زمان اپلای دانشگاه‌های کانادا که باید بدانید

  • باید به تاریخ اپلای هر دانشگاه توجه داشته باشید، تاریخ اپلای در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کمی با هم تفاوت دارند.
  • زمانی برای اپلای در دانشگاه اقدام کنید که مدارکتان کامل باشد.
  • مدارک مورد‌نیاز خود را حتما به زبان انگلیسی ترجمه کنید.
  • برخی دانشگاه‌ها، مدارک را از طریق پست دریافت می‌کنند. قبل از انتخاب دانشگاه به این نکته توجه کنید.

سخن آخر

بهتر است در ماه‌هایی که دانشگاه باز است، درخواست پذیرشتان را ارسال کنید. در ماه‌های تعطیل ممکن است کمی دیرتر از حالت معمول پاسخ آن را دریافت کنید. در این صورت می‌توانید تا قبل از زمان شروع سال تحصیلی در کانادا، در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرفته شوید. اما اگر دیر اقدام کنید مدت زمان صدور ویزای کانادا و پذیرش شما ممکن است طولانی شود.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

چه مدت بعد از ارسال درخواست پذیرش، پاسخ آن دریافت می‌شود؟
برای دریافت پاسخ از جانب دانشگاه زمان مشخصی عنوان نشده است. تنها بعد از بررسی کامل درخواست شما، پاسخ را ارسال می‌کنند.
بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی می‌توانم درخواست پذیرش بدهم؟
بله، در صورت نداشتن مدرک زبان انگلیسی از شما آزمون مهارت گرفته می‌شود.
اگر درخواست اپلای من بار اول رد شد، آیا ترم بعد می‌توانم اقدام کنم و درخواست خود را به دانشگاه‌های دیگر ارسال کنم؟
بله، در صورت پذیرفته نشدن درخواست شما، در دوره بعد و زمان شروع سال تحصیلی در کانادا می‌توانید درخواست خود را مجدد ارسال کنید.
همه‌ دانشگاه‌ها هزینه پذیرش را دریافت می‌کنند؟
بله، همه دانشگاه‌ها باتوجه‌به ضوابط و قوانین خود هزینه مشخصی برای بررسی رزومه ارسالی شما دریافت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.