بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 23, 2021
4 دقیقه زمان مطالعه

شرایط سنی تحصیل در کانادا چیست؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژوئن 23, 2021
4 دقیقه زمان مطالعه

شرایط سنی تحصیل در کانادا چیست؟

هرساله به تعداد دانشجویان بین‌المللی در کانادا اضافه می‌شود. این کشور علاوه بر یک سیستم آموزشی با کیفیت، امکانات بسیاری را برای دانشجو فراهم می‌کند. تحقیقات، کمک به انتشار مقالات علمی و همکاری های بین‌المللی سه مزیت اصلی دانشگاه‌های کانادا نسبت به سایر کشورهاست. همین مزایا باعث شده اکثر دانشجویان بین‌المللی، کانادا را برای تحصیل انتخاب کنند.

اما گرفتن ویزای دانشجویی برای کانادا آسان نیست. شرایط و قوانین خاصی برای گرفتن پذیرش و صدور ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد. شرایط سنی یکی از دلایلی است که باعث رد درخواست متقاضیان می‌شود. در این مقاله به بررسی شرایط سنی تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف می‌پردازیم و محدودیت‌ها و موانع را بررسی می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

شرایط سنی تحصیل در مدارس کانادا چیست؟

در کانادا کودکان از سن 6 سالگی به مدرسه می‌روند. دوره ابتدایی 6 سال و دوره دبیرستان نیز 6 ساله است. یعنی اخذ مدرک دیپلم حدود 12 سال طول می‌کشد. افرادی که اقامت کانادا را دریافت می‌کنند یا تصمیم بر تحصیل در مدارس کانادا را دارند، باید بین 6 تا 18 سال سن داشته باشند.

شرایط سنی تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا 3 یا 4 سال طول می‌کشد. دانشجو باید تمام مدت تحصیل در کانادا حضور داشته و در کلاس‌ها شرکت کند.

افرادی که بین 18 تا 22 سال سن دارند و توانسته‌اند مدرک دیپلم خود را اخذ کنند، از شرایط سنی مناسب برای تحصیل در مقطع کارشناسی برخوردارند. البته افراد با سن بالاتر نیز محدودیتی نخواهند داشت، اما باید دلیل خوبی برای گپ تحصیلی خود داشته باشند تا بتوانند از دانشگاه پذیرش بگیرند.

گپ تحصیلی در واقع وقفه‌ بین دو مقطع تحصیلی است. اگر دانشجو در زمان این گپ تحصیلی به فعالیت‌های مرتبط با رشته تحصیلی یا تقویت زبان مشغول باشد؛ این وقفه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

شرایط سنی تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا کمی سخت‌گیرانه‌تر از دوره کارشناسی است. یکی از این شرایط گپ تحصیلی است. بنابراین می‌توان گفت که در این دوره تحصیلی، سن متقاضی مهم نیست، بلکه در واقع وقفه تحصیلی بعد از دوره کارشناسی نباید بیش از 5 سال باشد. تنها در صورتی گپ تحصیلی قابل‌قبول است که متقاضی ثابت کند در این سال‌ها مشغول کار در زمینه رشته تحصیلی خود بوده و سوابق کاری معتبری ارائه دهد.

شرایط سنی تحصیل در کانادا در مقطع دکتری

قوانین و شرایط خاصی برای تحصیل در مقطع دکتری در کانادا وجود دارد. اما در این مقطع هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و متقاضی در هر سنی می‌تواند برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری اقدام کند. دوره دکتری در کانادا 4 تا 5 سال طول می‌کشد.

آیا اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا شرایط سنی خاصی دارد؟

کانادا بورسیه‌های مختلفی را در هر مقطع برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا دانشجویی باید شرایط خاصی داشته باشید. ازآنجایی‌که قوانین هر دانشگاه از دیگری متفاوت است، برای اطلاع از شرایط بورسیه هر دانشگاه باید به سایت همان دانشگاه مراجعه کنید.

بااین‌حال داشتن مدرک زبان با حداقل نمره آیلتس 7، داشتن مدرک تحصیلی معتبر و دو مقاله علمی چاپ شده در ژورنال‌های معتبر از شرایط عمومی برای دریافت بورسیه است. در واقع افرادی که تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا ندارند ولی رزومه تحصیلی خوبی دارند برای اخذ بورسیه شانس بیشتری دارند.

محدودیت سنی اخذ بورسیه در هر مقطع دقیقا مانند شرایط سنی اخذ پذیرش در همان مقطع است که قبل‌تر توضیح دادیم. بااین‌حال بهتر است به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کرده و از محدودیت سنی در اخذ بورسیه مطلع شوید.

کلام آخر

به‌طورکلی برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا محدودیت سنی وجود ندارد زیرا در کانادا اعمال محدودیت سنی برای تحصیل یک نوع تبعیض محسوب می‌شود. در پذیرش، گپ تحصیلی و دلایل آن عاملی است که موردتوجه قرار می‌گیرد و می‌تواند مانع از پذیرش شما شود.

در اخذ ویزا نیز شرایط سنی تاثیری نخواهد داشت زیرا محدودیت سنی یک نوع تبعیض است. اما آفیسر یا کارشناس سفارت با بررسی شرایط فرد و سن او ممکن است تشخیص دهد که متقاضی هدفی جز ادامه تحصیل دارد و ممکن است بعد از اتمام تحصیل، در کانادا بماند. در این صورت امکان رد درخواست ویزای تحصیلی وجود دارد.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا اخذ ویزای تحصیلی در کانادا شرایط سنی دارد؟
محدودیت سنی خاصی برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا وجود ندارد. با این حال ممکن است سن و برخی دیگر از شرایط فرد باعث رد درخواست ویزا شود.
آیا کار پاره وقت کنار تحصیل در کانادا محدودیت سنی دارد؟
کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره وقت حین تحصیل هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد و دانشجویان در هر سنی اجازه کار خواهند داشت.
آیا برای دریافت پذیرش تحصیلی یا بورسیه سن یک عامل مهم و تاثیرگذار است؟
برای دریافت بورسیه شرایط خاصی وجود دارد، مثل داشتن مدرک زبان با نمره بالا یا ثبت مقاله تحقیقاتی در مجلات معتبر. همچنین متقاضی باید واجد شرایط باشد.  اما برای دریافت بورسیه محدودیت سنی وجود ندارد. با این حال باید به شرایطی که دانشگاه اعلام کرده است توجه کنید.
آیا پس از پایان تحصیل برای اقامت دائمی شرایط سنی عامل مهمی به حساب می آید؟
سن هیچ محدودیتی برای اقامت دائم و دریافت تابعیت پس از پایان تحصیلات در کانادا ایجاد نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.