بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 13, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند چه شرایطی دارد؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 13, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند چه شرایطی دارد؟

یکی از مرفه‌ترین کشورهایی که ادامه تحصیل در آن آرزوی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان است، کشور کاناداست. این کشور سیستم آموزشی با کیفیتی دارد و توانسته با دانشگاه‌ها و مدارس معتبر خود در سراسر جهان، سالانه تعداد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان را به سمت خود جذب کند. امروزه بسیاری از خانواده‌ها برای اخذ اقامت این کشور، روش مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند را پیگیری می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را علاوه بر آشنایی بیشتر با مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند با شرایط و مزایای آن هم آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

مزایای اقامت و مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند چیست؟

سیستم آموزشی سطح بالای این کشور از مزایای بسیاری برخوردار است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • تحصیل در مدارس کشور کانادا، امکان استفاده از بهترین و جدیدترین ابزارهای آموزشی را در اختیار دانش آموز قرار می‌دهد.
  • دانش آموز با ادامه تحصیل در مدارس این کشور به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا می‌کند.
  • امکان ورود به دانشگاه‌های معتبر کانادا برای این دسته از افراد، بسیار بیشتر از دانشجویان بین‌المللی خواهد بود.
  • برای ورود به مدارس کشور کانادا به مدرک زبان(آیلتس، تافل) نیازی نیست.
  • اگر تنها سه سال در مدارس این کشور تحصیل کرده باشید، برای ورود به دانشگاه‌های این کشور به مدرک زبان نیاز ندارید.
  • هزینه‌ها و شهریه تحصیل در مدارس این کشور در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته چون استرالیا، انگلیس و… بسیار کمتر است.
  • امکان اخذ ویزا برای خانواده دانش آموز(والدین) وجود دارد.
  • این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است، از این رو با خیال راحت می‌توانید به کانادا سفر کنید.

شرایط تحصیل فرزندان در کانادا چیست؟

والدین برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس این کشور، باید از تمام شرایط و قوانین تحصیل در کانادا آگاه باشند، به این ترتیب می‌توانند با یک انتخاب درست آینده خوبی را برای فرزند خود رقم بزنند. در این کشور سن قانونی برای نوجوانان در هر استان متفاوت است. به عنوان مثال در استان‌های مانیتوبا، آنتاریو، ساسکاچوان، کبک، آلبرتا و پرنس ادوارد سن قانونی نوجوانان 18 سال است. در دیگر استان‌ها چون لابرادور، نیوفانلند، بریتیش کلمبیا، نوا اسکوشیا، نوناووت و… سن قانونی برای نوجوانان حدود 19 سال است.

هر کودکی برای ادامه تحصیل در مدارس این کشور باید ابتدا بتواند از جانب مدرسه مورد نظر نامه پذیرش دریافت کند.
درصورتی که والدین دانش آموز اقامت دائم کانادا را داشته باشند، نیازی به اخذ پذیرش از مدارس این کشور نیست.

ادامه تحصیل در مدارس این کشور به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم شده است. بخش دولتی مربوط به افرادی است که مقیم این کشور هستند و برای ادامه تحصیل در آن هزینه و شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند. اما بخش خصوصی بیشتر مربوط به دانش‌آموزان بین‌المللی و دانش‌آموزانی با وسع اقتصادی بالا است. در بیشتر مدارس کشور کانادا دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، اما در برخی از استان‌های کانادا علاوه بر زبان انگلیسی به زبان فرانسوی هم تدریس می‌شود.

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند 

برای مهاجرت به کشور کانادا از طریق ادامه تحصیل فرزند، باید مراحل اخذ اقامت را با موفقیت بگذرانید. در ادامه با این مراحل بیشتر آشنا خواهید شد:

انتخاب مدرسه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهاجرت تحصیلی انتخاب یک مدرسه درست و استاندارد است. مدارس کشور کانادا به انواع مختلفی تقسیم شده‌اند و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند.

موسسات آموزشی تعیین شده

استان ها و مناطق مدارسی را مشخص و تایید میکنند که می توانند دانش آموزان بین المللی را ثبت نام کنند. این مدارس به عنوان موسسات آموزشی تعیین شده (DLI) شناخته می شوند. اگر به مجوز تحصیل نیاز دارید، نامه پذیرش شما باید از DLI باشد. اگر اینطور نیست، درخواست شما را رد می شود. تمام مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا DLI هستند. می‌توانید فهرستی از مدارس پس از دبیرستان، مانند کالج‌ها و دانشگاه‌ها، و آموزشگاه‌های زبانی که تعیین شده‌اند را جستجو کنید.

مدارس دولتی

 این مدارس با بودجه فدرال کشور کانادا و با توجه به قوانین هر استانی اداره می‌شوند. ادامه تحصیل برای دانش آموزان بومی و مقیم کشور کانادا رایگان است و نیازی به پرداخت شهریه ندارند. اما دانش آموزان بین‌المللی باید برای ادامه تحصیل در این مدارس شهریه مورد نظر را بپردازند. در کشور کانادا مدارس دولتی معتبر و معروفی وجود دارد که معمولا در بهترین مناطق استان‌های کانادا قرار گرفته‌اند.  

مدارس خصوصی

این دسته از مدارس شکل متفاوتی از مدارس دولتی دارند. معمولا میزان شهریه و نوع برنامه‌ها و فوق برنامه‌های مدارس خصوصی در کشور کانادا، با مدارس دولتی این کشور متفاوت است. برای ادامه تحصیل در این نوع مدرسه هیچ فرقی ندارد که شما مقیم کانادا باشید یا دانش آموز بین‌المللی، میزان شهریه پرداختی به یک اندازه خواهد بود. میزان شهریه این مدارس با توجه به نوع امکانات و خدماتی که به فرد دانش آموز ارائه می‌کنند، بسیار متغیر است.

مدارس شبانه روزی

 دانش آموزانی که در این نوع مدارس مشغول به تحصیل هستند باید تمام طول سال تحصیلی خود را در خوابگاه مدرسه باشند. تنها در دوران تعطیل و آخر هفته‌ها اجازه دارند که به خارج از خوابگاه بروند، خوابگاه‌های این مدارس استانداردهای بسیار بالایی دارند.
در حال حاضر بیشتر مدارس خصوصی کشور کانادا از نوع شبانه روزی هستند، در این مدارس دانش آموزان با خیال راحت و اطمینان خاطر به تحصیلات خود ادامه خواهند داد. معمولا دانش آموزانی که در این مدارس ادامه تحصیل دهند از روحیه بسیار بالایی برخوردار هستند. ورود به یک جمع دوستانه و برقراری ارتباط با آن‌ها می‌تواند موجب پیشرفت فرد در زمینه یادگیری زبان هم شود.

مدارس کاتولیک

 برای ورود و ثبت نام در این مدارس باید یکی از والدین دانش آموز کاتولیک باشند. مدارس کاتولیک اکنون در استان آنتاریو، آلبرتا و ساسکاچوان وجود دارند. البته خارج از این سه استان هم مدارس کاتولیک خصوصی قرار گرفته‌اند که برای ورود دانش آموز و ادامه تحصیل در آن شهریه مشخصی دریافت می‌کنند.

کامل کردن مدارک

قبل از اینکه نسبت به درخواست پذیرش خود اقدام کنید، سعی کنید مدارک لازم و مورد نیاز را برای پذیرش و اخذ ویزا آماده داشته باشید. در صورت هرگونه کم و کاستی در مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا، درخواست ویزای فرد متقاضی با تاخیر مواجه می‌شود. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی از کامل بودن مدارک خود اطمینان خاطر داشته باشید.  

اخذ پذیرش مدرسه

برای مهاجرت از طریق ادامه تحصیل فرزند شما به کشور کانادا، باید ابتدا پذیرش دانش آموز را از جانب مدرسه معتبری در کانادا اخذ کنید. سپس با در دست داشتن نامه پذیرش می‌توانید نسبت به دریافت اقامت تحصیلی اقدام کنید. داشتن پذیرش تحصیلی بدون اخذ ویزای تحصیلی کانادا هیچ ارزشی نخواهد داشت.
برای این کار باید ابتدا مدرسه مورد نظر را انتخاب کنید، سپس درخواست پذیرش برای ادامه تحصیل در این مدرسه را از طریق ایمیل به مدرسه ارسال کنید. برای آگاهی از شرایط اخذ پذیرش در مدارس این کشور بهتر است به وب سایت مدرسه مورد نظر مراجعه کنید.

  • تکمیل فرم ارزیابی
  • ارسال آن از طریق ایمیل به مدرسه مربوطه
  • دریافت پاسخ پذیرش از جانب مدرسه
  • در صورت مثبت بودن پاسخ، اقدام به اخذ ویزای تحصیلی

اخذ ویزای تحصیلی

بعد از اینکه پاسخ مثبت نامه پذیرش خود را دریافت کردید، باید نسبت به آماده‌سازی مدارک و اسناد لازم برای ثبت نام در مدرسه اقدام کنید:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ترجمه تمام مدارک شخصی ازجمله تمام صفحات شناسنامه فرد متقاضی
  • ارائه تمکن مالی برای اثبات پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور
  • ارائه مدارک مربوط به سال‌های تحصیلی قبل به همراه ترجمه آن‌ها
  • داشتن کارت واکسیناسیون
  • نامه رضایت والدین از ادامه تحصیل فرزند خود در کشور کانادا
  • ارائه اطلاعات شخصی والدین به همراه مدارک شناسایی آن‌ها
  • ارائه تمام رسیدهای مربوط به پرداخت شهریه و هزینه‌ها(معمولا شهریه یک سال تحصیلی را ابتدای سال از شما دریافت می‌کنند)

اخذ ویزای همراه دانش آموزی

در بسیاری از موارد والدین ترجیح می‌دهند، فرزند خود را در این سفر همراهی کنند. ویزایی که به همراه دانش آموز تعلق می‌گیرد از نوع ویزای Temporary resident visa است و حداقل دارای 6 ماه اعتبار است. اگر فرزند شما همچنان در حال ادامه تحصیل در این کشور باشد، می‌توانید اعتبار ویزای خود را تمدید کنید.
برای اخذ ویزای همراه دانش آموز، والدین باید مدارک زیر را ارائه کنند:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش فرزند خود از مدرسه معتبر
  • اصل و ترجمه مدارک شناسایی فرد
  • فرم‌های مخصوص سفارت
  • اثبات تمکن مالی
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ ویزا

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند چقدر است؟

ادامه تحصیل در کشور کانادا نیازمند به پرداخت هزینه زندگی و هزینه تحصیل است. والدین باید برای ادامه تحصیل فرزند خود تمام هزینه‌های مربوطه را بپردازند. از هزینه‌های زندگی و هزینه تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه homestay  دانش آموز که معمولا بین 700 تا 1000 دلار است.
  • هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کشور کانادا از 14 هزار دلار در سال آغاز می‌شود. این هزینه با توجه به شرایط و امکانات مدرسه افزایش پیدا می‌کند.
  • هزینه تحصیل در مدارس دولتی این کشور برای دانش آموزان بین‌المللی با پرداخت شهریه همراه است، میزان هزینه پرداختی حدود 13 تا 15 هزار دلار در سال است.
  • هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کشور کانادا با احتساب هزیه خورد و خوراک و تفریح دانش آموزان، از 35 هزار دلار آغاز خواهد شد. این میزان شهریه با توجه به امکانات و خدمات مدرسه افزایش پیدا می‌کند.

شرایط تحصیل رایگان فرزندان در کانادا

دانش آموزان بین‌المللی در مقاطع پیش دبستان، دبیستان و دبیرستان در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند به صورت رایگان در کانادا درس بخوانند:

  • در صورتیکه کودک شهروندی دائم یا اقامت کانادا را داشته باشد.
  • در صورتیکه که یک یا هر دو نفر از والدین شهروندی یا اقامت کانادا را داشته باشند.
  • اگر یک یا هر دو نفر از والدین مجوز کار یا تحصیل در کانادا را داشته باشند.

شرایط اخذ اقامت بعد از اتمام تحصیل فرزند چیست؟

دانش آموز بعد از اتمام تحصیلات خود در مدارس کشور کانادا باید نسبت به ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه‌های این کشور اقدام کند. در غیر اینصورت ویزای تحصیلی فرد و ویزای همراه دانش آموز تمدید نخواهد شد و باید کشور کانادا را به مقصد کشور خود ترک کنند.
بسیاری از دانش آموزان با توجه به سیستم آموزشی و کیفیت زندگی در کانادا، ترجیح می‌دهند که برای ادامه تحصیل کالج و دانشگاه‌های همین کشور را انتخاب کنند. ورود به دانشگاه‌های کانادا برای افرادی که در مدارس این کشور ادامه تحصیل داده‌اند به مراتب بسیار راحت‌تر خواهد بود.

کلام آخر

همواره یکی از راه‌های اخذ اقامت کشور کانادا، مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند است. ادامه تحصیل در یک کشور دیگر می‌تواند آرزوی بسیاری از والدین باشد. با وجود اینکه ممکن است از لحاظ اقتصادی هزینه سنگینی را برای والدین در بر داشته باشد، اما می‌تواند آینده خوب و درخشانی را برای دانش آموز رقم بزند. ادامه تحصیل در بهترین مدارس کشور کانادا با سیستم آموزشی سطح بالا می‌تواند در آینده شغلی فرد تاثیر چشمگیری داشته باشد. همچنین با شروع پاندمی کرونا امکان تحصیل آنلاین در کانادا وجود دارد که می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های تحصیل بکاهد.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا می‌توان بدون حضور والدین در این کشور ادامه تحصیل داد؟
بله، در صورتی که در کشور کانادا یک قیم قانونی داشته باشید بدون حضور والدین هم دولت کانادا اجازه ادامه تحصیل به شما را خواهد داد.
حداقل سن مورد نیاز برای اخذ ویزای دانش آموزی چقدر است؟
حداقل سن برای دانش آموزان دختر و پسر 10 سال است. در صورت داشتن این شرط می‌توان نسبت به اخذ ویزای دانش آموزی اقدام کرد.
آیا برای ادامه تحصیل در مدارس کشور کانادا به مدرک زبان نیاز است؟
خیر، تنها برای ادامه تحصیل در مقطع کالج و دانشگاه به مدرک زبان نیاز دارید.
آیا می‌توان با مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند اقامت دائم اخذ کرد؟
معمولا بعد از اتمام تحصیلات در مدرسه باید نسبت به ثبت نام در دانشگاه یا کالج‌های معتبر کانادا اقدام کنید. در صورتی که پس از تحصیلات خود در دانشگاه توانستید کار مناسب با رشته خود پیدا کنید، می‌توانید اقامت دائم خود را کسب کنید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه مریم پیرحیاتی:

مدارک لازم برای اخذ ویزای کانادا از طریق تحصیل فرزند چیست؟

دیدگاه ریحانه زرشناس:

تحصیل در مدارس دولتی کانادا بهتر است یا خصوصی؟

دیدگاه محدثه:

هزینه های مهاجرت فرزند به کانادا چقدره؟

دیدگاه یسنا تهرانی:

شرایط اسکان دانش آموز در کانادا چطوره؟

دیدگاه امیرعلی ابتکار:

آیا دانش آموز میتونه اقامت کانادا بگیره؟

دیدگاه یاسین ساعی:

آیا می توانم با فرزندانم برای تحصیل به کانادا بروم؟

دیدگاه دانیال:

آیا تحصیل برای بچه های خارجی در کانادا رایگان است؟

دیدگاه جهانبگلو:

ساده ترین راه برای مهاجرت خانوادگی به کانادا چیست؟

دیدگاه ایلیا اشکوری:

چه کسی کودک محسوب میشه در کانادا؟

دیدگاه مهدیه سیف‌زاده:

مراقبت از دانش آموز بین المللی در کانادا چگونه است؟

دیدگاه حائری:

نحوه تعیین سرپرست در کانادا برای دانش آموز چطوره؟

دیدگاه آتنا شریفیان:

آیا دانش آموزان هم نیاز به مجوز تحصیل نیاز دارند یا خیر؟

دیدگاه خداپناهی:

آیا دانش اموزان بیمه سلامت و درمان دارند؟

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.